Recensie
Recensie Netflix-serie 'Das Signal'
Duitse serie kan maar moeilijk kiezen tussen sciencefiction en drama.
Regie: Sebastian Hilger, Philipp Leinemann | Cast: Florian David Fitz (Sven), Peri Baumeister (Paula), Yuna Bennett (Charlie), Katharina Schüttler (Nora), Hadi Khanjanpour (Hadi), Sheeba Chaddha (Benisha), Seumas F. Sargent (Jake), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 55-69 minuten | Jaar: 2024
De mens is altijd gefascineerd geweest door het onbekende en daarmee het heelal. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de aarde de enige planeet is waarop leven voorkomt en het valt ook niet uit te sluiten dat in het nog immer uitdijende heelal ook ergens anders intelligent leven te vinden is. De vraag is echter of een andere beschaving ons weet te bereiken, want tijd en afstand vormen een grote belemmering.
Er zijn onnoemelijk veel films en series gewijd aan de vraag hoe contact met een buitenaardse beschaving eruit zou kunnen zien. Zijn andere levensvormen ons gunstig gezind? Lijken ze op ons niet alleen in uiterlijk maar ook wat betreft omgangsvormen en communicatie? En misschien nog wel de grootste kwestie: hoe zullen wij als mensheid reageren als het bestaan van buitenaards leven onomstotelijk bewezen is? Moeten de wetenschappers dit wereldkundig maken of kunnen ze dat maar beter voor zichzelf houden?
Veel van deze vragen komen aan bod in het Duitse sciencefictiondrama Das Signal, waarin astronaut Paula aan boord van ruimtestations ISS een merkwaardig signaal opvangt. Bij elke omwenteling om de aarde is er een periode van vier minuten waarin geen enkele communicatie met aardse bronnen mogelijk is, maar juist dan vangt Paula iets op dat klinkt als een kinderstem.
Op aarde hebben haar man Sven en hun slechthorende dochter Charlie geen weet van de ontdekking in de ruimte. Zij slaan de landing van de ruimtesonde van Paula gade, niet wetende dat ze bijna tot het laatste moment aarzelt over het laten uitklappen van de parachutes. Het jonge gezin kan niet wachten te worden herenigd, maar wanneer het vliegtuig van Paula vermist raakt en haar ook nog mogelijke betrokkenheid bij dit voorval wordt verweten komen de levens van man en dochter compleet op hun kop te staan.
De vierdelige miniserie houdt het midden tussen een dramatische thriller en sciencefiction met opmerkelijk hoge productiewaarde. Lange tijd is het lot van het vermiste vliegtuig onduidelijk. Bovendien vallen er de nodige kanttekeningen te plaatsen bij de psychische toestand van Paula, zo leren we uit de vele obligate terugblikken. Een Indiase filantroop is er alles aan gelegen om juist vrouwen als Paula een kans te geven zich op het professionele vlak te ontwikkelen.
De schrijvers, onder wie hoofdrolspeler Florian David Fitz, worstelen om de uiteenlopende persoonlijke en dramatische aspecten samen te laten komen. Naast het gezinsleed wordt ook gepoogd de bloeddorstige natuur van zowel de media als het maatschappelijke sentiment ruim baan te geven. Wat begint als een klein drama met Paula's baan als saillant detail, groeit uit tot een serie van immense proporties die de makers nauwelijks binnen de perken kunnen houden.
Ondanks de brede thematische uitwaaiering is Das Signal het sterkst wanneer de actie en menselijke interactie tot een minimum worden beperkt. De vraag wat een vermissing na een verwacht weerzien doet met een gezin is vele malen interessanter dan wat zich nou eigenlijk precies aan boord van het ruimtestation heeft afgespeeld.
De serie gooit er in het ruimtestation een conflict tegenaan waarbij Paula weerstand ondervindt van een bevriende astronaut en ook nog eens de vreselijk irritante houding van een Amerikaanse collega moet zien te velen. Hoewel de ontknoping vakkundig de eindjes aan elkaar knoopt en de kijker daadwerkelijk antwoorden geeft, is deze toch teleurstellend. Het goede acteerwerk en de uitstekende dialogen zijn gelukkig een mooie pleister op die wond.
