Recensie
Recensie Disney+-serie 'Brawn: The Impossible Formula 1 Story'
Keanu Reeves blijkt een Formule 1-fanboy in deze onderhoudende miniserie over het eerste en enige raceseizoen van Brawn GP.
Regie: Daryl Goodrich | Afleveringen: 4 | Speelduur: 57-61 minuten | Jaar: 2023
Voor de verstokte Formule 1-liefhebbers zal zijn aanwezigheid vooral afleiden, maar het is ergens ook wel amusant dat Keanu Reeves in Brawn: The Impossible Formula 1 Story als gastheer fungeert. Als een kind in de snoepwinkel hangt de actiester in deze documentaire over gelegenheidsteam Brawn GP (opgericht én opgedoekt rond raceseizoen 2009) aan de lippen van (voormalige) teambazen en racecoureurs. De medewerking van deze hoofdrolspelers en de ruime beschikbaarheid van archiefmateriaal maken het resultaat veelzijdig en voldoende onderhoudend.
Alsof hij zelf deel uitmaakt van de Formule 1-geschiedenis treedt Reeves in de eerste aflevering uit de schaduw van een zogenoemde showroom, waar hij het voorrecht krijgt om de semi-antieke raceauto van Brawn GP te bewonderen. Het gelegenheidsteam van technicus Ross Brawn werd in de aanloop van raceseizoen 2009 uit nood geboren. Door de nijpende kredietcrisis besloot het Japanse Honda de stekker uit zijn raceteam te trekken, waarop Brawn overbleef met twee coureurs, talloze medewerkers en een race voor de deur. Het management uitkopen was in het racewereldje van toen ongebruikelijk, maar de gerenommeerde teambaas (ex-Ferrari) deed het tóch.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story doet uitgebreid uit de doeken hoe Brawns riskante besluit zich vooral in de eerste helft van het raceseizoen wonderlijk uitbetaalde. De dominantie van de Brit Jenson Button, die zes van de eerste zeven grands prix won, bezorgde concurrerende teambazen hoofdbrekens. "Iedereen zei dat ze valsspeelden, behalve de FIA," blikt Luca di Montezemolo (destijds werkzaam bij Ferrari) terug. De documentaire schrikt hierbij niet terug voor het technische verhaal: al in de eerste aflevering gaat het (zonder al te veel schoolse toelichtingen) over het belang van 'downforce' en de meerwaarde van 'double diffusers'.
Kijkers die inschakelen voor de coureurs en de races moeten daarmee vooral in de eerste twee afleveringen even doorbijten. Voor een miniserie die met het gezicht van The Matrix en John Wick de publiciteit opzoekt, bedienen de makers zich wel erg sterk van een insidersperspectief: de teambazen (onder wie Christian Horner, nog steeds actief bij het Red Bull van Max Verstappen) en technische medewerkers die voor de camera verschijnen, gaan gedetailleerd in op de technische en economische ontwikkelingen die bij de opkomst van Brawn GP een rol speelden.
Die aanpak verdient ook waardering, aangezien Formule 1-liefhebbers op deze manier een respectabel inkijkje krijgen in de manier waarop marktwerking en bureaucratie in het racewereldje de waan van de dag bepalen. "Wie krijgt welk stukje van de taart?" is de passende metafoor die hiervoor wordt gebruikt. Kijk naar de actuele stand van zaken in de autosport en er is niets nieuws onder de zon.
Bij vlagen zou je tijdens het bekijken van de tweede aflevering haast vergeten dat er tussen alle achtergrondverwikkelingen door ook nog geracet werd. In dat verband zullen de derde en vierde aflevering voor een deel van het publiek als mosterd na de maaltijd voelen: door de lens van Brawn GP wordt zonder al te veel poespas het verdere raceseizoen gereconstrueerd en leren we ook de twee coureurs (Button en de Braziliaan Rubens Barrichello) beter kennen.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story voelt zo wat onevenwichtig in de uitvoering, al is het wel een prestatie dat er in de montage zoveel archiefstukken en interviewfragmenten bij elkaar zijn gebracht. En waar Reeves enerzijds op geforceerde wijze de enthousiaste, maar tegelijk 'onwetende' vragensteller speelt (kreten als "dat meen je niet" blijven niet uit), spant hij zich er wel degelijk toe in om de hoofdrolspelers van toen verder te doorgronden. Wellicht zijn de handgeschreven aantekeningen van deze markante gastheer ooit nog ergens een fortuin waard.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story is te zien bij Disney+.
