Series / Nieuws
George R.R. Martin over de schrijversstaking: "dit is een gruwel"
Veteraan-schrijver George R.R. Martin is uitgesproken na de eerste week van de staking.
Op zijn blog, getiteld Not A Blog, bespreekt Martin de staking die inmiddels de tweede week is ingegaan. Gezien zijn ervaring in het schrijven van boeken en scenario's is zijn inzicht meer dan welkom.
In zijn carrière heeft Martin het nodige gezien en meegemaakt. In de post van 8 mei, die je hier in zijn geheel kunt lezen, benoemt hij één specifiek onderdeel van schrijvend Hollywood. Dit betreft de zogeheten 'mini-room', oftewel de mini-kamer.
De mini-kamer is het gevolg van de veranderde manier van werken in Hollywood. Martin: "Streaming-platforms en verkorte seizoenen hebben de zaken behoorlijk ingeperkt. Bij het ontwikkelen van een show stelt de showrunner tegenwoordig een mini-kamer samen".
"Een aantal ervaren schrijvers en een aantal junior schrijvers vormen een team. Het seizoen wordt opgesteld en je maakt een verdeling. Ze komen een aantal malen bij elkaar, ieder schrijft zijn deel en uiteindelijk worden scenario's ingeleverd. De schrijvers worden uitbetaald en kunnen op zoek naar een volgende klus," aldus Martin.
Dit is natuurlijk zowel creatief als financieel gezien geen benijdenswaardige positie. Toen Martin zelf aan de slag ging bij The Twilight Zone, in de jaren 80, bestonden deze mini-kamers niet. Hij was actief betrokken bij de afleveringen, zo sprak hij met de regisseur en was aanwezig op de set. Niets van dit alles is tegenwoordig nog het geval.
De WGA vindt het belangrijk dat de mini-kamer wordt afgeschaft. Het is één van de eisen die betrekking hebben op meer zekerheid. Martin is het hier volledig mee eens. "De mini-kamer is een gruwel. Niet alleen is het gebruik ervan verkeerd, het is ook nog eens ontzettend kortzichtig," besluit Martin.
Er is naar de mening van velen teveel sprake van uitholling. Schrijvers willen met andere woorden meer zekerheid, maar ook meer creatieve betrokkenheid bij de verhalen die gemaakt worden.
In zijn carrière heeft Martin het nodige gezien en meegemaakt. In de post van 8 mei, die je hier in zijn geheel kunt lezen, benoemt hij één specifiek onderdeel van schrijvend Hollywood. Dit betreft de zogeheten 'mini-room', oftewel de mini-kamer.
Veranderde manier van werken
De mini-kamer is het gevolg van de veranderde manier van werken in Hollywood. Martin: "Streaming-platforms en verkorte seizoenen hebben de zaken behoorlijk ingeperkt. Bij het ontwikkelen van een show stelt de showrunner tegenwoordig een mini-kamer samen".
"Een aantal ervaren schrijvers en een aantal junior schrijvers vormen een team. Het seizoen wordt opgesteld en je maakt een verdeling. Ze komen een aantal malen bij elkaar, ieder schrijft zijn deel en uiteindelijk worden scenario's ingeleverd. De schrijvers worden uitbetaald en kunnen op zoek naar een volgende klus," aldus Martin.
Actief betrokken
Dit is natuurlijk zowel creatief als financieel gezien geen benijdenswaardige positie. Toen Martin zelf aan de slag ging bij The Twilight Zone, in de jaren 80, bestonden deze mini-kamers niet. Hij was actief betrokken bij de afleveringen, zo sprak hij met de regisseur en was aanwezig op de set. Niets van dit alles is tegenwoordig nog het geval.
Een gruwel
De WGA vindt het belangrijk dat de mini-kamer wordt afgeschaft. Het is één van de eisen die betrekking hebben op meer zekerheid. Martin is het hier volledig mee eens. "De mini-kamer is een gruwel. Niet alleen is het gebruik ervan verkeerd, het is ook nog eens ontzettend kortzichtig," besluit Martin.
Er is naar de mening van velen teveel sprake van uitholling. Schrijvers willen met andere woorden meer zekerheid, maar ook meer creatieve betrokkenheid bij de verhalen die gemaakt worden.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.