Recensie
'Fifteen-Love': serveert maar kan het punt niet afmaken
Een heftig verhaal ontvouwt zich zodanig dat het geen indruk maakt.
Regie: Toby MacDonald, Eva Riley | Cast: Ella Lily Hyland (Justine Pearce), Aiden Turner (Glenn Lapthorn), Harmony Rose Bremner (Renee Okoye), Manon Azem (Khalida Lapthorn), Tom Varey (Steve O'Callaghan), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 47-57 minuten | Jaar: 2023
Een zeventienjarig tennistalent heeft een ticket voor Roland Garros bemachtigd en bereidt zich samen met haar coach voor op de winst. Maar in de kwartfinale gaat het mis; ze breekt haar pols en moet opgeven. Vijf jaar later zit deze periode haar nog steeds dwars, vooral omdat ze het grensoverschrijdende gedrag van haar coach niet kan vergeten.
Fifteen-Love stelt daarmee een actueel maar ook enorm beladen onderwerp centraal: seksueel misbruik van een jonge trainee door een oudere coach. Op een zeer geloofwaardige manier raakt de jonge Justine volledig in de ban van haar nieuwe coach Glenn. Geïsoleerd van familie en vrienden bepaalt hij haar leven en laat haar geloven dat ze de beste is. Het werkt, want haar tennisspel verbetert snel. De affectie van haar coach is verslavend en laat Justine zelf vijf jaar niet los.
Na twee afleveringen verandert het drama in een psychologische thriller. Want heeft het misbruik eigenlijk wel plaatsgevonden? Of zijn het valse beschuldigingen, ingegeven door jaloezie omdat Glenn nu een andere protegé heeft? Is het allemaal Justines fantasie? Het wordt al snel duidelijk dat niemand haar gelooft, want de succesvolle coach heeft altijd gelijk en zij is 'maar' een jong, gebroken meisje.
Vervolgens wentelt het verhaal weer naar een luchtige detective, waarin op een bijna kluchtige manier wordt gezocht naar bewijs van het misbruik. Dat de serie makkelijk schakelt tussen duister en rauw het ene moment en luchtig en vrolijk het andere moment zou goed kunnen werken om de interne strijd van Justine weer te kunnen geven. Ze is namelijk nog volop aan worstelen met de verwerking van de nare gebeurtenissen en de vormgeving van haar nieuwe toekomst.
Maar helaas werken deze omschakelingen niet. Ze voelen onrealistisch en gekunsteld, waardoor het verhaal niet echt raakt. Ook krijgen de verhaallijnen van belangrijke personages geen afronding. Jammer, want de ingrediënten voor een indrukwekkend verhaal zijn aanwezig. En niet geheel onbelangrijk voor een dramaserie over tennis: het tennisspel is ronduit belabberd. Op het echte Roland Garros waren ze met deze tennisvaardigheden niet verder gekomen dan het oefenveldje.
Waarom dan toch twee sterren? Omdat Ella Lily Hyland op een zeer overtuigende en invoelbare manier laat zien hoe een jonge topsporter wordt meegetrokken in het machtsspel van een foute coach. Haar personage is dan ook de enige waarvoor je als kijker empathie kan opbrengen. Helaas geen game, set en match voor deze serie.
Fifteen-Love is te zien bij NPO Start.
Een zeventienjarig tennistalent heeft een ticket voor Roland Garros bemachtigd en bereidt zich samen met haar coach voor op de winst. Maar in de kwartfinale gaat het mis; ze breekt haar pols en moet opgeven. Vijf jaar later zit deze periode haar nog steeds dwars, vooral omdat ze het grensoverschrijdende gedrag van haar coach niet kan vergeten.
Fifteen-Love stelt daarmee een actueel maar ook enorm beladen onderwerp centraal: seksueel misbruik van een jonge trainee door een oudere coach. Op een zeer geloofwaardige manier raakt de jonge Justine volledig in de ban van haar nieuwe coach Glenn. Geïsoleerd van familie en vrienden bepaalt hij haar leven en laat haar geloven dat ze de beste is. Het werkt, want haar tennisspel verbetert snel. De affectie van haar coach is verslavend en laat Justine zelf vijf jaar niet los.
Na twee afleveringen verandert het drama in een psychologische thriller. Want heeft het misbruik eigenlijk wel plaatsgevonden? Of zijn het valse beschuldigingen, ingegeven door jaloezie omdat Glenn nu een andere protegé heeft? Is het allemaal Justines fantasie? Het wordt al snel duidelijk dat niemand haar gelooft, want de succesvolle coach heeft altijd gelijk en zij is 'maar' een jong, gebroken meisje.
Vervolgens wentelt het verhaal weer naar een luchtige detective, waarin op een bijna kluchtige manier wordt gezocht naar bewijs van het misbruik. Dat de serie makkelijk schakelt tussen duister en rauw het ene moment en luchtig en vrolijk het andere moment zou goed kunnen werken om de interne strijd van Justine weer te kunnen geven. Ze is namelijk nog volop aan worstelen met de verwerking van de nare gebeurtenissen en de vormgeving van haar nieuwe toekomst.
Maar helaas werken deze omschakelingen niet. Ze voelen onrealistisch en gekunsteld, waardoor het verhaal niet echt raakt. Ook krijgen de verhaallijnen van belangrijke personages geen afronding. Jammer, want de ingrediënten voor een indrukwekkend verhaal zijn aanwezig. En niet geheel onbelangrijk voor een dramaserie over tennis: het tennisspel is ronduit belabberd. Op het echte Roland Garros waren ze met deze tennisvaardigheden niet verder gekomen dan het oefenveldje.
Waarom dan toch twee sterren? Omdat Ella Lily Hyland op een zeer overtuigende en invoelbare manier laat zien hoe een jonge topsporter wordt meegetrokken in het machtsspel van een foute coach. Haar personage is dan ook de enige waarvoor je als kijker empathie kan opbrengen. Helaas geen game, set en match voor deze serie.
Fifteen-Love is te zien bij NPO Start.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Ben jij van plan om Fifteen-Love te gaan kijken?
-
Ja
-
Nee