Recensie
Recensie Disney+-serie 'The Good Mothers'
Indringend relaas van drie vrouwen die zich proberen los te worstelen van hun maffiafamilies.
Regie: Elisa Amoruso, Julian Jarrold | Cast: Gaia Girace (Denise Cosco), Valentina Bellè (Giuseppina Pesce), Barbara Chiciarelli (Anna Colace), Simona Distefano (Concetta Cacciola), Francesco Colella (Carlo Cosco), Andrea Dodero (Carmine), Micaela Ramazzotti (Lea Garofalo), Andrea Riso (Enrico), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 57-61 minuten | Jaar: 2023
Tot op de dag van vandaag beheersen honderden maffiaclans, verdeeld over zes groepen, grote delen van dorpen en steden in met name het zuiden van Italië. Waar het eiland Sicilië met name te kampen heeft met La Cosa Nostra, heeft de zuidelijke streek Calabrië (in de punt van de Italiaanse laars) vooral te kampen met 'Ndrangheta. Wat deze laatste groep kenmerkt zijn de innige familiebanden. Familie kies je niet en is zowel een kracht als een zwakte.
In de indringende Brits-Italiaanse miniserie The Good Mothers staan drie van zulke families centraal. Spil binnen deze families zijn sterke vrouwen. Allemaal hebben ze in meer of mindere mate kennis van en betrokkenheid bij de criminele praktijken van hun families. De activiteiten liegen er dan ook niet om, variërend van wapenhandel tot drugssmokkel en van afpersing tot moord.
Wanneer is het genoeg en besluiten de vrouwen deze onoorbare praktijken niet langer te steunen of tolereren? Voor de bijna achttienjarige Denise is het al snel duidelijk. Van vader Carlo is ze vervreemd nadat Denise met haar moeder Lea de bescherming van justitie opzocht. Na een hereniging met haar vader in Milaan verdwijnt Lea al snel. Denise weet niet meer wie ze wel of niet kan vertrouwen, maar is voornemens haar vader erbij te lappen.
In Calabrië is het Giuseppina die een redelijk actieve rol binnen haar maffiafamilie speelt. Tegen wil en dank. Terwijl haar echtgenoot in de bak zit legt ze het aan het een andere man en brengt zo haar familie grote schande toe. Haar beste vriendin Concetta maakt deel uit van een andere criminele familie, heeft naast haar tevens vastzittende man een nieuwe liefde ontmoet en moet de toorn en losse handjes van haar vader en broer zien te velen.
The Good Mothers is gebaseerd op feiten, al hebben de makers voor dramatisch effect wel het een en ander aangepast. Wat wel klopt met de werkelijkheid is dat belangrijkste vrouwelijke personages echt (hebben) bestaan. Zoals de titel al doet vermoeden fungeert het voor deze vrouwen het moederschap of de band met hun moeders als centrale drijfveer.
Ondertussen is publieke aanklager Anna Colace voornemens om de vrouwen uit de maffiafamilies in te zetten om de hele bende op te rollen. Waar de families van Giuseppina en Concetta nog onderlinge connecties hebben, staat het verhaal van Denise redelijk op zichzelf, al zijn er natuurlijk vele parallellen te trekken met haar lotgenoten in het zuiden.
Dit zesdelige drama zit vol wrange tegenstrijdigheden die de strijd van de vrouwen tekenen. Enerzijds voelen ze de bescherming van een familie die ze bijstaat zolang ze in het gareel blijven, anderzijds kennen de vrouwen grote momenten van eenzaamheid. Ook hun motieven om mee te werken aan het onderzoek van de aanklager lopen uiteen, om vervolgens onder druk weer compleet hun houding bij te moeten stellen.
Drama en spanning wisselen elkaar in steeds hoger tempo af. Daarbij ligt de nadruk het meest op de situatie van Giuseppina en haar drie kinderen. Dit heeft tot gevolg dat met name de verhaallijn van Denise soms wat blijft voortsukkelen. Gedreven door flashbacks uit de tijd waarin ze nog bij haar moeder was, is dit daarnaast ook de verhaallijn waar je als kijker het meest zelf in kan leggen. Dat ze moeite heeft met vertrouwen blijkt wel als het hulpje van haar vader toenadering zoekt.
