Series / Nieuws
Nieuwe streamingdienst Quibi nu al in opspraak
Quibi is nog geen maand oud, maar lijkt nu al in opspraak vanwege privacyschendingen.
Quibi heeft de e-mailadressen van zijn gebruikers gelekt naar derde partijen en verschillende tracking bedrijven. Dit heeft de streamingdienst gedaan zonder toestemming daarvoor gevraagd te hebben bij de consument.
Minder dan een maand nadat Quibi op 6 april gelanceerd werd wordt duidelijk dat het nieuwe platform de mailadressen heeft gelekt. De bevestigingslinks om een account aan te maken bij de app werden gebruikt om de informatie van gebruikers hun e-mailadressen door te verkopen aan bedrijven als Facebook, Snapchat en Facebook.
Lees ook: Nieuwe streamingdienst 'Quibi' is een succes (90 dagen gratis proberen!)
Foutje of opzet?
Quibi laat aan Variety weten dat het om een fout ging en dat de informatie van gebruikers de hoogste prioriteit heeft. Privacy experts zeggen echter dat het moeilijk te geloven is dat verschillende mensen bij de streamingdienst niet op de hoogte waren van deze privacyschending.
Het lijkt er zelfs op dat de app expres zo gemaakt was om deze informatie door te kunnen verkopen. Nieuwe wetten in de EU schrijven echter voor dat consumenten ingelicht moeten worden als hun mailadres met derden wordt gedeeld. Hier zou Quibi dus flink wat problemen mee kunnen krijgen in de toekomst.
Nieuwe streamingdienst Quibi lanceert trailer merkwaardige rechtszaalshow
Miljoenen e-mailadressen?
Quibi, afkorting voor quick bites, biedt afleveringen die niet langer dan tien minuten duren. In de eerste twee weken na de lancering van de dienst is de app 2,7 miljoen keer gedownload. Het precieze aantal abonnees wil het platform niet prijs geven. Bij het downloaden van de app krijgen gebruikers een gratis proefperiode van 90 dagen.
Het zou dus zomaar kunnen gaan om miljoenen e-mailadressen die het streamingplatform heeft doorverkocht aan derden. Het is een opvallende keuze voor een bedrijf waar bijna 2 miljard dollar in geïnvesteerd is door een aantal grote bedrijven.
Minder dan een maand nadat Quibi op 6 april gelanceerd werd wordt duidelijk dat het nieuwe platform de mailadressen heeft gelekt. De bevestigingslinks om een account aan te maken bij de app werden gebruikt om de informatie van gebruikers hun e-mailadressen door te verkopen aan bedrijven als Facebook, Snapchat en Facebook.
Lees ook: Nieuwe streamingdienst 'Quibi' is een succes (90 dagen gratis proberen!)
Foutje of opzet?
Quibi laat aan Variety weten dat het om een fout ging en dat de informatie van gebruikers de hoogste prioriteit heeft. Privacy experts zeggen echter dat het moeilijk te geloven is dat verschillende mensen bij de streamingdienst niet op de hoogte waren van deze privacyschending.
Het lijkt er zelfs op dat de app expres zo gemaakt was om deze informatie door te kunnen verkopen. Nieuwe wetten in de EU schrijven echter voor dat consumenten ingelicht moeten worden als hun mailadres met derden wordt gedeeld. Hier zou Quibi dus flink wat problemen mee kunnen krijgen in de toekomst.
Nieuwe streamingdienst Quibi lanceert trailer merkwaardige rechtszaalshow
Miljoenen e-mailadressen?
Quibi, afkorting voor quick bites, biedt afleveringen die niet langer dan tien minuten duren. In de eerste twee weken na de lancering van de dienst is de app 2,7 miljoen keer gedownload. Het precieze aantal abonnees wil het platform niet prijs geven. Bij het downloaden van de app krijgen gebruikers een gratis proefperiode van 90 dagen.
Het zou dus zomaar kunnen gaan om miljoenen e-mailadressen die het streamingplatform heeft doorverkocht aan derden. Het is een opvallende keuze voor een bedrijf waar bijna 2 miljard dollar in geïnvesteerd is door een aantal grote bedrijven.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.