Das Signal is te zien bij Netflix.
De mens is altijd gefascineerd geweest door het onbekende en daarmee het heelal. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de aarde de enige planeet is waarop leven voorkomt en het valt ook niet uit te sluiten dat in het nog immer uitdijende heelal ook ergens anders intelligent leven te vinden is. De vraag is echter of een andere beschaving ons weet te bereiken, want tijd en afstand vormen een grote belemmering.
Er zijn onnoemelijk veel films en series gewijd aan de vraag hoe contact met een buitenaardse beschaving eruit zou kunnen zien. Zijn andere levensvormen ons gunstig gezind? Lijken ze op ons niet alleen in uiterlijk maar ook wat betreft omgangsvormen en communicatie? En misschien nog wel de grootste kwestie: hoe zullen wij als mensheid reageren als het bestaan van buitenaards leven onomstotelijk bewezen is? Moeten de wetenschappers dit wereldkundig maken of kunnen ze dat maar beter voor zichzelf houden?
Veel van deze vragen komen aan bod in het Duitse sciencefictiondrama Das Signal, waarin astronaut Paula aan boord van ruimtestations ISS een merkwaardig signaal opvangt. Bij elke omwenteling om de aarde is er een periode van vier minuten waarin geen enkele communicatie met aardse bronnen mogelijk is, maar juist dan vangt Paula iets op dat klinkt als een kinderstem.
Op aarde hebben haar man Sven en hun slechthorende dochter Charlie geen weet van de ontdekking in de ruimte. Zij slaan de landing van de ruimtesonde van Paula gade, niet wetende dat ze bijna tot het laatste moment aarzelt over het laten uitklappen van de parachutes. Het jonge gezin kan niet wachten te worden herenigd, maar wanneer het vliegtuig van Paula vermist raakt en haar ook nog mogelijke betrokkenheid bij dit voorval wordt verweten komen de levens van man en dochter compleet op hun kop te staan.
De vierdelige miniserie houdt het midden tussen een dramatische thriller en sciencefiction met opmerkelijk hoge productiewaarde. Lange tijd is het lot van het vermiste vliegtuig onduidelijk. Bovendien vallen er de nodige kanttekeningen te plaatsen bij de psychische toestand van Paula, zo leren we uit de vele obligate terugblikken. Een Indiase filantroop is er alles aan gelegen om juist vrouwen als Paula een kans te geven zich op het professionele vlak te ontwikkelen.
De schrijvers, onder wie hoofdrolspeler Florian David Fitz, worstelen om de uiteenlopende persoonlijke en dramatische aspecten samen te laten komen. Naast het gezinsleed wordt ook gepoogd de bloeddorstige natuur van zowel de media als het maatschappelijke sentiment ruim baan te geven. Wat begint als een klein drama met Paula's baan als saillant detail, groeit uit tot een serie van immense proporties die de makers nauwelijks binnen de perken kunnen houden.
Ondanks de brede thematische uitwaaiering is Das Signal het sterkst wanneer de actie en menselijke interactie tot een minimum worden beperkt. De vraag wat een vermissing na een verwacht weerzien doet met een gezin is vele malen interessanter dan wat zich nou eigenlijk precies aan boord van het ruimtestation heeft afgespeeld.
De serie gooit er in het ruimtestation een conflict tegenaan waarbij Paula weerstand ondervindt van een bevriende astronaut en ook nog eens de vreselijk irritante houding van een Amerikaanse collega moet zien te velen. Hoewel de ontknoping vakkundig de eindjes aan elkaar knoopt en de kijker daadwerkelijk antwoorden geeft, is deze toch teleurstellend. Het goede acteerwerk en de uitstekende dialogen zijn gelukkig een mooie pleister op die wond.
Das Signal is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.