Recensie
Recensie HBO Max-serie 'You Shall Not Lie' seizoen 2
Herschrijft op luie wijze het eerste seizoen, terwijl het verder op telenovela-melodrama leunt.
Regie: Pau Freixas | Cast: Irene Arcos (Macarena), Natalia Verbeke (Ana), Eva Santolaria (Yolanda), Miren Ibarguren (Maite), Juan Diego Botto (Sergio), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 50-61 minuten | Jaar: 2024
In het stille dorpje Belmonte is vorig seizoen een moord gepleegd, maar het mysterie wie dat heeft gedaan is nog steeds niet opgelost. You Shall Not Lie zet in het tweede seizoen de zoektocht voort, maar neemt daarin bijzondere beslissingen. Veel essentiële plotpunten worden achterwege gelaten of zelfs herschreven en het melodrama maximaal opgevoerd. Doordat de uitwerking niet altijd even goed is, laat deze satirisch bedoelde serie zich jammer genoeg al snel enkel bekijken als slechte televisie.
Centraal staan drie vrouwen die weten wie achter de moord zit. Maar omdat niemand naar de gevangenis wil, ontstaat er een web van leugens waarin werkelijk iedereen wordt aangeklaagd voor de moord. Om de waarheid geheim te houden, vermoorden zij iedereen die hen verdenkt. Dit loopt dusdanig uit de hand dat af en toe het halve dorp lijkt te worden afgemaakt om het geheim te bewaren.
Dit gaat gepaard met een verhaallijn die vrijwel het gehele plot van het eerste seizoen tegenspreekt. Zowel details als grote plotpunten worden herschreven, waardoor dit tweede seizoen een volledig eigen leven leidt. Daarmee wordt deze serie haast een stereotype telenovela, terwijl de initiële insteek was om een satirische blik te werpen op dat type televisieserie. Dat levert vooral veel frustratie op. Niemand is echt dood tot het lichaam is gevonden en zelfs dan is het maar de vraag of men de waarheid spreekt.
De Engelse titel You Shall Not Lie doet vermoeden dat deze serie een religieuze ondertoon bevat, maar niets is minder waar. Alle personages zondigen, maar moorden plegen is ook zonder religie moreel verwerpelijk. Met de Spaanse titel Todos Mienten wordt het geheel wat letterlijker geduid: 'iedereen liegt', wat een aardige indicatie is van de absurdistische toon van de serie.
Dat You Shall Not Lie gemaakt is met een knipoog wordt gedurende het seizoen steeds duidelijker. Daarmee presenteert de serie een mooi eerbetoon aan de telenovela, maar schiet zij zichzelf ook flink in de voet. Dit was ook al in het eerste seizoen het geval, met een relatie tussen een docent en haar minderjarige student. De luchtige, humoristische toon zorgt ervoor dat de serie dit beladen onderwerp haast ridiculiseert.
Het tweede seizoen zet de verhaallijn van deze ongepaste relatie volledig om naar het oplossen van de moord op de student in kwestie. Maar omdat iedereen meteen bereid is om een onzinverhaal op te hangen om zijn eigen hachje te redden, wordt elke dorpsbewoner wel een keer aangeklaagd voor de moord. En ondertussen moorden ze elkaar onderling uit als iemand de ware dader dreigt te vinden. In ieder geval worden er meerdere moordpogingen gepleegd, de een nog minder succesvol dan de ander.
Dit zorg voor een prachtige scène, waarin iedereen die ook maar iets van de moord weet op het politiebureau wordt ondervraagd. Iedereen heeft een ander verhaal en klaagt een ander persoon aan. Door de parallelle montage krijgt deze scène een goede humoristische lading. Natalia Verbeke schittert daarin het felst met een prachtig realistisch portret van een eerlijk antwoordende dronkaard, terwijl ze een thermoskan koffie knuffelt om weer nuchter te worden.
Deze momenten zorgen voor de duidelijkste verwijzingen naar telenovela's en geven de vrouwelijke castleden een gelegenheid volledig het podium te pakken. Want hoewel ze hun emoties enkel uitbeelden met geschreeuw, gebeurt dat vaak wel met dolkomisch geschreven dialogen. En door lange shots en statische, haast theatrale scènes is er meer dan genoeg gelegenheid om het acteerwerk te bewonderen.
