search
'Where's Wanda?': Duitsers slagen er zowaar in humor te vinden in een duister onderwerp
Recensie

'Where's Wanda?': Duitsers slagen er zowaar in humor te vinden in een duister onderwerp

De eerste Duitse Apple TV+-serie is niet onaardig, maar wel onnodig gerekt en niet bijzonder spannend.

Regie: Tobi Baumann, Christian Ditter, Christoph Klünker | Cast: Heike Makatsch (Carlotta), Axel Stein (Dedo), Leo Simon (Ole), Lea Drinda (Wanda), Nikeata Thompson (Detective Rauch), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 42-50 minuten | Jaar: 2024

Nederlanders hebben humor, maar komedies van eigen bodem zijn over het algemeen niet best. Dus als de Duitsers zelfs bij ons de reputatie hebben dat ze geen humor hebben, dan zegt dat wat. Gelukkig hielden de makers van het Where's Wanda? zich daar niet mee bezig, want die bewijzen zelfs humor te kunnen vinden in de situatie rondom een vermist kind. De Duitse serie is zeker geen dijenkletser, maar allerminst een duister en deprimerend drama.

Na een dorpsfeest zien Carlotta en Dedo hun tienerdochter Wanda niet meer terug. Ze hebben geleerd dat de kans om iemand ooit nog terug te zien, extreem klein is als diegene niet binnen honderd dagen wordt gevonden. Na enkele maanden afwachtend de politie hun werk te hebben laten doen, neemt het echtpaar het heft in eigen handen. Dan blijkt dat er in hun woonplaats meer speelt dan ze dachten.

De serie schakelt constant tussen de dag waarop Wanda vermist raakte en de laatste weken voordat de deadline van honderd dagen is bereikt. Het verhaal begint met het moment waarop Carlotte en Dedo besluiten actief te worden. De serie is onmiskenbaar deels een komedie, want beide ouders hebben nul ervaring in spioneren en inbreken, wat leidt tot kolderieke situaties.

Maar dat biedt ook een kans om de boel op te rekken. Dat ze in de eerste afleveringen onterecht menen dat hun dochter bij iemand zit opgesloten, is begrijpelijk. Maar ook de tweede en derde aflevering bouwen vol spanning op naar de voor de hand liggende conclusie dat er sprake is van een misverstand. Want als Wanda nu al wordt gevonden, is de serie haar spanningsboog kwijt. En de reden voor de titel.

De grapjes zijn ook behoorlijk in lijn met die uit onze eigen komedies: flauw, simpel, aangedikt. Best vermakelijk, maar meer ook niet. Where's Wanda? moet het eerder hebben van het mysterie en het drama tussen de ouders die ieder op hun eigen manier omgaan met hun verdriet en angst. Ze hebben immers nog een tweede kind, hun dove zoon Ole.

Heike Makatsch speelt sterk als moeder die op emotionele momenten eerder kiest voor woede dan voor tranen. Axel Stein als Dedo is als sullige prutser meer bedoeld voor de komische noot. De acteurs hebben regelmatig niet het makkelijkste script om organisch op te reageren. De ouders worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor een talkshow waarin een politieagente ongeloofwaardig bot spreekt over de zaak. Een lakse manier om Carlotte boos te krijgen.

Dat het verhaal verteld wordt door Wanda zegt niets over haar status (Sunset Boulevard had immers ook een voice-over van een dode hoofdpersoon), wat bijdraagt aan de kracht van de serie. Een ander pluspunt is dat hoe dat verhaal is opgezet: het uitpluizen van de ene zaak leidt tot de ontmaskering van iets groters. Dit is niet té groot, komt niet uit de lucht vallen en is zeker niet onrealistisch. Het is verbonden aan een onbekend personage met een bijnaam, wat aanmoedigt verder te kijken om te leren wie dat nou zal zijn.

De incidentele misleiding is dan weer minder. De eerste aflevering eindigt bijvoorbeeld met een silhouet van een bizar figuur in het bos en een dierlijk grommend geluid. Veel later wordt dit figuur verklaard, maar blijkt dat het gegrom er enkel was om de indruk te wekken dat er misschien iets bovennatuurlijks aan de hand is. Daar mogen de makers zich voor schamen.

Het lijkt erop dat Apple TV+-serie met deze Duitse serie en het onlangs verschenen Mexicaanse Familia de Medianoche voorzichtig de tenen in buitenlandse wateren steekt. Goed dat de streamingdienst daar niet te gehaast mee is, want concurrenten die de deur wijder open hadden staan lieten meer troep door dan kwaliteitsseries.

Where's Wanda? verdient een voldoende, maar meer ook niet. Want naast de reeds genoemde minpunten is een irritant filter dat het beeld vaak van een waas voorziet. Niemand wil televisie kijken met het gevoel een (sterkere) bril nodig te hebben. En dan begaat de serie helemaal op het einde ook nog eens wat best de grootste misdaad genoemd mag worden.



Where's Wanda? is te zien bij Apple TV+.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen