Recensie
'A Man in Full': lauwe satire lichtjes geïnspireerd op Donald Trump de zakenman
Ondanks zijn sterke vertolking is het voor Jeff Daniels dringen geblazen om de aandacht op te kunnen eisen.
Regie: Regina King, Thomas Schlamme | Cast: Jeff Daniels (Charles Croker), Diane Lane (Martha Croker), Tom Pelphrey (Raymond Peepgrass), Aml Ameen (Roger White), Jon Michael Hill (Conrad Hensley), Chanté Adams (Jill Hensley), Sarah Jones (Serena Croker), William Jackson Harper (Wes Jordan), Lucy Liu (Joyce Newman), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 38-48 minuten | Jaar: 2024
In 1998 bracht de Amerikaanse journalist en schrijver Tom Wolfe de satirische roman A Man in Full uit, die ruim vijfentwintig jaar later is bewerkt tot een miniserie. Uit niets blijkt wat Wolfes inspiratiebron was voor de zakenman op het punt staat zijn complete imperium te verliezen, maar met de kennis van nu is het onmogelijk om in de hoofdpersoon niet Donald Trump te herkennen.
Vastgoedmagnaat Charles Croker heeft dan ook wel veel trekjes van Trump, vooral uit de tijd waarin die nog niet de politicus uithing. Croker heeft zijn eigen gebouw dat nog net niet zijn naam draagt en een vet aangezet zuidelijk accent dat prominenter wordt als hij een punt wil maken of in de penarie zit. Dat laatste gebeurt aan de lopende band, want het loopt niet bepaald lekker met Crokers bedrijf. Hij zit tot aan zijn oren in de schulden en bankiers azen op zijn faillissement.
Onderknuppel Raymond Peepgrass aanschouwt met net iets te veel genoegen de problemen waarin Croker zich heeft gemanoeuvreerd. Ondertussen tracht de burgemeester van Atlanta, waar Crokers hoofdkwartier is gevestigd, zijn herverkiezing zeker te stellen door Croker belastende informatie te laten verklaren over een politieke concurrent. Tot slot heeft Crokers advocaat zijn handen vol aan de echtgenoot van Crokers secretaresse die vanwege een geweldincident achter de tralies zijn rechtzaak afwacht.
Die laatste verhaallijn is op zichzelf beschouwd best boeiend, maar krijgt zodanig veel aandacht dat de aandacht voortdurend wordt weggetrokken bij wat de hoofdmoot zou moeten zijn: het schmieren en manipuleren van Croker. Voor een miniserie van slechts zes afleveringen komt de hoofdpersoon opvallend veel aan de zijlijn te staan. Dat Peepgrass het ook nog eens aanlegt met Crokers ex-vrouw, zorgt eveneens voor een veel te uitvoerig uitgewerkt subplot.
Acteerveteraan Jeff Daniels zet Croker neer als een mix van Donald Trump en Francis Underwood uit House of Cards. Hij speelt een man aan wie je een ontzettende hekel zou moeten hebben, maar waar je toch bewondering voor kan voelen omdat alles van hem lijkt af te glijden. Wanneer Daniels eenmaal van stal wordt gehaald weet hij de rol volledig naar zich toe te trekken, maar door alle bijzaken krijgt hij te weinig gelegenheid om het complexe karakter van Croker volledig uit te venten.
Naast Daniels maken ook grote namen als Diane Lane en Lucy Liu hun opwachting, maar de vrouwen in deze serie hebben al helemaal een ondergeschikte positie. Thematisch barst A Man in Full dan ook van de toxische masculiniteit, wat in een van de laatste scènes wel heel plastisch naar voren komt. De wedstrijdjes verplassen zijn niet te tellen. De in potentie sterke maar wat voor de hand liggende onderlinge mannelijke dynamiek wordt helaas niet volledig benut.
