Recensie
Recensie Netflix-serie 'D.B. Cooper: Where Are You?'
Dit overzicht van een van de grootste mysteries van de Amerikaanse misdaadgeschiedenis biedt weinig nieuwe inzichten.
Regie: Marina Zenovich | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 38-44 minuten | Jaar: 2022
Zowel agenten als amateurspeurneuzen kunnen lijden aan een ernstige vorm van tunnelvisie. Ze zijn er dan niet langer op gebrand antwoorden op hun vragen te krijgen, maar om hun vermoedens bevestigd te zien. Ze verzamelen honderden bewijsmiddelen, veelal van het indirecte soort, om hun hypothese te ondersteunen. Als je iets graag wil zien dan zul je het ook zien, zoals sommigen het gezicht van Jezus in een stuk verbrande toast zien.
Dit zijn slechts enkele gezichtspunten die naar voren komen in de vierdelige Netflix-documentaire D.B. Cooper: Where Are You?. Deze documenteert een van de grootste mysteries in de Amerikaanse misdaadgeschiedenis. De zaak D.B. Cooper heeft een stortvloed aan boeken, podcasts, documentaires, speelfilms en conventies te weeg gebracht. Zelfs een aflevering van de superheldenserie Loki doet ons vermoeden dat de broer van Thor achter Cooper schuilgaat. De identiteit van de man, die een vliegticket kocht onder de fictieve naam Dan Cooper en die al snel verkeerd werd aangeduid als D.B. Cooper, zal waarschijnlijk nooit achterhaald worden.
Het is dan ook wel een geruchtmakende zaak, waarbij Cooper door de meeste Amerikanen niet als misdadiger maar als held werd bestempeld omdat hij geen slachtoffers maakte, een moderne Robin Hood. De zaak Cooper zal de boeken ingaan als de enige vliegtuigkaping die onopgelost blijft. 'Cooper' stapte in november 1971 gekleed in een keurig maatpak aan boord van een korte vlucht van Portland naar Seattle. Tijdens de vlucht overhandigde hij de stewardess een briefje met de mededeling dat hij een bom in zijn koffertje verborg.
Het vliegtuig landde veilig en Coopers medepassagiers konden ongeschonden in veiligheid werden gebracht. Cooper eiste een veilige vlucht naar Mexico en tweehonderdduizend dollar in contanten, tezamen met enkele parachutes. Terwijl de luchtmacht het passagierstoestel escorteerde bleek Cooper opeens verdwenen te zijn. Hij was met de parachutes tijdens stormachtig weer uit het vliegtuig gesprongen. Het hele gebied werd uitgekamd, maar Cooper werd nooit gevonden en slechts een kleine zesduizend dollar dook jaren later weer op dankzij de vondst door een kind.
De zaak van D.B. Cooper leidde tot een ware rage in de Verenigde Staten en met de moderne digitale middelen werd de schare speurders alleen maar groter. Deze documentaireserie belicht de meest uiteenlopende aspecten van de zaak, maar excelleert vooral waar zijn behandeling van de culturele en maatschappelijke impact. Het is fascinerend dat sommige speurders er tonnen tegenaan gooien om de zaak opgelost te krijgen. Hierbij is het nog maar de vraag of het hen nu te doen is om het ontrafelen of om de eeuwige roem. Bovendien heeft de zaak ook verdeeldheid gezaaid onder de speurneuzen.
Er wordt vooral ingegaan op een verdachte die zelfs geconfronteerd wordt met de vermoedens van de onderzoekers met het vooruitzicht van een lucratieve Hollywooddeal. Het is begrijpelijk dat deze Bob Rackshaw de meeste aandacht krijgt, omdat hij de meest logische verdachte lijkt, maar de aandacht voor deze ene persoon lijkt wat buitensporig. Als alle ins en outs van deze Rackshaw zijn behandeld, blijft er ook weinig meer over door te nemen. De makers gaan hierdoor zelf ook aan tunnelvisie lijden. De laatste aflevering, waarin een zijpad van een theorie uit de doeken wordt gedaan, doet dan ook overbodig aan.
Wat vooral duidelijk wordt is dat de zaak D.B. Cooper niet alleen voor altijd een mysterie zal blijven en bizarre eigenschappen in de mens naar boven haalt. Waarom de FBI na het verschijnen van een docureeks bij History Channel de zaak opeens sloot wordt nauwelijks uitgediept. De grootste makke van deze Netflix-productie is dan ook dat de onderzoeksdienst van de Amerikaanse federale overheid zelf niet aan het woord komt. Dat de Amerikaanse variant van ons WOB-verzoek duizenden documenten heeft opgeleverd wordt maar nauwelijks belicht.
De serie fungeert vooral als overzicht van de ontwikkelingen in de zaak en als studie van de sensatiebeluste mens afgezet tegen de tijdsgeest waarin bijvoorbeeld het vlieggedrag van de mens compleet anders was dan nu en stewardessen een kwetsbare positie innamen omdat ze als lustobject werden gezien. D.B. Cooper: Where Are You? wekt al van meet af aan de indruk geen antwoorden te zullen geven, al blijf je hopen op toch wat meer.
