search
Recensie HBO Max-serie '#BringBackAlice'
Recensie

Recensie HBO Max-serie '#BringBackAlice'

Polish Little Liars, met een mysterie dat in de laatste aflevering in duigen valt.

Regie: Dawid Nickel | Cast: Helena Englert (Alicja), Sebastian Dela (Tomek), Mila Jankowska (Paula), Marcel Opalinski (Michal), Katarzyna Galazka (Monica), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 49-54 minuten | Jaar: 2023

Toen HBO Max verscheen waren er nogal wat opstartproblemen. Met name wat ondertiteling betreft. Of die was er niet, of hij was uiterst gebrekkig. Het probleem is net verholpen, maar in de eerste paar weken dat #BringBackAlice online verscheen maakte de streamingsdienst het wel heel bont: elke aflevering was te bekijken in het originele Pools, behalve de tweede aflevering waarin de kijker het moest doen met Engelstalige nasynchronisatie. Het originele audiospoor als optie bieden is minder werk dan het weglaten, maar HBO Max kreeg het voor elkaar.

Alicja is een Poolse influencer die na een feestje vermist geraakt. Een jaar later duikt ze op, verward en met geheugenverlies. Haar vrienden lijken niet helemaal blij te zijn met haar terugkomst en dat merkt Alicja. Stukje bij beetje komen de herinneringen aan die avond terug, terwijl Alicja haar invloed gebruikt om de waarheid boven water te krijgen – en wraak te nemen op de daders.

Wat Alicja precies influenct is niet helemaal duidelijk. Ze is eerder een vlogger of lifestylecoach via sociale media, want het gaat puur om haar bruisende tienerleven en de levenslessen die ze met haar tweehonderdduizend volgers deelt. Ze lijkt het oprecht naar haar zin te hebben, maar dat blijkt slechte of misleidende regie te zijn geweest wanneer later wordt getoond dat er problemen waren binnen de groep.

Dat klopt dan weer wel, want de maatjes van Alicja zijn nare mensen. Haar vriend Michal is de belichaming van 'foute gast': een arrogante rijke kwal met weinig inhoud. Een ander groepslid is Patryk, de drugsdealer op hun school die ervoor zorgt dat heel wat jonge geesten al op vroege leeftijd naar de klote gaan. Dit zijn allemaal personages waarvan later wordt verwacht dat je medelijden met ze hebt.

Het toppunt is Tomek, de broer van Weronika (een meisje dat op dezelfde nacht als Alicja verdween, waardoor daar zo goed als geen aandacht voor was). Dat is een volwassen professionele drugsdealer, agressieve afperser en autodief. Een meisje probeert hem te helpen en is lief voor hem, maar hij blijft consequent asociaal en afhoudend tegen haar. In #BringBackAlice is hij de zielige held voor wie je moet juichen. Rare jongens, die Poolse scenaristen.

Als er een onderliggend thema is, komt dat niet duidelijk over. Rijk versus arm is aanwezig, maar daar wordt nooit iets mee gedaan dat een punt zou kunnen overbrengen. Er is conservatief versus het nieuwe normaal en ook dat krijgt aandacht maar geen uitwerking. De serie lijkt inhoudelijk te willen zijn, maar is dat niet of het cultuurverschil staat de boodschap in de weg.

Het is niet allemaal slecht. In Polen kunnen ze prima met een camera overweg. Van de eerste tot de laatste aflevering zijn het de beelden die de serie naar een hoger niveau tillen (alhoewel het nog niet helemaal duidelijk is wat HBO Max in deze serie zag op dramatisch gebied). De actrice die Alicja speelt heeft veel te doen – getraumatiseerde muis, vrolijke vlogger, ijskoude bitch – en doet het allemaal goed. De make-upafdeling heeft flink afgekeken van de tekenfilmserie Jem and the Holograms, maar dat blijft een coole look.

En #BringBackAlice heeft een van de prachtigste intro's ooit: een elektronisch vaag popnummer klinkt terwijl er psychedelische rode beelden voorbijkomen. Erg sfeervol. Het is alleen de verkeerde sfeer want de droomachtige toon komt niet overeen met die van de serie zelf. Dit zijn eigenlijk de openingstitels die ze hadden moeten gebruiken voor Nine Perfect Strangers.

Vijf afleveringen lang komen er sporadisch flarden voorbij van wat er die ene nacht op dat feestje heeft plaatsgevonden, maar een helder antwoord is er niet uit af te leiden. Dat houdt het mysterie er in tot de zesde aflevering waarin alles op tafel komt. Het plot blijkt een stinkende gatenkaas te zijn. Ten eerste is het flinke en vergezochte overdaad, en gaat het iets te vaak heen en weer wat betreft een definitieve conclusie.

Ten tweede zorgt al deze gewonnen informatie ervoor dat met terugwerkende kracht handelingen van personages simpelweg niet meer kloppen. Er zaten al onsympathieke mensen tussen, maar dit maakt ze wel heel cru. Of onverstandig, en dat zou dan weer niet heel vergezocht zijn. Iemand benoemt zelfs dat het om te beginnen niet slim was van Alicja om zich vrijwillig klem te zuipen en vol te pompen met drugs, want dat is, zeker voor vrouwen, een open uitnodiging voor problemen.

Ergens is #BringBackAlice als serie zoals influencers zijn: het wordt allemaal vele malen belangrijker en serieuzer gebracht dan het waard is. In beide gevallen is het prima om het allemaal over te slaan en later op internet op te zoeken wat uiteindelijk de uitkomst is geweest van al het gedoe, en daarmee leren dat dit inderdaad de betere keuze was dan het hele proces van begin tot eind te volgen.



#BringBackAlice is te zien bij HBO Max.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen