Recensie
'Go Ahead, Brother': bevat een van de beste actiescènes van het jaar
Poolse genreoefening met een explosief mengel van getraumatiseerde ex-soldaten, corrupte politieagenten en schietgrage criminelen.
Regie: Maciej Pieprzyca | Cast: Piotr Witkowski (Oskar Gwiazda), Konrad Eleryk (Sylwek), Aleksandra Adamska (Marta), Marcin Kowalczyk (Damian Czorny), Anastasia Pustovit (Jewa), Jakub Wesołowski (Rudy), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 52-62 minuten | Jaar: 2024
Dat Poolse filmscholen tot de beste ter wereld behoren merk je nog maar eens aan Go Ahead, Brother. Deze Poolse misdaadserie bevat opvallend camerawerk, overtuigende acteurs en een zeer sterke actiescène. Het verhaal daarentegen valt niet origineel of geloofwaardig te noemen. We bevinden ons dan ook in het zogenaamde heistgenre en over een overval met vreselijke gevolgen zijn al honderden films en series gemaakt. Liefhebbers zullen echter smullen, vooral de mannelijke.
Het zit Oskar, een ex-soldaat met PTSS, niet mee. Eerst verliest hij zijn baan als politieagent wanneer hij de dood van een collega veroorzaakt en vervolgens overlijdt zijn vader. Omdat die veel schulden had, dienen Oskar, zijn zus Marta en schoonbroer Sylwek geld te vinden of ze verliezen hun huis. Aldus beraamt hij een overval op een bende gangsters die op regelmatige basis fraudegeld innen. Een roekeloos plan dat, zoals het genre voorschrijft, gedoemd is te mislukken.
Go Ahead, Brother schiet uit de startblokken als een dramaserie, om na een uurtje naar een plotgedreven misdaadthriller te verschuiven. In de derde aflevering zitten we volop in het actiegenre en in de laatste afleveringen draait alles om een oorlog tussen twee bendes. De ruggengraat van de serie is echter een Breaking Bad-situatie, maar dan met een protagonist die niet al te snugger is en zich bij iedere beslissing dieper in de nesten werkt. Oskar is zo zelfdestructief dat hij zijn morele kompas begint te verliezen en zijn familie in de ellende stort.
Of deze serie heel lang zal blijven hangen, valt te betwijfelen. Daarvoor is de inhoud niet origineel genoeg. Maar er is wel een zeer opvallende actiescène. Een boef wil iemand in het ziekenhuis ondervragen en dat loopt stevig uit de hand. Dit stuk duurt bijna een halfuur en knipoogt naar John Woo (mogelijk zijn de makers geïnspireerd door Hard Boiled) en Michael Mann (ze hebben ook naar Heat gekeken). De schurk van dienst is een heftig baasje: een ijskoude moordenaar zonder enig geweten, die vecht met de efficiëntie van een elitesoldaat en vooral veel haast heeft.
Verwacht geen humor. Poolse verhalen staan nu eenmaal bekend om hun troosteloosheid. Go Ahead, Brother gaat wel niet zó ver dat er geen spaander hoop overblijft, maar de toon is toch wel erg donker. De meeste personages zijn getraumatiseerd, nihilistisch of onstabiel. Zo wordt een personage gekweld door haar ervaringen in de oorlog in Oekraïne en is er een ander die vreselijke dingen leerde in het (Oekraïens?) Vreemdelingenlegioen. Niet om vrolijk van te worden. Zelfs de briljante cameramensen leveren beelden af die naar grijs neigen.
Er zijn slechts twee belangrijke vrouwenrollen, maar die personages krijgen weinig aandacht. Van Jewa krijg je geen hoogte en Marta moet vooral glimlachen wanneer ze Sylwek ziet en hysterisch worden in crisissituaties. Ze worden ook niet betrokken bij de actie, want in dit soort series waarin mannen het voor het zeggen hebben moeten vrouwen aan de zijlijn staan. Je gelooft trouwens niet dat zij het criminele gedrag van hun partners zomaar accepteren. Go Ahead, Brother is niet bepaald progressief, maar dat verwacht je ook niet van een serie die in feite over platonische mannenliefde handelt.
