Series / Nieuws
Succes 'Squid Game' zorgde voor enorme meevaller voor Netflix
'Squid Game' kostte Netflix relatief weinig, maar leverde enorm veel op.
Squid Game werd een wereldwijd fenomeen toen de serie in 2021 op Netflix werd uitgebracht. Al snel werd het de meest bekeken serie aller tijden op het platform, wat ook een hoop geld opleverde.
Volgens een rapport van de Los Angeles Times heeft Squid Game de waarde van Netflix mogelijk met bijna $1 miljard verhoogd. "Squid Game bleek een ongeëvenaard koopje te zijn", leest het LA Times-rapport.
"Gemaakt voor ongeveer $2,4 miljoen per aflevering, ongeveer een vierde van de kosten van Stranger Things, won de negendelige serie zes Emmy's, vestigde een Netflix-record van 1,65 miljard kijkuren in de eerste 28 dagen van release en - volgens interne Netflix-documenten - verhoogde de waarde van het bedrijf met naar schatting $900 miljoen".
Je zou denken dat Squid Game-maker Hwang Dong-hyuk daar misschien een klein beetje van heeft gezien, maar je hebt het mis. Hwang werd niet alleen niet rijk van het succes van Squid Game, maar hij "verspeelde ook alle intellectuele eigendomsrechten en ontving geen restanten" dankzij zijn oorspronkelijke contract.
Aangezien Squid Game een Zuid-Koreaanse productie is, kan het tweede seizoen doorgaan zonder gevolgen van de WGA-staking. Maar volgens het LA Times-rapport voelen crewleden van Squid Game en andere Zuid-Koreaanse producties zich vaak uitgebuit door Netflix.
"We betalen eerlijke, zeer concurrerende tarieven aan onze makers van K-Content en stellen duidelijke normen voor onze Koreaanse productiepartners, die al onze series en films produceren. Deze normen voldoen aan of overtreffen de Koreaanse wetgeving", zei Netflix daarop in een statement. Squid Game seizoen 2 zal in 2024 te zien zijn op de streamingdienst.
Volgens een rapport van de Los Angeles Times heeft Squid Game de waarde van Netflix mogelijk met bijna $1 miljard verhoogd. "Squid Game bleek een ongeëvenaard koopje te zijn", leest het LA Times-rapport.
$2,4 miljoen per aflevering
"Gemaakt voor ongeveer $2,4 miljoen per aflevering, ongeveer een vierde van de kosten van Stranger Things, won de negendelige serie zes Emmy's, vestigde een Netflix-record van 1,65 miljard kijkuren in de eerste 28 dagen van release en - volgens interne Netflix-documenten - verhoogde de waarde van het bedrijf met naar schatting $900 miljoen".
Gerelateerd nieuws
Je zou denken dat Squid Game-maker Hwang Dong-hyuk daar misschien een klein beetje van heeft gezien, maar je hebt het mis. Hwang werd niet alleen niet rijk van het succes van Squid Game, maar hij "verspeelde ook alle intellectuele eigendomsrechten en ontving geen restanten" dankzij zijn oorspronkelijke contract.
Uitgebuit door Netflix
Aangezien Squid Game een Zuid-Koreaanse productie is, kan het tweede seizoen doorgaan zonder gevolgen van de WGA-staking. Maar volgens het LA Times-rapport voelen crewleden van Squid Game en andere Zuid-Koreaanse producties zich vaak uitgebuit door Netflix.
Watch an unreleased scene from Squid Game Season 1! #TUDUM pic.twitter.com/EQYG5gp5iu
— Squid Game #오징어게임 (@squidgame) September 24, 2022
"We betalen eerlijke, zeer concurrerende tarieven aan onze makers van K-Content en stellen duidelijke normen voor onze Koreaanse productiepartners, die al onze series en films produceren. Deze normen voldoen aan of overtreffen de Koreaanse wetgeving", zei Netflix daarop in een statement. Squid Game seizoen 2 zal in 2024 te zien zijn op de streamingdienst.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.