Recensie
'Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story': controversiële uitvoering van een beruchte moordzaak
Hoe ver reikt creatieve vrijheid bij het fictionaliseren van true crime?
Regie: Paris Barclay, Ian Brennan, Carl Franklin, e.a. | Cast: Cooper Koch (Erik Menendez), Nicholas Alexander Chavez (Lyle Menendez), Javier Bardem (José Menendez), Chloë Sevigny (Kitty Menendez), Ari Graynor (Leslie Abrahmson), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 36-65 minuten | Jaar: 2024
In 1996 wordt de Verenigde Staten opgeschrikt door verschrikkelijk nieuws: José en Kitty Menendez zijn in hun huiskamer overhoopgeschoten door hun twee zoons. Deze situatie zou normaal gesproken leiden tot een doodsvonnis voor broers Lyle en Erik, maar hun rechtszaak werd wereldberoemd om een andere reden. Bijna dertig jaar later staat de zaak weer volop in de belangstelling, mede door Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story.
Deze serie neemt de kijker in negen afleveringen mee langs alle kanten van het verhaal. Zo wordt niet alleen gekeken naar de moord, maar ook naar de twee verhalen die in de rechtszaak worden gepresenteerd. De advocaten van Lyle en Erik beweren stellig dat de moord het gevolg is van jarenlang seksueel misbruik door vader José. De tegenpartij stelt dat het de broers te doen was om het familiefortuin, uit angst dat ze niet in het testament zouden komen.
Hoewel Monsters een onpartijdige uiteenzetting voorstaat, is al snel duidelijk dat het ene verhaal meer wordt geloofd dan het andere. In principe niet erg, maar de serie rekt de realiteit op sommige punten te ver. Door de grote media-aandacht van destijds is van deze zaak volop beeldmateriaal beschikbaar, dus lijkt men online niet onder de indruk van het verhaal dat de serie presenteert. Gezien de controversiële inhoud is het begrijpelijk dat de uitgesproken standpunten onder de loep worden genomen.
Wat niet helpt, is dat Monsters uitkomt op een moment waarop het verhaal van de gebroeders Menendez in maar liefst drie verschillende mediaproducten wordt verkend. Na deze fictieserie brengt Netflix aankomende maand ook een documentaire uit over dit onderwerp, nadat de onlangs verschenen HBO Max-documentaire Menéndez: Monsters or Misjudged? ook al een bijna geheel tegenovergesteld verhaal vertelde als dat van Monsters.
De kritiek had makkelijk kunnen worden omzeild met een disclaimer over de genomen creatieve vrijheid ten behoeve van de dramatiek. Want die zit erg goed door de serie gewoven en sluit mooi aan bij de filmfascinatie van beide broers. Zo krijgen veel van de dramatische scènes (niet alleen de stevig in beeld gebrachte moordpartij) een extreem filmische uitwerkingen. Denk aan visuele verwijzingen naar American Pyscho of een aflevering die geheel als one-shot met slow zoom is gefilmd.
Omdat elke aflevering een ander element van het verhaal belicht, krijgt elke aflevering een eigen stijl. Hoewel dat laatste als een gimmick kan worden gezien, past het in Monsters eigenlijk perfect. Dat komt onder meer door het sterke acteerwerk. Elke acteur, van grootheden Javier Bardem en Chloë Sevigny tot nieuw talent Cooper Koch en Nicholas Alexander Chavez, legt de lat hoog. Het zorgt voor een uiterst immersieve kijkervaring die de afleveringen voorbij laat vliegen.
Bij deze zoveelste truecrimeserie van Ryan Murphy vallen bepaalde dingen wel op. Zoals de directe en enorm zichtbare verwijzingen naar de verhalen van Jeffrey Dahmer en O.J. Simpson, maar ook inhoudelijke elementen. Met Monsters breekt Murphy weliswaar met zijn gewoonte om slechteriken oneindig nuanceren, maar ditmaal is hij wel erg stug in zijn standpunt en ontbreekt juist enige nuancering.
Gezien de populariteit van Murphy's truecrimeseries zal er vast nog een ander waargebeurd misdaadverhaal tot een miniserie worden bewerkt. Misschien dat die het rechtpraten van achterliggende motieven voor de moorden en de daadwerkelijke feiten wat beter balanceert. Maar mocht deze hervertelling van het verhaal over de gebroeders Menendez niet in de smaak vallen, dan zijn er nog genoeg andere series en documentaires over dit onderwerp die kunnen worden bekeken.
Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story is te zien bij Netflix.
In 1996 wordt de Verenigde Staten opgeschrikt door verschrikkelijk nieuws: José en Kitty Menendez zijn in hun huiskamer overhoopgeschoten door hun twee zoons. Deze situatie zou normaal gesproken leiden tot een doodsvonnis voor broers Lyle en Erik, maar hun rechtszaak werd wereldberoemd om een andere reden. Bijna dertig jaar later staat de zaak weer volop in de belangstelling, mede door Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story.
Deze serie neemt de kijker in negen afleveringen mee langs alle kanten van het verhaal. Zo wordt niet alleen gekeken naar de moord, maar ook naar de twee verhalen die in de rechtszaak worden gepresenteerd. De advocaten van Lyle en Erik beweren stellig dat de moord het gevolg is van jarenlang seksueel misbruik door vader José. De tegenpartij stelt dat het de broers te doen was om het familiefortuin, uit angst dat ze niet in het testament zouden komen.
Hoewel Monsters een onpartijdige uiteenzetting voorstaat, is al snel duidelijk dat het ene verhaal meer wordt geloofd dan het andere. In principe niet erg, maar de serie rekt de realiteit op sommige punten te ver. Door de grote media-aandacht van destijds is van deze zaak volop beeldmateriaal beschikbaar, dus lijkt men online niet onder de indruk van het verhaal dat de serie presenteert. Gezien de controversiële inhoud is het begrijpelijk dat de uitgesproken standpunten onder de loep worden genomen.
Wat niet helpt, is dat Monsters uitkomt op een moment waarop het verhaal van de gebroeders Menendez in maar liefst drie verschillende mediaproducten wordt verkend. Na deze fictieserie brengt Netflix aankomende maand ook een documentaire uit over dit onderwerp, nadat de onlangs verschenen HBO Max-documentaire Menéndez: Monsters or Misjudged? ook al een bijna geheel tegenovergesteld verhaal vertelde als dat van Monsters.
Gerelateerd nieuws
De kritiek had makkelijk kunnen worden omzeild met een disclaimer over de genomen creatieve vrijheid ten behoeve van de dramatiek. Want die zit erg goed door de serie gewoven en sluit mooi aan bij de filmfascinatie van beide broers. Zo krijgen veel van de dramatische scènes (niet alleen de stevig in beeld gebrachte moordpartij) een extreem filmische uitwerkingen. Denk aan visuele verwijzingen naar American Pyscho of een aflevering die geheel als one-shot met slow zoom is gefilmd.
Omdat elke aflevering een ander element van het verhaal belicht, krijgt elke aflevering een eigen stijl. Hoewel dat laatste als een gimmick kan worden gezien, past het in Monsters eigenlijk perfect. Dat komt onder meer door het sterke acteerwerk. Elke acteur, van grootheden Javier Bardem en Chloë Sevigny tot nieuw talent Cooper Koch en Nicholas Alexander Chavez, legt de lat hoog. Het zorgt voor een uiterst immersieve kijkervaring die de afleveringen voorbij laat vliegen.
Bij deze zoveelste truecrimeserie van Ryan Murphy vallen bepaalde dingen wel op. Zoals de directe en enorm zichtbare verwijzingen naar de verhalen van Jeffrey Dahmer en O.J. Simpson, maar ook inhoudelijke elementen. Met Monsters breekt Murphy weliswaar met zijn gewoonte om slechteriken oneindig nuanceren, maar ditmaal is hij wel erg stug in zijn standpunt en ontbreekt juist enige nuancering.
Gezien de populariteit van Murphy's truecrimeseries zal er vast nog een ander waargebeurd misdaadverhaal tot een miniserie worden bewerkt. Misschien dat die het rechtpraten van achterliggende motieven voor de moorden en de daadwerkelijke feiten wat beter balanceert. Maar mocht deze hervertelling van het verhaal over de gebroeders Menendez niet in de smaak vallen, dan zijn er nog genoeg andere series en documentaires over dit onderwerp die kunnen worden bekeken.
Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Ben jij van plan om Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story te gaan kijken?
-
Ja
-
Nee