Series / Nieuws
Netflix krijgt rake klappen na tegenvallende groei aantal abonnees
Voor de eerste keer in zomaar even 10 jaar tijd ziet Netflix haar aantal abonnees afnemen...
Netflix mag zich reeds enige tijd met gepaste trots 's werelds grootste streamingdienst noemen. Toch wordt er geknaagd aan het marktaandeel van het bedrijf. Voor het eerst in tien jaar tijd blijkt Netflix nu ook echt abonnees te verliezen.
In januari werd door Netflix nog aangegeven dat ze beschikte over 221,84 miljoen abonnees aan het einde van het voorgaande jaar. Tussen 1 januari en 31 maart van dit jaar daalde dat aantal naar nog "slechts" 221,64 miljoen abonnees. Dat ondanks het verschijnen van onder meer het tweede seizoen van de ontzettend populaire serie Bridgerton.
Eerste daling in 10 jaar
Het is voor de eerste keer in zomaar even tien jaar tijd dat Netflix abonnees verloor tijdens een kwartaal. Bovendien is het zo dat Netflix bij het aangeven van de verliezen ook geen rekening heeft gehouden met haar vertrek uit Rusland. De verliezen zijn dus in de praktijk nog groter dan aangekondigd.
Dat er sprake is van een verlies is des te opmerkelijk omdat Netflix in eerdere voorspellingen reeds had aangegeven een verdere groei in het vooruitzicht te stellen. De streamingdienst had dan ook de verwachting zo'n 2,5 miljoen betalende gebruikers aan haar klantenbestand toe te kunnen voegen.
Op Wall Street waren ze zelfs nog optimistischer. Daar werd verwacht dat er zo'n 2,8 miljoen nieuwe betalende abonnees zouden worden toegevoegd aan het klantenbestand van Netflix.
Als verklaring voor de daling in het aantal abonnees verwijst 's werelds grootste streamingdienst naar de sterk toegenomen concurrentie op de streamingmarkt. Bovendien werd er ook (hoe kan het ook anders) opnieuw verwezen naar het feit dat heel wat abonnees hun account delen met anderen.
Wellicht dat heel wat mensen er vooral voor hebben gekozen om hun abonnement op te zeggen naar aanleiding van de continue prijsstijgingen die Netflix heeft doorgevoerd. Die doorgevoerde prijsverhogingen konden bij heel wat abonnees immers op maar weinig begrip rekenen.
In januari werd door Netflix nog aangegeven dat ze beschikte over 221,84 miljoen abonnees aan het einde van het voorgaande jaar. Tussen 1 januari en 31 maart van dit jaar daalde dat aantal naar nog "slechts" 221,64 miljoen abonnees. Dat ondanks het verschijnen van onder meer het tweede seizoen van de ontzettend populaire serie Bridgerton.
Eerste daling in 10 jaar
Het is voor de eerste keer in zomaar even tien jaar tijd dat Netflix abonnees verloor tijdens een kwartaal. Bovendien is het zo dat Netflix bij het aangeven van de verliezen ook geen rekening heeft gehouden met haar vertrek uit Rusland. De verliezen zijn dus in de praktijk nog groter dan aangekondigd.
Dat er sprake is van een verlies is des te opmerkelijk omdat Netflix in eerdere voorspellingen reeds had aangegeven een verdere groei in het vooruitzicht te stellen. De streamingdienst had dan ook de verwachting zo'n 2,5 miljoen betalende gebruikers aan haar klantenbestand toe te kunnen voegen.
Op Wall Street waren ze zelfs nog optimistischer. Daar werd verwacht dat er zo'n 2,8 miljoen nieuwe betalende abonnees zouden worden toegevoegd aan het klantenbestand van Netflix.
Als verklaring voor de daling in het aantal abonnees verwijst 's werelds grootste streamingdienst naar de sterk toegenomen concurrentie op de streamingmarkt. Bovendien werd er ook (hoe kan het ook anders) opnieuw verwezen naar het feit dat heel wat abonnees hun account delen met anderen.
Wellicht dat heel wat mensen er vooral voor hebben gekozen om hun abonnement op te zeggen naar aanleiding van de continue prijsstijgingen die Netflix heeft doorgevoerd. Die doorgevoerde prijsverhogingen konden bij heel wat abonnees immers op maar weinig begrip rekenen.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.