Recensie Netflix-serie 'Worst Roommate Ever'

Wanneer nachtmerries werkelijkheid worden komt een onwaarschijnlijk scenario angstaanjagend dichtbij.

Regie: Domini Hofmann | Afleveringen: 5 | Speelduur: 39-62 minuten | Jaar: 2022

Door series als Friends en How I Met Your Mother is een hele generatie opgegroeid met een veel te romantisch beeld van leven met een huisgenoot. Met het huidige woningtekort is het geen uitzondering meer dat mensen daadwerkelijk samen een huis moeten betrekken. Iedereen hoopt hierbij op net zo'n gezellig samenzijn als de televisie je heeft voorgeschoteld. Worst Roommate Ever voorziet in een broodnodig tegengeluid. Want als je niet oppast eindig je niet met een gezellige Rachel of Chandler in huis, maar kijk je voortaan je lievelingsseries met een Jack the Ripper naast je op de bank.

Een zakenman die nooit thuis is, een oma die hulpeloze mensen opvangt, een serieuze atleet en een dierenliefhebber die rechten heeft gestudeerd: stuk voor stuk mensen die op papier een ideale huisgenoot lijken. In vier afzonderlijke verhalen, verdeeld over vijf afleveringen, krijg je een inkijkje in hoe makkelijk het fout kan gaan als je de verkeerde vertrouwt en in je huis toelaat.

Waar de verhalen feitelijk van elkaar verschillen, roepen ze alle vier hetzelfde gevoel van walging en ongeloof op. Een moordenaar in je huis laten lijkt iets onwaarschijnlijks, maar Worst Roommate Ever brengt het verhaal zo dichtbij dat je je ineens wél kan voorstellen dat dit jou kan overkomen. De verhalen verschillen genoeg om te blijven boeien, maar de rode draad is duidelijk. Wie kan je genoeg vertrouwen om toegang tot je woning en leven te geven?

Op slinkse wijze weten de psychopaten zich in het leven van hun slachtoffers te wurmen. Gewapend met een glimlach en een masker waar de gemiddelde acteur jaloers op is, besluipen zij hun prooi met een duizelingwekkende precisie. Met een ogenschijnlijk gemak en een angstaanjagende onverschilligheid maken zij misbruik van de wet die huurders moet beschermen tegen een onrechtmatige uitzetting. Hierdoor bevinden de psychopaat en de gedupeerde zich zo lang in dezelfde woning, dat alleen al het kijken ernaar frustrerend is. Een intern conflict tussen vluchten en vechten is onvermijdelijk.

De slachtoffers die in de serie aan het woord komen, zijn zichtbaar getraumatiseerd door wat hen is overkomen. Ze voelen zich verraden en durven vaak geen nieuwe mensen meer toe te laten. Juist die zo begrijpelijke emotie zorgt ervoor dat Worst Roommate Ever niet weer een van de vele truecrimeseries is, die na het gigantische succes van Making a Murderer als paddenstoelen uit grond schoten.

Bijna niemand kan zich in de schoenen van Joe Exotic verplaatsen en ook het vrijgevige gedrag van de dames in The Tinder Swindler zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen. Maar één verkeerde inschatting van een individu zorgt ervoor dat wat eerst een ver-van-je-bed-show lijkt, zich ineens op maar een paar meter van je bed afspeelt. Door deze realistische invalshoek is Worst Roommate Ever met een gemak een van de beste truecrimeseries die Netflix te bieden heeft.

Worst Roommate Ever is te zien bij Netflix.