Series / Nieuws
Waarom Marvel-series op Disney+ zo anders zijn
Marvel-series zijn heel anders dan wat je gewend bent van tv-series in het algemeen. Waarom is dat zo?
De televisieseries die Marvel Studios maakt lopen anders dan die van andere studio's. Daarover vertelt de regisseur van The Falcon and the Winter Soldier tijdens een interview.
Als een film het medium van een regisseur is, is televisie het medium van de schrijver waarin die de meeste controle heeft. Tv-series worden vaak gemaakt door een showrunner die de productie van een serie leidt en meerdere regisseurs aanstuurt. Maar Marvel Studios koos ervoor om niemand tot showrunner te bestempelen.
Head Writer
Marvel benoemde Malcolm Spellman bijvoorbeeld tot Head Writer van The Falcon and the Winter Soldier. Volgens regisseur Kari Skogland is dat nodig omdat Marvel het filmmodel volgt.
"Het is een nuanceverschil, maar eentje waarvan ik denk dat je die steeds meer zal moeten omarmen bij dit soort grote, epische miniseries", aldus Skogland.
"Ik was in de schrijverskamer om te absorberen wat er besproken werd en deel uit te maken van het creatieve proces. Terwijl we de productie doorliepen, pasten we scènes ter plekke aan en vroegen we hen om dingen te herschrijven. Malcolm Spellman was dus onderdeel van het hele proces, op een minder mechanische manier dan normaal. Eerlijk gezegd is het heel effectief en efficiënt, omdat het gewoon te veel is voor een persoon om mee te dealen."
Als een film het medium van een regisseur is, is televisie het medium van de schrijver waarin die de meeste controle heeft. Tv-series worden vaak gemaakt door een showrunner die de productie van een serie leidt en meerdere regisseurs aanstuurt. Maar Marvel Studios koos ervoor om niemand tot showrunner te bestempelen.
Head Writer
Marvel benoemde Malcolm Spellman bijvoorbeeld tot Head Writer van The Falcon and the Winter Soldier. Volgens regisseur Kari Skogland is dat nodig omdat Marvel het filmmodel volgt.
Gerelateerd nieuws
"Het is een nuanceverschil, maar eentje waarvan ik denk dat je die steeds meer zal moeten omarmen bij dit soort grote, epische miniseries", aldus Skogland.
"Ik was in de schrijverskamer om te absorberen wat er besproken werd en deel uit te maken van het creatieve proces. Terwijl we de productie doorliepen, pasten we scènes ter plekke aan en vroegen we hen om dingen te herschrijven. Malcolm Spellman was dus onderdeel van het hele proces, op een minder mechanische manier dan normaal. Eerlijk gezegd is het heel effectief en efficiënt, omdat het gewoon te veel is voor een persoon om mee te dealen."
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.