Recensie NPO Start-serie 'Unforgotten' seizoen 5

Dankzij een goede vervanger en een degelijk plot blijft de serie over een hecht coldcaseteam op hoog niveau.

Regie: Andy Wilson | Cast: Sinéad Keenan (Jessica James), Sanjeev Bhaskar (Sunil Khan), Carolina Main (Fran Lingley), Ian McElhinney (Tony Hume), Martina Laird (Ebele Falade), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 46-47 minuten | Jaar: 2023

De grote vraag die boven het vijfde seizoen van Unforgotten hangt, is of deze succesvolle detectiveserie overeind kan blijven na het van vertrek van het geliefde hoofdpersonage. Haar vervanger doet het goed, maar het is met name het verhaal dat de serie op een hoog niveau houdt. Liefhebbers van de Britse misdaadserie kunnen er weer lekker voor gaan zitten.

Na het schokkende einde van het vorige seizoen moet rechercheur Sunny Khan het werk weer oppakken wanneer een stoffelijk overschot wordt ontdekt in de schoonsteen van een pas gerenoveerd pand. Samen met zijn team, dat gespecialiseerd is in het oplossen van oude moorden, moet hij het mysterie rond deze vondst ontrafelen. Maar gaat het hier om een moord van tientallen jaren geleden of is het lijk recenter gedumpt?

Zowel Sunny als zijn team zijn nog in rouw om het verlies van hun hoofdinspecteur wanneer vervangster Jessica James haar taken overneemt. Zij leidt de boel op een compleet andere manier, wat regelmatig voor botsingen zorgt. Er wordt goed voelbaar gemaakt hoe het is om als nieuweling in de schoenen van een geliefde voorganger te stappen. Men moet aan elkaar wennen en elkaar leren accepteren. De kijker wordt meegenomen in dat gevoel om Jessica als vervangster te accepteren, wat aardig lukt.

De voorgaande vier seizoenen werden gedragen door Nicola Walkers rol van hoofdinspecteur Cassie Stuart, die zowel in de serie als bij het publiek een geliefd personage was. Voormalig sidekick en inspecteur Sunny moet in het vijfde seizoen die hoofdrol overnemen, maar slaagt daar niet helemaal in. Hij mist die charme die nodig is om een serie te dragen. Gelukkig weet Sinéad Keenan in haar rol als Jessica wel te overtuigen.

Typerend voor Britse misdaadseries is dat de personages heerlijk realistisch zijn. Geen opgesmukte personen, maar godzijdank hier en daar een rimpeltje of oneffenheidje. Het zijn dan ook echte mensen met echte problemen. Zo krijgt nieuwkomer Jessica in haar keuken vol vuile vaat slecht nieuws te verwerken van haar echtgenoot. En op de werkvloer mag er ontevredenheid zijn, samen met de herkenbare blikken tussen collega's.

Mocht je de vorige seizoenen gemist hebben, dan is dat geen probleem. In de nieuwste zes afleveringen wordt één misdrijf behandeld, waarmee dit vijfde seizoen een opzichzelfstaand verhaal vertelt. Het plot is niet al te groots en ingewikkeld. Hier en daar zelfs wat voorspelbaar. Gelukkig wordt dit in de laatste aflevering goedgemaakt met een plotwending die de serie terugbrengt naar het niveau van de eerste vier seizoenen. Klaar voor meer, want seizoen zes is al aangekondigd.

Unforgotten is te zien bij NPO Start.