Het is met name het venijn dat ontbreekt in deze overvolle miniserie. Daniels krijgt te weinig podium, de vrouwelijke personages zijn te dienstbaar aan de mannen en de thematiek van mannelijke dominantie wordt er te veel ingewreven. Een burgemeesterskandidaat die zijn rivaal wil uitsluiten, een onterechte gevangene die in het bikkelharde Fulton terechtkomt en zelfs een rechter die zijn macht misbruikt: A Man in Full kent te veel haantjes die vechten om de macht.
A Man in Full is te zien bij Netflix.
In 1998 bracht de Amerikaanse journalist en schrijver Tom Wolfe de satirische roman A Man in Full uit, die ruim vijfentwintig jaar later is bewerkt tot een miniserie. Uit niets blijkt wat Wolfes inspiratiebron was voor de zakenman op het punt staat zijn complete imperium te verliezen, maar met de kennis van nu is het onmogelijk om in de hoofdpersoon niet Donald Trump te herkennen.
Vastgoedmagnaat Charles Croker heeft dan ook wel veel trekjes van Trump, vooral uit de tijd waarin die nog niet de politicus uithing. Croker heeft zijn eigen gebouw dat nog net niet zijn naam draagt en een vet aangezet zuidelijk accent dat prominenter wordt als hij een punt wil maken of in de penarie zit. Dat laatste gebeurt aan de lopende band, want het loopt niet bepaald lekker met Crokers bedrijf. Hij zit tot aan zijn oren in de schulden en bankiers azen op zijn faillissement.
Onderknuppel Raymond Peepgrass aanschouwt met net iets te veel genoegen de problemen waarin Croker zich heeft gemanoeuvreerd. Ondertussen tracht de burgemeester van Atlanta, waar Crokers hoofdkwartier is gevestigd, zijn herverkiezing zeker te stellen door Croker belastende informatie te laten verklaren over een politieke concurrent. Tot slot heeft Crokers advocaat zijn handen vol aan de echtgenoot van Crokers secretaresse die vanwege een geweldincident achter de tralies zijn rechtzaak afwacht.
Gerelateerd nieuws
Die laatste verhaallijn is op zichzelf beschouwd best boeiend, maar krijgt zodanig veel aandacht dat de aandacht voortdurend wordt weggetrokken bij wat de hoofdmoot zou moeten zijn: het schmieren en manipuleren van Croker. Voor een miniserie van slechts zes afleveringen komt de hoofdpersoon opvallend veel aan de zijlijn te staan. Dat Peepgrass het ook nog eens aanlegt met Crokers ex-vrouw, zorgt eveneens voor een veel te uitvoerig uitgewerkt subplot.
Acteerveteraan Jeff Daniels zet Croker neer als een mix van Donald Trump en Francis Underwood uit House of Cards. Hij speelt een man aan wie je een ontzettende hekel zou moeten hebben, maar waar je toch bewondering voor kan voelen omdat alles van hem lijkt af te glijden. Wanneer Daniels eenmaal van stal wordt gehaald weet hij de rol volledig naar zich toe te trekken, maar door alle bijzaken krijgt hij te weinig gelegenheid om het complexe karakter van Croker volledig uit te venten.
Naast Daniels maken ook grote namen als Diane Lane en Lucy Liu hun opwachting, maar de vrouwen in deze serie hebben al helemaal een ondergeschikte positie. Thematisch barst A Man in Full dan ook van de toxische masculiniteit, wat in een van de laatste scènes wel heel plastisch naar voren komt. De wedstrijdjes verplassen zijn niet te tellen. De in potentie sterke maar wat voor de hand liggende onderlinge mannelijke dynamiek wordt helaas niet volledig benut.
Het is met name het venijn dat ontbreekt in deze overvolle miniserie. Daniels krijgt te weinig podium, de vrouwelijke personages zijn te dienstbaar aan de mannen en de thematiek van mannelijke dominantie wordt er te veel ingewreven. Een burgemeesterskandidaat die zijn rivaal wil uitsluiten, een onterechte gevangene die in het bikkelharde Fulton terechtkomt en zelfs een rechter die zijn macht misbruikt: A Man in Full kent te veel haantjes die vechten om de macht.
A Man in Full is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Ben jij van plan A Man in Full te gaan kijken?
-
Ja
-
Nee