Series / Featured
Eerste indruk 'Tokyo Vice'
Een subtiel stijlvolle eerste aflevering die zeker naar meer smaakt.
Regie: Michael Mann | Cast: Ansel Elgort (Jake Edelstein), Ken Watanabe (Hiroto Katagiri), Rinko Kikuchi (Eimi), Hideaki ItÅ (Miyamoto), Rachel Keller (Samantha), e.a. | Speelduur: 58 minuten | Jaar: 2022
Michael Mann is terug! Na Blackhat was het lang stil om de filmmaker, maar nu keert hij terug naar het medium waar hij beroemd mee werd. Na Miami Vice is er nu Tokyo Vice. Of deze serie net zo invloedrijk zal zijn valt nog te bezien, maar de eerste aflevering is in ieder geval een intrigerende opzet voor een stijlvolle misdaadserie.
Jake Edelstein is een jonge Amerikaanse journalist die als eerste buitenlander aan de slag mag bij de misdaadafdeling van een prestigieuze krant in Tokyo. Ondanks dat hij de taal uitstekend spreekt en schrijft, merkt hij al snel dat hij toch in een cultuur is beland die hij niet kent. Zijn eigen onderzoek wordt niet gewaardeerd en zijn verslag van een gevonden lijk evenmin.
Want moord bestaat niet in Japan, tenzij er een ooggetuige was of de zaak is opgelost. Dus schrijven journalisten niet over moord, want dat is slecht voor de agenten en rechercheurs die hun bronnen zijn. Dat leert Jake van een rechercheur met wie hij aanpapt om de kneepjes van het vak te leren. Als tegenprestatie mag Jake hem leren hoe hij westerse vrouwen kan versieren.
Deze eerste aflevering bestaat vooral nog uit introductie van de personages, het verhaal en de setting. Die zijn gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2009 van de echte Jake Edelstein. Mann regisseert deze pilot zelf, en uiteraard zijn de onderwereld en het nachtleven van Tokyo uiterst geschikt voor zijn typische stijl en interesses.
Mann heeft zijn digitale filmstijl iets aangepast aan hoe televisieseries er tegenwoordig uitzien, maar van echte concessies is geen sprake. Manns hand is meteen visueel te herkennen, van de neonlichten en moderne architectuur tot aan de stadslichten. Ook de muzikale keuzes en de manier waarop het licht van tl-buizen over Jakes gezicht valt tijdens zijn toelatingsexamen voor de sollicitatie bij de krant zijn kenmerkend voor Mann.
Het is afwachten of de resterende afleveringen deze sfeer weten vast te houden, want Mann heeft enkel de pilot aflevering geregisseerd, al bepaalt deze meestal het visuele palet en de stijl. Manns hand was ook zeer herkenbaar in zijn eerdere series (naast Miami Vice ook Crime Story en Luck), ondanks dat hij daar weinig of helemaal niets van regisseerde. Zijn pilot smaakt aldus naar meer, hoewel er nog niet veel 'vice' in te zien is. Maar de openings- en slotscènes beloven dat we met Jake diep in de wereld van de yakuza gaan duiken, dus ook dat zal nog wel komen.
Tokyo Vice is te zien bij HBO Max.
Michael Mann is terug! Na Blackhat was het lang stil om de filmmaker, maar nu keert hij terug naar het medium waar hij beroemd mee werd. Na Miami Vice is er nu Tokyo Vice. Of deze serie net zo invloedrijk zal zijn valt nog te bezien, maar de eerste aflevering is in ieder geval een intrigerende opzet voor een stijlvolle misdaadserie.
Jake Edelstein is een jonge Amerikaanse journalist die als eerste buitenlander aan de slag mag bij de misdaadafdeling van een prestigieuze krant in Tokyo. Ondanks dat hij de taal uitstekend spreekt en schrijft, merkt hij al snel dat hij toch in een cultuur is beland die hij niet kent. Zijn eigen onderzoek wordt niet gewaardeerd en zijn verslag van een gevonden lijk evenmin.
Want moord bestaat niet in Japan, tenzij er een ooggetuige was of de zaak is opgelost. Dus schrijven journalisten niet over moord, want dat is slecht voor de agenten en rechercheurs die hun bronnen zijn. Dat leert Jake van een rechercheur met wie hij aanpapt om de kneepjes van het vak te leren. Als tegenprestatie mag Jake hem leren hoe hij westerse vrouwen kan versieren.
Gerelateerd nieuws
Deze eerste aflevering bestaat vooral nog uit introductie van de personages, het verhaal en de setting. Die zijn gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2009 van de echte Jake Edelstein. Mann regisseert deze pilot zelf, en uiteraard zijn de onderwereld en het nachtleven van Tokyo uiterst geschikt voor zijn typische stijl en interesses.
Mann heeft zijn digitale filmstijl iets aangepast aan hoe televisieseries er tegenwoordig uitzien, maar van echte concessies is geen sprake. Manns hand is meteen visueel te herkennen, van de neonlichten en moderne architectuur tot aan de stadslichten. Ook de muzikale keuzes en de manier waarop het licht van tl-buizen over Jakes gezicht valt tijdens zijn toelatingsexamen voor de sollicitatie bij de krant zijn kenmerkend voor Mann.
Het is afwachten of de resterende afleveringen deze sfeer weten vast te houden, want Mann heeft enkel de pilot aflevering geregisseerd, al bepaalt deze meestal het visuele palet en de stijl. Manns hand was ook zeer herkenbaar in zijn eerdere series (naast Miami Vice ook Crime Story en Luck), ondanks dat hij daar weinig of helemaal niets van regisseerde. Zijn pilot smaakt aldus naar meer, hoewel er nog niet veel 'vice' in te zien is. Maar de openings- en slotscènes beloven dat we met Jake diep in de wereld van de yakuza gaan duiken, dus ook dat zal nog wel komen.
Tokyo Vice is te zien bij HBO Max.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.