Recensie
'Girls5eva' seizoen 3: verkiest absurde sketches boven een uitgewerkt plot
Is Girls5eva na drie seizoenen dan eindelijk uitgetoerd of was het einde al eerder bereikt?
Regie: Kimmy Gatewood | Cast: Sara Bareilles (Dawn), Busy Philipps (Summer), Renée Elise Goldsberry (Wickie), Paula Pell (Gloria), Daniel Breaker (Scott), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 24-28 minuten | Jaar: 2024
Na twee seizoenen is het tijd voor een nieuwe uitdaging: Girls5eva gaat op tournee. Met een flinke dosis humor en zelfreflectie keren de vier dames van middelbare leeftijd terug naar de roem van hun jeugd. Seizoen drie van Girls5eva trekt daarmee langs tal van bizarre situaties, maar verkiest daarin absurde sketches boven een uitgewerkt plot. Voor fans is het vast een hit, maar het blijft de vraag of dit derde seizoen écht nodig was.
Met slechts zes afleveringen van minder dan een halfuur is dit het kortste seizoen tot nu toe. In de korte speeltijd gaat de overjarige girlband op tournee door de Verenigde Staten, met een bombastische afsluiting bij Radio City Music Hall in New York als stip aan de horizon. Bij gebrek aan financiële hulp van het label moet het viertal dit allemaal op eigen houtje regelen.
De vingerafdrukken van bedenker en producent Tina Fey zijn nog steeds goed herkenbaar, maar door enorm te focussen op sketches voelt het derde seizoen van Girls5eva vooral als een magazijn vol losse flodders. De overkoepelende verhaallijn is dunnetjes, waardoor scènes nauwelijks op elkaar kunnen voortbouwen en er voor de personages weinig ruimte is om zich te ontwikkelen
Zelfs met enigszins zware onderwerpen weet de serie luchtig te blijven, onder meer door de vertrouwde grappige nummers die de nodige maatschappijkritiek leveren. Het hoogtepunt hiervan zit in aflevering twee, waarin Dawn worstelt met haar rol als aanstaande moeder van een meisje. Haar feminisme botst actief met de verschrikkelijk gedateerde muziek waar de groep bekend mee is geworden. In het nummer Later wil ze over haar drempel stappen en het werk centraal stellen, zonder dat haar dochtertje eronder hoeft te lijden.
Zelfs wanneer de hilarische en gevatte nummers interessante bruggen slaan tussen losse plotpunten, voelt het geheel erg traag. Door kleinere verhaallijnen te lang uit te rekken gaat dit derde seizoen snel slepen. Alle sterke elementen van de eerdere seizoenen, zoals het acteerwerk en het absurdisme, treden hierdoor naar de achtergrond. Zelfs de ongegeneerde vertolkingen van Busy Philipps, Paula Pell en Renée Elise Goldsberry kunnen het verhaal niet dragen.
Ondanks deze lastige verhouding tussen overkoepelend verhaal en korte flarden presenteert de slotaflevering toch een open einde. Dat suggereert een voortzetting, al is het na zo'n stuntelend seizoen onduidelijk waar het plot nog naartoe kan. Toch weet Girls5eva in diezelfde slotaflevering ook een hoop recht te trekken. Door de This Is Spinal Tap-achtige afsluiting van de tour krijgt de serie ineens de charme van eerdere jaren terug. Met dit sprankje creativiteit is het de vraag of een vierde seizoen nog wat kan toevoegen of dat de show op zijn hoogtepunt had moeten stoppen.
Girls5eva is te zien bij Netflix.
Na twee seizoenen is het tijd voor een nieuwe uitdaging: Girls5eva gaat op tournee. Met een flinke dosis humor en zelfreflectie keren de vier dames van middelbare leeftijd terug naar de roem van hun jeugd. Seizoen drie van Girls5eva trekt daarmee langs tal van bizarre situaties, maar verkiest daarin absurde sketches boven een uitgewerkt plot. Voor fans is het vast een hit, maar het blijft de vraag of dit derde seizoen écht nodig was.
Met slechts zes afleveringen van minder dan een halfuur is dit het kortste seizoen tot nu toe. In de korte speeltijd gaat de overjarige girlband op tournee door de Verenigde Staten, met een bombastische afsluiting bij Radio City Music Hall in New York als stip aan de horizon. Bij gebrek aan financiële hulp van het label moet het viertal dit allemaal op eigen houtje regelen.
De vingerafdrukken van bedenker en producent Tina Fey zijn nog steeds goed herkenbaar, maar door enorm te focussen op sketches voelt het derde seizoen van Girls5eva vooral als een magazijn vol losse flodders. De overkoepelende verhaallijn is dunnetjes, waardoor scènes nauwelijks op elkaar kunnen voortbouwen en er voor de personages weinig ruimte is om zich te ontwikkelen
Zelfs met enigszins zware onderwerpen weet de serie luchtig te blijven, onder meer door de vertrouwde grappige nummers die de nodige maatschappijkritiek leveren. Het hoogtepunt hiervan zit in aflevering twee, waarin Dawn worstelt met haar rol als aanstaande moeder van een meisje. Haar feminisme botst actief met de verschrikkelijk gedateerde muziek waar de groep bekend mee is geworden. In het nummer Later wil ze over haar drempel stappen en het werk centraal stellen, zonder dat haar dochtertje eronder hoeft te lijden.
Zelfs wanneer de hilarische en gevatte nummers interessante bruggen slaan tussen losse plotpunten, voelt het geheel erg traag. Door kleinere verhaallijnen te lang uit te rekken gaat dit derde seizoen snel slepen. Alle sterke elementen van de eerdere seizoenen, zoals het acteerwerk en het absurdisme, treden hierdoor naar de achtergrond. Zelfs de ongegeneerde vertolkingen van Busy Philipps, Paula Pell en Renée Elise Goldsberry kunnen het verhaal niet dragen.
Ondanks deze lastige verhouding tussen overkoepelend verhaal en korte flarden presenteert de slotaflevering toch een open einde. Dat suggereert een voortzetting, al is het na zo'n stuntelend seizoen onduidelijk waar het plot nog naartoe kan. Toch weet Girls5eva in diezelfde slotaflevering ook een hoop recht te trekken. Door de This Is Spinal Tap-achtige afsluiting van de tour krijgt de serie ineens de charme van eerdere jaren terug. Met dit sprankje creativiteit is het de vraag of een vierde seizoen nog wat kan toevoegen of dat de show op zijn hoogtepunt had moeten stoppen.
Girls5eva is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Ben jij van plan om 'Girls5eva' seizoen 3 te gaan kijken?
-
Ja
-
Nee