D.B. Cooper: Where Are You? is te zien bij Netflix.
Zowel agenten als amateurspeurneuzen kunnen lijden aan een ernstige vorm van tunnelvisie. Ze zijn er dan niet langer op gebrand antwoorden op hun vragen te krijgen, maar om hun vermoedens bevestigd te zien. Ze verzamelen honderden bewijsmiddelen, veelal van het indirecte soort, om hun hypothese te ondersteunen. Als je iets graag wil zien dan zul je het ook zien, zoals sommigen het gezicht van Jezus in een stuk verbrande toast zien.
Dit zijn slechts enkele gezichtspunten die naar voren komen in de vierdelige Netflix-documentaire D.B. Cooper: Where Are You?. Deze documenteert een van de grootste mysteries in de Amerikaanse misdaadgeschiedenis. De zaak D.B. Cooper heeft een stortvloed aan boeken, podcasts, documentaires, speelfilms en conventies te weeg gebracht. Zelfs een aflevering van de superheldenserie Loki doet ons vermoeden dat de broer van Thor achter Cooper schuilgaat. De identiteit van de man, die een vliegticket kocht onder de fictieve naam Dan Cooper en die al snel verkeerd werd aangeduid als D.B. Cooper, zal waarschijnlijk nooit achterhaald worden.
Het is dan ook wel een geruchtmakende zaak, waarbij Cooper door de meeste Amerikanen niet als misdadiger maar als held werd bestempeld omdat hij geen slachtoffers maakte, een moderne Robin Hood. De zaak Cooper zal de boeken ingaan als de enige vliegtuigkaping die onopgelost blijft. 'Cooper' stapte in november 1971 gekleed in een keurig maatpak aan boord van een korte vlucht van Portland naar Seattle. Tijdens de vlucht overhandigde hij de stewardess een briefje met de mededeling dat hij een bom in zijn koffertje verborg.
Het vliegtuig landde veilig en Coopers medepassagiers konden ongeschonden in veiligheid werden gebracht. Cooper eiste een veilige vlucht naar Mexico en tweehonderdduizend dollar in contanten, tezamen met enkele parachutes. Terwijl de luchtmacht het passagierstoestel escorteerde bleek Cooper opeens verdwenen te zijn. Hij was met de parachutes tijdens stormachtig weer uit het vliegtuig gesprongen. Het hele gebied werd uitgekamd, maar Cooper werd nooit gevonden en slechts een kleine zesduizend dollar dook jaren later weer op dankzij de vondst door een kind.
De zaak van D.B. Cooper leidde tot een ware rage in de Verenigde Staten en met de moderne digitale middelen werd de schare speurders alleen maar groter. Deze documentaireserie belicht de meest uiteenlopende aspecten van de zaak, maar excelleert vooral waar zijn behandeling van de culturele en maatschappelijke impact. Het is fascinerend dat sommige speurders er tonnen tegenaan gooien om de zaak opgelost te krijgen. Hierbij is het nog maar de vraag of het hen nu te doen is om het ontrafelen of om de eeuwige roem. Bovendien heeft de zaak ook verdeeldheid gezaaid onder de speurneuzen.
Er wordt vooral ingegaan op een verdachte die zelfs geconfronteerd wordt met de vermoedens van de onderzoekers met het vooruitzicht van een lucratieve Hollywooddeal. Het is begrijpelijk dat deze Bob Rackshaw de meeste aandacht krijgt, omdat hij de meest logische verdachte lijkt, maar de aandacht voor deze ene persoon lijkt wat buitensporig. Als alle ins en outs van deze Rackshaw zijn behandeld, blijft er ook weinig meer over door te nemen. De makers gaan hierdoor zelf ook aan tunnelvisie lijden. De laatste aflevering, waarin een zijpad van een theorie uit de doeken wordt gedaan, doet dan ook overbodig aan.
Wat vooral duidelijk wordt is dat de zaak D.B. Cooper niet alleen voor altijd een mysterie zal blijven en bizarre eigenschappen in de mens naar boven haalt. Waarom de FBI na het verschijnen van een docureeks bij History Channel de zaak opeens sloot wordt nauwelijks uitgediept. De grootste makke van deze Netflix-productie is dan ook dat de onderzoeksdienst van de Amerikaanse federale overheid zelf niet aan het woord komt. Dat de Amerikaanse variant van ons WOB-verzoek duizenden documenten heeft opgeleverd wordt maar nauwelijks belicht.
De serie fungeert vooral als overzicht van de ontwikkelingen in de zaak en als studie van de sensatiebeluste mens afgezet tegen de tijdsgeest waarin bijvoorbeeld het vlieggedrag van de mens compleet anders was dan nu en stewardessen een kwetsbare positie innamen omdat ze als lustobject werden gezien. D.B. Cooper: Where Are You? wekt al van meet af aan de indruk geen antwoorden te zullen geven, al blijf je hopen op toch wat meer.
D.B. Cooper: Where Are You? is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.