Series / Nieuws
Hoofdrolspeler krijgt 20 $ uit streaming-opbrengsten?! Waarom Hollywood het bijltje erbij heeft neergegooid
Tinseltown heeft massaal het werk neergelegd, hier lees je waarom.
De schrijversvakbond WGA en de acteursvakbond SAG-AFTRA hebben beiden het werk neergelegd. De WGA trapte af in mei, terwijl SAG-AFTRA sinds 14 juli is gestopt met werken. Het streaming-model heeft tot onredelijke ongelijkheid geleid en hier is tot op heden geen oplossing voor gekomen.
Deze gezamenlijke staking is de eerste sinds 1960. De WGA heeft ongeveer 11.000 leden terwijl SAG-AFTRA zo'n 160.000 leden telt. De stakers richten zich onder andere op de onevenredige beloning voor de studiobazen enerzijds en de schrijvers en acteurs anderzijds. Daarnaast worden schrijvers en acteurs nauwelijks betaald voor producties die gestreamd worden. Dit zijn de zogeheten residuals, je kunt dit vergelijken met royalties in de muziekindustrie.
The LA Times biedt cijfers ter illustratie. De studiobazen zijn in de periode 2018 -2022 aaanzienlijk meer gaan verdienen. Het gemiddelde jaarsalaris van een studio-topman lag op zo'n $ 28 miljoen per jaar in 2021. Denk hierbij aan David Zaslav (HBO Max), Bob Iger (Disney) en Reed Hastings (Netflix). Ten opzichte van voorgaande jaren is dit een stijging van 53%. Het gemiddelde jaarsalaris van een schrijver ligt momenteel op $ 260.000 per jaar en dit is een daling van 14% ten opzichte van voorgaande jaren.
Verder krijgen schrijvers en acteurs nauwelijks residuals wanneer series waaraan zij (mee)gewerkt hebben op diverse streaming-platforms aangeboden worden. Tot slot is er in sommige gevallen ook nog eens sprake van lage salarissen.
Een voorbeeld is dat van actrice Emma Myles, die een hoofdrol speelde (Leanne Taylor) in Orange is the New Black. De streaming-industrie heeft haar als actrice duidelijk benadeeld vergeleken met haar optredens in film en tv. The New Yorker bericht dat zij destijds het minimum salaris kreeg, en dat haar rechten op residuals beperkt waren.
De razend populaire serie staat tot op de dag van vandaag op Netflix, maar Myles krijgt slechts $ 20 per jaar aan residuals. Ter vergelijking, voor een aantal gastoptredens in de tv-serie Law and Order: Special Victims Unit ontvangt zij tot op de dag van vandaag $ 600 per jaar.
Het streaming-model heeft duidelijk een enorme invloed gehad op de entertainment-industrie. Sommigen trekken echter aan het kortste einde. Middels de staking wil men dit rechttrekken waardoor schrijvers en acteurs niet langer in hun hemd komen te staan.
Actrice Jana Schmieding (Bev) over de residuals voor Reservation Dogs:
Deze gezamenlijke staking is de eerste sinds 1960. De WGA heeft ongeveer 11.000 leden terwijl SAG-AFTRA zo'n 160.000 leden telt. De stakers richten zich onder andere op de onevenredige beloning voor de studiobazen enerzijds en de schrijvers en acteurs anderzijds. Daarnaast worden schrijvers en acteurs nauwelijks betaald voor producties die gestreamd worden. Dit zijn de zogeheten residuals, je kunt dit vergelijken met royalties in de muziekindustrie.
Stijging en daling
The LA Times biedt cijfers ter illustratie. De studiobazen zijn in de periode 2018 -2022 aaanzienlijk meer gaan verdienen. Het gemiddelde jaarsalaris van een studio-topman lag op zo'n $ 28 miljoen per jaar in 2021. Denk hierbij aan David Zaslav (HBO Max), Bob Iger (Disney) en Reed Hastings (Netflix). Ten opzichte van voorgaande jaren is dit een stijging van 53%. Het gemiddelde jaarsalaris van een schrijver ligt momenteel op $ 260.000 per jaar en dit is een daling van 14% ten opzichte van voorgaande jaren.
Welke residuals?
Verder krijgen schrijvers en acteurs nauwelijks residuals wanneer series waaraan zij (mee)gewerkt hebben op diverse streaming-platforms aangeboden worden. Tot slot is er in sommige gevallen ook nog eens sprake van lage salarissen.
Tophit schamel beloond
Een voorbeeld is dat van actrice Emma Myles, die een hoofdrol speelde (Leanne Taylor) in Orange is the New Black. De streaming-industrie heeft haar als actrice duidelijk benadeeld vergeleken met haar optredens in film en tv. The New Yorker bericht dat zij destijds het minimum salaris kreeg, en dat haar rechten op residuals beperkt waren.
De razend populaire serie staat tot op de dag van vandaag op Netflix, maar Myles krijgt slechts $ 20 per jaar aan residuals. Ter vergelijking, voor een aantal gastoptredens in de tv-serie Law and Order: Special Victims Unit ontvangt zij tot op de dag van vandaag $ 600 per jaar.
Invloed van het streaming-model
Het streaming-model heeft duidelijk een enorme invloed gehad op de entertainment-industrie. Sommigen trekken echter aan het kortste einde. Middels de staking wil men dit rechttrekken waardoor schrijvers en acteurs niet langer in hun hemd komen te staan.
Actrice Jana Schmieding (Bev) over de residuals voor Reservation Dogs:
To fans of my character Bev on Reservation Dogs, here’s a peek behind the IHS counter at what part of my residuals looks like for acting on a show that I love. I pull in $.03 each quarter for UNLIMITED world wide streams on fx/hulu/DISNEY.
— jana (@janaunplgd) July 17, 2023
& Iger is yachting. #SAGAFTRAstrike pic.twitter.com/u6JjubmznZ
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.