Voor de verstokte Formule 1-liefhebbers zal zijn aanwezigheid vooral afleiden, maar het is ergens ook wel amusant dat Keanu Reeves in Brawn: The Impossible Formula 1 Story als gastheer fungeert. Als een kind in de snoepwinkel hangt de actiester in deze documentaire over gelegenheidsteam Brawn GP (opgericht én opgedoekt rond raceseizoen 2009) aan de lippen van (voormalige) teambazen en racecoureurs. De medewerking van deze hoofdrolspelers en de ruime beschikbaarheid van archiefmateriaal maken het resultaat veelzijdig en voldoende onderhoudend.
Alsof hij zelf deel uitmaakt van de Formule 1-geschiedenis treedt Reeves in de eerste aflevering uit de schaduw van een zogenoemde showroom, waar hij het voorrecht krijgt om de semi-antieke raceauto van Brawn GP te bewonderen. Het gelegenheidsteam van technicus Ross Brawn werd in de aanloop van raceseizoen 2009 uit nood geboren. Door de nijpende kredietcrisis besloot het Japanse Honda de stekker uit zijn raceteam te trekken, waarop Brawn overbleef met twee coureurs, talloze medewerkers en een race voor de deur. Het management uitkopen was in het racewereldje van toen ongebruikelijk, maar de gerenommeerde teambaas (ex-Ferrari) deed het tóch.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story doet uitgebreid uit de doeken hoe Brawns riskante besluit zich vooral in de eerste helft van het raceseizoen wonderlijk uitbetaalde. De dominantie van de Brit Jenson Button, die zes van de eerste zeven grands prix won, bezorgde concurrerende teambazen hoofdbrekens. "Iedereen zei dat ze valsspeelden, behalve de FIA," blikt Luca di Montezemolo (destijds werkzaam bij Ferrari) terug. De documentaire schrikt hierbij niet terug voor het technische verhaal: al in de eerste aflevering gaat het (zonder al te veel schoolse toelichtingen) over het belang van 'downforce' en de meerwaarde van 'double diffusers'.
Kijkers die inschakelen voor de coureurs en de races moeten daarmee vooral in de eerste twee afleveringen even doorbijten. Voor een miniserie die met het gezicht van The Matrix en John Wick de publiciteit opzoekt, bedienen de makers zich wel erg sterk van een insidersperspectief: de teambazen (onder wie Christian Horner, nog steeds actief bij het Red Bull van Max Verstappen) en technische medewerkers die voor de camera verschijnen, gaan gedetailleerd in op de technische en economische ontwikkelingen die bij de opkomst van Brawn GP een rol speelden.
Die aanpak verdient ook waardering, aangezien Formule 1-liefhebbers op deze manier een respectabel inkijkje krijgen in de manier waarop marktwerking en bureaucratie in het racewereldje de waan van de dag bepalen. "Wie krijgt welk stukje van de taart?" is de passende metafoor die hiervoor wordt gebruikt. Kijk naar de actuele stand van zaken in de autosport en er is niets nieuws onder de zon.
Bij vlagen zou je tijdens het bekijken van de tweede aflevering haast vergeten dat er tussen alle achtergrondverwikkelingen door ook nog geracet werd. In dat verband zullen de derde en vierde aflevering voor een deel van het publiek als mosterd na de maaltijd voelen: door de lens van Brawn GP wordt zonder al te veel poespas het verdere raceseizoen gereconstrueerd en leren we ook de twee coureurs (Button en de Braziliaan Rubens Barrichello) beter kennen.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story voelt zo wat onevenwichtig in de uitvoering, al is het wel een prestatie dat er in de montage zoveel archiefstukken en interviewfragmenten bij elkaar zijn gebracht. En waar Reeves enerzijds op geforceerde wijze de enthousiaste, maar tegelijk 'onwetende' vragensteller speelt (kreten als "dat meen je niet" blijven niet uit), spant hij zich er wel degelijk toe in om de hoofdrolspelers van toen verder te doorgronden. Wellicht zijn de handgeschreven aantekeningen van deze markante gastheer ooit nog ergens een fortuin waard.
Brawn: The Impossible Formula 1 Story is te zien bij Disney+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.