Go Ahead, Brother is te zien bij Netflix.
Dat Poolse filmscholen tot de beste ter wereld behoren merk je nog maar eens aan Go Ahead, Brother. Deze Poolse misdaadserie bevat opvallend camerawerk, overtuigende acteurs en een zeer sterke actiescène. Het verhaal daarentegen valt niet origineel of geloofwaardig te noemen. We bevinden ons dan ook in het zogenaamde heistgenre en over een overval met vreselijke gevolgen zijn al honderden films en series gemaakt. Liefhebbers zullen echter smullen, vooral de mannelijke.
Het zit Oskar, een ex-soldaat met PTSS, niet mee. Eerst verliest hij zijn baan als politieagent wanneer hij de dood van een collega veroorzaakt en vervolgens overlijdt zijn vader. Omdat die veel schulden had, dienen Oskar, zijn zus Marta en schoonbroer Sylwek geld te vinden of ze verliezen hun huis. Aldus beraamt hij een overval op een bende gangsters die op regelmatige basis fraudegeld innen. Een roekeloos plan dat, zoals het genre voorschrijft, gedoemd is te mislukken.
Go Ahead, Brother schiet uit de startblokken als een dramaserie, om na een uurtje naar een plotgedreven misdaadthriller te verschuiven. In de derde aflevering zitten we volop in het actiegenre en in de laatste afleveringen draait alles om een oorlog tussen twee bendes. De ruggengraat van de serie is echter een Breaking Bad-situatie, maar dan met een protagonist die niet al te snugger is en zich bij iedere beslissing dieper in de nesten werkt. Oskar is zo zelfdestructief dat hij zijn morele kompas begint te verliezen en zijn familie in de ellende stort.
Of deze serie heel lang zal blijven hangen, valt te betwijfelen. Daarvoor is de inhoud niet origineel genoeg. Maar er is wel een zeer opvallende actiescène. Een boef wil iemand in het ziekenhuis ondervragen en dat loopt stevig uit de hand. Dit stuk duurt bijna een halfuur en knipoogt naar John Woo (mogelijk zijn de makers geïnspireerd door Hard Boiled) en Michael Mann (ze hebben ook naar Heat gekeken). De schurk van dienst is een heftig baasje: een ijskoude moordenaar zonder enig geweten, die vecht met de efficiëntie van een elitesoldaat en vooral veel haast heeft.
Verwacht geen humor. Poolse verhalen staan nu eenmaal bekend om hun troosteloosheid. Go Ahead, Brother gaat wel niet zó ver dat er geen spaander hoop overblijft, maar de toon is toch wel erg donker. De meeste personages zijn getraumatiseerd, nihilistisch of onstabiel. Zo wordt een personage gekweld door haar ervaringen in de oorlog in Oekraïne en is er een ander die vreselijke dingen leerde in het (Oekraïens?) Vreemdelingenlegioen. Niet om vrolijk van te worden. Zelfs de briljante cameramensen leveren beelden af die naar grijs neigen.
Er zijn slechts twee belangrijke vrouwenrollen, maar die personages krijgen weinig aandacht. Van Jewa krijg je geen hoogte en Marta moet vooral glimlachen wanneer ze Sylwek ziet en hysterisch worden in crisissituaties. Ze worden ook niet betrokken bij de actie, want in dit soort series waarin mannen het voor het zeggen hebben moeten vrouwen aan de zijlijn staan. Je gelooft trouwens niet dat zij het criminele gedrag van hun partners zomaar accepteren. Go Ahead, Brother is niet bepaald progressief, maar dat verwacht je ook niet van een serie die in feite over platonische mannenliefde handelt.
Go Ahead, Brother is te zien bij Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.