Recensie
Recensie NPO Start-serie 'Out of Touch'
Psycholoog Ava kan het relatieverloop van stellen zien door ze aan te raken, maar wat als ze zelf haar toekomstige echtgenoot tegenkomt?
Regie: Lina Åström | Cast: Sara Shirpey (Ava), Hannes Fohlin (John), Sanna Sundqvist (Mikaela), Christer Fant (Marcus), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 20-23 minuten | Jaar: 2022
De een heeft een klap van de molen gehad, de ander wordt als puber geëlektrocuteerd door een broodrooster en kan de toekomst zien. Dit overkwam althans psycholoog Ava. Onder het mom van een ademhalingsoefening met de koppels die haar inschakelen voor goede raad, raakt Ava hun hartstreek aan en ziet visioenen voor het verdere verloop van een relatie.
Het is het behoorlijk vergezochte uitgangspunt van de Zweedse miniserie Out of Touch. Alleen Ava's beste vriendin, waarmee ze voortdurend aan de telefoon hangt, weet van haar bijzondere gave, want anders kan ze haar praktijk wel opdoeken. Voor Ava zelf betekent het dat ze maar liever geen vaste relaties aangaat. Maar wat moet ze doen als ze collega John ontmoet en bij een toevallige aanraking zichzelf met hem in het huwelijksbootje ziet stappen?
Het is vaak oppassen geblazen met dergelijke metafysische of bovennatuurlijke plotelementen, omdat ze onherroepelijk de geloofwaardigheid van de personages en hun beslommeringen aantasten. In het geval van Ava zou je dit alles kunnen reduceren tot een flink geval van bindingsangst, alleen heeft ze daar in de meeste gevallen een verklaring voor en een reden toe. Het verschaft de scenaristen een makkelijke uitweg, wanneer ze zichzelf in een hoek hebben geschreven.
Ava's beste vriendin is oud-collega Mikaela, die met een jong kind thuiszit en vermoedt dat haar partner vreemdgaat met de loodgieter. De verlatingsangst van Mikaela vormt een sterk contrast met de bindingsangst van Ava, maar dat is dan de enige functie die dit subplot vervult. Out of Touch tracht een beeld te schetsen van het moderne dating- en relatieleven in Stockholm, maar blijft hangen in algemeenheden en trapt voortdurend open deuren in.
Aan de sprankelende vertolkingen van hoofdrolspeler Sara Shirpey en tegenspeler Hannes Fohlin valt weinig af te dingen, aan hun chemie evenmin. Vooral Ava is een chronische twijfelkont die zich veel te veel laat leiden door haar derde oog, in plaats van gewoon op haar gevoel af te gaan. Het zorgt voor de nodige ergernis, vooral omdat ze als psycholoog vastberadenheid wil uitstralen maar haar lichaamstaal en handelen wat anders verraden. De zegetocht van deze serie langs verschillende internationale filmfestivals is dan ook onbegrijpelijk.
Als verkenning van de onafhankelijkheid van de moderne westerse vrouw weet het schrijversduo Lina Åström en Marja Nyberg het hoofdpersonage weinig substantieels mee te geven. De voorspellende gaven van Ava gaan er steeds minder toedoen, maar worden wel weer van stal gehaald bij twee enorme plotwendingen om uiteindelijk te leiden tot een conclusie waar menig Hollywoodfilmproducent de vingers bij af zou likken.
Out of Touch is te zien bij NPO Start.
De een heeft een klap van de molen gehad, de ander wordt als puber geëlektrocuteerd door een broodrooster en kan de toekomst zien. Dit overkwam althans psycholoog Ava. Onder het mom van een ademhalingsoefening met de koppels die haar inschakelen voor goede raad, raakt Ava hun hartstreek aan en ziet visioenen voor het verdere verloop van een relatie.
Het is het behoorlijk vergezochte uitgangspunt van de Zweedse miniserie Out of Touch. Alleen Ava's beste vriendin, waarmee ze voortdurend aan de telefoon hangt, weet van haar bijzondere gave, want anders kan ze haar praktijk wel opdoeken. Voor Ava zelf betekent het dat ze maar liever geen vaste relaties aangaat. Maar wat moet ze doen als ze collega John ontmoet en bij een toevallige aanraking zichzelf met hem in het huwelijksbootje ziet stappen?
Het is vaak oppassen geblazen met dergelijke metafysische of bovennatuurlijke plotelementen, omdat ze onherroepelijk de geloofwaardigheid van de personages en hun beslommeringen aantasten. In het geval van Ava zou je dit alles kunnen reduceren tot een flink geval van bindingsangst, alleen heeft ze daar in de meeste gevallen een verklaring voor en een reden toe. Het verschaft de scenaristen een makkelijke uitweg, wanneer ze zichzelf in een hoek hebben geschreven.
Ava's beste vriendin is oud-collega Mikaela, die met een jong kind thuiszit en vermoedt dat haar partner vreemdgaat met de loodgieter. De verlatingsangst van Mikaela vormt een sterk contrast met de bindingsangst van Ava, maar dat is dan de enige functie die dit subplot vervult. Out of Touch tracht een beeld te schetsen van het moderne dating- en relatieleven in Stockholm, maar blijft hangen in algemeenheden en trapt voortdurend open deuren in.
Aan de sprankelende vertolkingen van hoofdrolspeler Sara Shirpey en tegenspeler Hannes Fohlin valt weinig af te dingen, aan hun chemie evenmin. Vooral Ava is een chronische twijfelkont die zich veel te veel laat leiden door haar derde oog, in plaats van gewoon op haar gevoel af te gaan. Het zorgt voor de nodige ergernis, vooral omdat ze als psycholoog vastberadenheid wil uitstralen maar haar lichaamstaal en handelen wat anders verraden. De zegetocht van deze serie langs verschillende internationale filmfestivals is dan ook onbegrijpelijk.
Als verkenning van de onafhankelijkheid van de moderne westerse vrouw weet het schrijversduo Lina Åström en Marja Nyberg het hoofdpersonage weinig substantieels mee te geven. De voorspellende gaven van Ava gaan er steeds minder toedoen, maar worden wel weer van stal gehaald bij twee enorme plotwendingen om uiteindelijk te leiden tot een conclusie waar menig Hollywoodfilmproducent de vingers bij af zou likken.
Out of Touch is te zien bij NPO Start.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.