You Shall Not Lie is te zien bij HBO Max.
In het stille dorpje Belmonte is vorig seizoen een moord gepleegd, maar het mysterie wie dat heeft gedaan is nog steeds niet opgelost. You Shall Not Lie zet in het tweede seizoen de zoektocht voort, maar neemt daarin bijzondere beslissingen. Veel essentiële plotpunten worden achterwege gelaten of zelfs herschreven en het melodrama maximaal opgevoerd. Doordat de uitwerking niet altijd even goed is, laat deze satirisch bedoelde serie zich jammer genoeg al snel enkel bekijken als slechte televisie.
Centraal staan drie vrouwen die weten wie achter de moord zit. Maar omdat niemand naar de gevangenis wil, ontstaat er een web van leugens waarin werkelijk iedereen wordt aangeklaagd voor de moord. Om de waarheid geheim te houden, vermoorden zij iedereen die hen verdenkt. Dit loopt dusdanig uit de hand dat af en toe het halve dorp lijkt te worden afgemaakt om het geheim te bewaren.
Dit gaat gepaard met een verhaallijn die vrijwel het gehele plot van het eerste seizoen tegenspreekt. Zowel details als grote plotpunten worden herschreven, waardoor dit tweede seizoen een volledig eigen leven leidt. Daarmee wordt deze serie haast een stereotype telenovela, terwijl de initiële insteek was om een satirische blik te werpen op dat type televisieserie. Dat levert vooral veel frustratie op. Niemand is echt dood tot het lichaam is gevonden en zelfs dan is het maar de vraag of men de waarheid spreekt.
De Engelse titel You Shall Not Lie doet vermoeden dat deze serie een religieuze ondertoon bevat, maar niets is minder waar. Alle personages zondigen, maar moorden plegen is ook zonder religie moreel verwerpelijk. Met de Spaanse titel Todos Mienten wordt het geheel wat letterlijker geduid: 'iedereen liegt', wat een aardige indicatie is van de absurdistische toon van de serie.
Dat You Shall Not Lie gemaakt is met een knipoog wordt gedurende het seizoen steeds duidelijker. Daarmee presenteert de serie een mooi eerbetoon aan de telenovela, maar schiet zij zichzelf ook flink in de voet. Dit was ook al in het eerste seizoen het geval, met een relatie tussen een docent en haar minderjarige student. De luchtige, humoristische toon zorgt ervoor dat de serie dit beladen onderwerp haast ridiculiseert.
Het tweede seizoen zet de verhaallijn van deze ongepaste relatie volledig om naar het oplossen van de moord op de student in kwestie. Maar omdat iedereen meteen bereid is om een onzinverhaal op te hangen om zijn eigen hachje te redden, wordt elke dorpsbewoner wel een keer aangeklaagd voor de moord. En ondertussen moorden ze elkaar onderling uit als iemand de ware dader dreigt te vinden. In ieder geval worden er meerdere moordpogingen gepleegd, de een nog minder succesvol dan de ander.
Dit zorg voor een prachtige scène, waarin iedereen die ook maar iets van de moord weet op het politiebureau wordt ondervraagd. Iedereen heeft een ander verhaal en klaagt een ander persoon aan. Door de parallelle montage krijgt deze scène een goede humoristische lading. Natalia Verbeke schittert daarin het felst met een prachtig realistisch portret van een eerlijk antwoordende dronkaard, terwijl ze een thermoskan koffie knuffelt om weer nuchter te worden.
Deze momenten zorgen voor de duidelijkste verwijzingen naar telenovela's en geven de vrouwelijke castleden een gelegenheid volledig het podium te pakken. Want hoewel ze hun emoties enkel uitbeelden met geschreeuw, gebeurt dat vaak wel met dolkomisch geschreven dialogen. En door lange shots en statische, haast theatrale scènes is er meer dan genoeg gelegenheid om het acteerwerk te bewonderen.
You Shall Not Lie is te zien bij HBO Max.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.