The Good Mothers geeft een schrijnend beeld van vrouwen die van het ene op het andere moment alles dreigen te verliezen, uiteenlopend van een familieband tot hun eigenwaarde. Zekerheden verdwijnen als sneeuw voor de zon en tegenover de overlevingskracht van de drie vrouwen staat een openbaar aanklager die gedreven door tomeloze ambitie trefzeker op haar doel afgaat.
The Good Mothers is te zien bij Disney+.
Tot op de dag van vandaag beheersen honderden maffiaclans, verdeeld over zes groepen, grote delen van dorpen en steden in met name het zuiden van Italië. Waar het eiland Sicilië met name te kampen heeft met La Cosa Nostra, heeft de zuidelijke streek Calabrië (in de punt van de Italiaanse laars) vooral te kampen met 'Ndrangheta. Wat deze laatste groep kenmerkt zijn de innige familiebanden. Familie kies je niet en is zowel een kracht als een zwakte.
In de indringende Brits-Italiaanse miniserie The Good Mothers staan drie van zulke families centraal. Spil binnen deze families zijn sterke vrouwen. Allemaal hebben ze in meer of mindere mate kennis van en betrokkenheid bij de criminele praktijken van hun families. De activiteiten liegen er dan ook niet om, variërend van wapenhandel tot drugssmokkel en van afpersing tot moord.
Wanneer is het genoeg en besluiten de vrouwen deze onoorbare praktijken niet langer te steunen of tolereren? Voor de bijna achttienjarige Denise is het al snel duidelijk. Van vader Carlo is ze vervreemd nadat Denise met haar moeder Lea de bescherming van justitie opzocht. Na een hereniging met haar vader in Milaan verdwijnt Lea al snel. Denise weet niet meer wie ze wel of niet kan vertrouwen, maar is voornemens haar vader erbij te lappen.
In Calabrië is het Giuseppina die een redelijk actieve rol binnen haar maffiafamilie speelt. Tegen wil en dank. Terwijl haar echtgenoot in de bak zit legt ze het aan het een andere man en brengt zo haar familie grote schande toe. Haar beste vriendin Concetta maakt deel uit van een andere criminele familie, heeft naast haar tevens vastzittende man een nieuwe liefde ontmoet en moet de toorn en losse handjes van haar vader en broer zien te velen.
The Good Mothers is gebaseerd op feiten, al hebben de makers voor dramatisch effect wel het een en ander aangepast. Wat wel klopt met de werkelijkheid is dat belangrijkste vrouwelijke personages echt (hebben) bestaan. Zoals de titel al doet vermoeden fungeert het voor deze vrouwen het moederschap of de band met hun moeders als centrale drijfveer.
Ondertussen is publieke aanklager Anna Colace voornemens om de vrouwen uit de maffiafamilies in te zetten om de hele bende op te rollen. Waar de families van Giuseppina en Concetta nog onderlinge connecties hebben, staat het verhaal van Denise redelijk op zichzelf, al zijn er natuurlijk vele parallellen te trekken met haar lotgenoten in het zuiden.
Dit zesdelige drama zit vol wrange tegenstrijdigheden die de strijd van de vrouwen tekenen. Enerzijds voelen ze de bescherming van een familie die ze bijstaat zolang ze in het gareel blijven, anderzijds kennen de vrouwen grote momenten van eenzaamheid. Ook hun motieven om mee te werken aan het onderzoek van de aanklager lopen uiteen, om vervolgens onder druk weer compleet hun houding bij te moeten stellen.
Drama en spanning wisselen elkaar in steeds hoger tempo af. Daarbij ligt de nadruk het meest op de situatie van Giuseppina en haar drie kinderen. Dit heeft tot gevolg dat met name de verhaallijn van Denise soms wat blijft voortsukkelen. Gedreven door flashbacks uit de tijd waarin ze nog bij haar moeder was, is dit daarnaast ook de verhaallijn waar je als kijker het meest zelf in kan leggen. Dat ze moeite heeft met vertrouwen blijkt wel als het hulpje van haar vader toenadering zoekt.
The Good Mothers geeft een schrijnend beeld van vrouwen die van het ene op het andere moment alles dreigen te verliezen, uiteenlopend van een familieband tot hun eigenwaarde. Zekerheden verdwijnen als sneeuw voor de zon en tegenover de overlevingskracht van de drie vrouwen staat een openbaar aanklager die gedreven door tomeloze ambitie trefzeker op haar doel afgaat.
The Good Mothers is te zien bij Disney+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.