Series / Nieuws
Analisten: "Netflix móet advertenties gaan tonen"
Analisten zijn het er over eens, Netflix moet advertenties gaan tonen...
Als de eerste, grote streamingdienst op deze planeet heeft Netflix een niet te onderschatten voordeel ten opzichte van de andere partijen die op de markt zijn verschenen. Toch bezorgt de nieuwe concurrentie Netflix de nodige kopzorgen.
Verschillende analisten hebben hun licht laten schijnen op de nieuwe positie van Netflix binnen de markt van de streamingdiensten. Hoe we het ook draaien of keren, de concurrentie die ze nu ervaart met onder meer Disney+ en Apple TV+ is groter dan degene waar ze tot dusver mee af te rekenen kreeg. Dat is ook de mening van onder meer analist Laura Martin. Zij is werkzaam voor Needham en stelde in een recent rapport dat Netflix het risico loopt om tot wel 4 miljoen abonnees te verliezen. Vooral de prijsvoering die de streamingdienst hanteert zou steeds meer gebruikers wegdrijven.
"Het premium prijsniveau welke Netflix op vandaag hanteert van tussen de 9 & 16 dollar per maand is niet houdbaar. Dit omdat de waargenomen prijs- / kwaliteitsverhouding na enige tijd zal afnemen. De internationale groei is in de praktijk niet voldoende om de waarde van Netflix op peil te kunnen houden".
Bovendien benadrukte Martin ook nog eens extra het verschil tussen Amerikaanse en internationale abonnees. Elke Amerikaanse gebruiker zou volgens de analist dan ook zomaar even drie keer zoveel winst genereren ten opzichte van internationale abonnees.
Advertenties
Waarin schuilt de oplossing dan momenteel voor Netflix? In iets waar eigenlijk geen enkele gebruiker echt op zit te wachten, namelijk het weergeven van advertenties. Door advertenties te tonen zou de streamingdienst zomaar een volledig nieuw segment in de markt kunnen aanboren welke slechts een beperkt budget voor handen heeft. Dit zou voor Netflix een zeer interessant model kunnen zijn, niet in het minst omdat bijvoorbeeld de kostprijs van streamingdienst Disney+ wel erg veel lager ligt in vergelijking met Netflix. Of de advertenties er echt snel zullen komen is echter nog maar zeer de vraag. Vanuit het Netflix-kamp werd er namelijk recent nog het volgende aangegeven:
"We hebben er, net als HBO, bewust voor gekozen om geen advertenties te gaan tonen. Dit is en blijft een uitermate belangrijk aspect van onze merkpositie. Op het ogenblik dat je speculaties leest dat Netflix van plan is om reclame te gaan integreren in haar streamingdienst kan je er dan ook vanuit gaan dat het hierbij gaat om onwaarheden."
Mochten er inderdaad (massaal) gebruikers beginnen afhaken en mocht dit een grote impact gaan hebben op de winstgevendheid van Netflix lijkt het echter zo goed als vast te staan dat advertenties tonen toch de meest voor de hand liggende keuze zal zijn.
Verschillende analisten hebben hun licht laten schijnen op de nieuwe positie van Netflix binnen de markt van de streamingdiensten. Hoe we het ook draaien of keren, de concurrentie die ze nu ervaart met onder meer Disney+ en Apple TV+ is groter dan degene waar ze tot dusver mee af te rekenen kreeg. Dat is ook de mening van onder meer analist Laura Martin. Zij is werkzaam voor Needham en stelde in een recent rapport dat Netflix het risico loopt om tot wel 4 miljoen abonnees te verliezen. Vooral de prijsvoering die de streamingdienst hanteert zou steeds meer gebruikers wegdrijven.
"Het premium prijsniveau welke Netflix op vandaag hanteert van tussen de 9 & 16 dollar per maand is niet houdbaar. Dit omdat de waargenomen prijs- / kwaliteitsverhouding na enige tijd zal afnemen. De internationale groei is in de praktijk niet voldoende om de waarde van Netflix op peil te kunnen houden".
Bovendien benadrukte Martin ook nog eens extra het verschil tussen Amerikaanse en internationale abonnees. Elke Amerikaanse gebruiker zou volgens de analist dan ook zomaar even drie keer zoveel winst genereren ten opzichte van internationale abonnees.
Advertenties
Waarin schuilt de oplossing dan momenteel voor Netflix? In iets waar eigenlijk geen enkele gebruiker echt op zit te wachten, namelijk het weergeven van advertenties. Door advertenties te tonen zou de streamingdienst zomaar een volledig nieuw segment in de markt kunnen aanboren welke slechts een beperkt budget voor handen heeft. Dit zou voor Netflix een zeer interessant model kunnen zijn, niet in het minst omdat bijvoorbeeld de kostprijs van streamingdienst Disney+ wel erg veel lager ligt in vergelijking met Netflix. Of de advertenties er echt snel zullen komen is echter nog maar zeer de vraag. Vanuit het Netflix-kamp werd er namelijk recent nog het volgende aangegeven:
"We hebben er, net als HBO, bewust voor gekozen om geen advertenties te gaan tonen. Dit is en blijft een uitermate belangrijk aspect van onze merkpositie. Op het ogenblik dat je speculaties leest dat Netflix van plan is om reclame te gaan integreren in haar streamingdienst kan je er dan ook vanuit gaan dat het hierbij gaat om onwaarheden."
Mochten er inderdaad (massaal) gebruikers beginnen afhaken en mocht dit een grote impact gaan hebben op de winstgevendheid van Netflix lijkt het echter zo goed als vast te staan dat advertenties tonen toch de meest voor de hand liggende keuze zal zijn.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.