Kijkcijfers Verenigde Staten flink gedaald
Het is een nieuwe trend, die nieuwe kijkpatronen illustreert.
Voor de vijfde maand op rij zijn de kijkcijfers in de Verenigde Staten flink gedaald. The New York Post meldt dit in een bericht, waarin een media-analist waarschuwt voor de gevolgen hiervan. De kijkcijfers bepalen voor een groot deel hoeveel adverteerders moeten betalen voor een reclame. Een neerwaartse spiraal heeft invloed op de gelden die televisiezenders vervolgens beschikbaar hebben voor nieuwe content.
Uit het krantenbericht blijkt dat de kijkcijfers al vijf maanden op rij met meer dan tien procent dalen. Afgelopen maand waren de kijkcijfers 12 procent lager dan een jaar geleden voor de reguliere kanalen en voor kabeltelevisie was er een daling van 11 procent. "De neerwaartse spiraal in kijkcijfers gaat verder zonder eind in zicht," aldus Michael Nathanson, de eerder genoemde analist.
De kijkcijfers zijn voor zo ongeveer elk kanaal gedaald. TNT, History Channel en Nickelodeon zagen de grootste daling. En slechts drie netwerken: HGTV, Discovery en TBS, zagen een stijging in hun kijkcijfers. "We geloven dat deze trend laat zien dat de manier van kijken verandert," aldus Nathanson.
Daarmee doelt de analist op het feit dat steeds meer mensen naar streamingkanalen trekken. Netflix, Hulu en Amazon trekken steeds meer abonnees, die daardoor niet naar reguliere uitzendingen kijken. Het laat zien dat het kijkgedrag compleet verandert en dat is iets waar het televisielandschap zich op moet aanpassen.