Recensie
'The Old Man' seizoen 2: een enorme tegenvaller
De geriatrische A History of Violence verzeilt in een hoop nonsens.
Regie: Steve Boyum, Uta Briesewitz, e.a. | Cast: Jeff Bridges (Dan Chase), John Lithgow (Harold Harper), Amy Brenneman (Zoe McDonald), Alia Shawkat (Angela Adams), Navid Negahban (Farad Hamzad), Joel Grey (Morgan Bote), Rade Serbedzija (Suleyman Pavlovic), Janet McTeer (Marion), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 34-44 minuten | Jaar: 2024
Het eerste seizoen The Old Man, een thriller met zeventiger Jeff Bridges in de titelrol, had vijf afleveringen lang alle ingrediënten om je te doen uitkijken naar een volgend seizoen. Maar in de laatste twee afleveringen nam de serie plots een bocht richting iets wat niets met het concept te maken had. Het tweede seizoen is dan ook enorm teleurstellend en frustrerend. Het moet de eerste keer zijn dat een showrunner zijn eigen serie zo snel om zeep helpt.
Het eerste seizoen van The Old Man was veelbelovend. Het verhaal had iets van een moderne western en lag in het verlengde van David Cronenbergs A History of Violence: een geweldenaar die al een half leven rust kent wordt ingehaald door zijn verleden. De oude vent is weduwnaar Dan Chase, die ooit als CIA-agent missies uitvoerde in Afghanistan, om uiteindelijk met de vrouw van een moedjahedien en een pak geld te verdwijnen.
Bij de start van het eerste seizoen waren er bijna geen dialogen nodig, zo eenvoudig was de premisse. Dan werd plots een doelwit en moest op de vlucht slaan. Maar het leuke zat hem erin dat Dan als stramme, oude knar moest knokken met jonge kerels, wat hem goed afging. En als het niet zo goed lukte, had hij nog twee rottweilers om hem een handje te helpen. Richting het einde van het seizoen kwamen er wat complicaties die de indruk wekten dat de showrunner het oorspronkelijke gegeven beu was.
Vanwaar die bocht op het einde van het eerste seizoen? Omdat The Old Man is gebaseerd op een roman van Thomas Perry. De inhoud van dit boek beslaat min of meer de eerste vijf afleveringen, maar showrunner Jonathan E. Steinberger wilde meerdere seizoenen. Hij bedacht daarom een heel nieuwe constructie die niets te maken heeft met het boek. Het is alsof je Dungeons & Dragons laat aansluiten op Game of Thrones.
In seizoen twee van The Old Man vertoeven we vooral in Afghanistan. Angela Adams is ontvoerd door haar biologische vader, moedjahedien Farad Hamzad, waarna adoptievaders Dan Chase en Harold Harper haar achterna reizen om haar te bevrijden. Angela kampt met een gigantische identiteitscrisis, wat met drie vaders en een overleden moeder niet verwonderlijk is. Maar alsof dat niet voor genoeg drama zorgt, dropt Steinberg er nog Russen bij om de boel op te schudden. En daar blijf het niet bij, want ook de Chinezen willen hun zegje doen. Je gelooft er niets van.
Een ingewikkeld narratief kluwen is inherent aan het spionagegenre, maar hier komt het ridicuul, ongemotiveerd en onlogisch over. Hetzelfde geldt voor de handelingen van de personages. Zo zou Angela terug naar haar roots gaan en tegelijkertijd karaktertrekjes van Dan manifesteren, maar haar psychologische motivering raakt kant noch wal. Dan zelf wordt voorgesteld als een zacht ei met een gewelddadig verleden. Maar dan krijg je te horen dat deze emotionele man jaren geleden een meedogenloos monster was. Dit slaat nergens op.
Dit tweede seizoen had enigszins vermakelijk kunnen zijn met een goed evenwicht tussen actie- en dialoogscènes, maar Steinberg laat al die killers ontpoppen tot zeurderige filosofen die minutenlang slecht geschreven onzin uitkramen. Zeer spijtig gezien de betrokkenheid van steengoede acteurs als Jeff Bridges en John Lithgow, net als het uitstekende camerawerk. Zoveel talent en energie verspild. Steinberg had het bij één seizoen moeten houden. Zoals de serie zich nu ontwikkelt dreigt het derde seizoen een catastrofe te worden.
The Old Man is te zien bij Disney+.
Het eerste seizoen The Old Man, een thriller met zeventiger Jeff Bridges in de titelrol, had vijf afleveringen lang alle ingrediënten om je te doen uitkijken naar een volgend seizoen. Maar in de laatste twee afleveringen nam de serie plots een bocht richting iets wat niets met het concept te maken had. Het tweede seizoen is dan ook enorm teleurstellend en frustrerend. Het moet de eerste keer zijn dat een showrunner zijn eigen serie zo snel om zeep helpt.
Het eerste seizoen van The Old Man was veelbelovend. Het verhaal had iets van een moderne western en lag in het verlengde van David Cronenbergs A History of Violence: een geweldenaar die al een half leven rust kent wordt ingehaald door zijn verleden. De oude vent is weduwnaar Dan Chase, die ooit als CIA-agent missies uitvoerde in Afghanistan, om uiteindelijk met de vrouw van een moedjahedien en een pak geld te verdwijnen.
Bij de start van het eerste seizoen waren er bijna geen dialogen nodig, zo eenvoudig was de premisse. Dan werd plots een doelwit en moest op de vlucht slaan. Maar het leuke zat hem erin dat Dan als stramme, oude knar moest knokken met jonge kerels, wat hem goed afging. En als het niet zo goed lukte, had hij nog twee rottweilers om hem een handje te helpen. Richting het einde van het seizoen kwamen er wat complicaties die de indruk wekten dat de showrunner het oorspronkelijke gegeven beu was.
Gerelateerd nieuws
Vanwaar die bocht op het einde van het eerste seizoen? Omdat The Old Man is gebaseerd op een roman van Thomas Perry. De inhoud van dit boek beslaat min of meer de eerste vijf afleveringen, maar showrunner Jonathan E. Steinberger wilde meerdere seizoenen. Hij bedacht daarom een heel nieuwe constructie die niets te maken heeft met het boek. Het is alsof je Dungeons & Dragons laat aansluiten op Game of Thrones.
In seizoen twee van The Old Man vertoeven we vooral in Afghanistan. Angela Adams is ontvoerd door haar biologische vader, moedjahedien Farad Hamzad, waarna adoptievaders Dan Chase en Harold Harper haar achterna reizen om haar te bevrijden. Angela kampt met een gigantische identiteitscrisis, wat met drie vaders en een overleden moeder niet verwonderlijk is. Maar alsof dat niet voor genoeg drama zorgt, dropt Steinberg er nog Russen bij om de boel op te schudden. En daar blijf het niet bij, want ook de Chinezen willen hun zegje doen. Je gelooft er niets van.
Een ingewikkeld narratief kluwen is inherent aan het spionagegenre, maar hier komt het ridicuul, ongemotiveerd en onlogisch over. Hetzelfde geldt voor de handelingen van de personages. Zo zou Angela terug naar haar roots gaan en tegelijkertijd karaktertrekjes van Dan manifesteren, maar haar psychologische motivering raakt kant noch wal. Dan zelf wordt voorgesteld als een zacht ei met een gewelddadig verleden. Maar dan krijg je te horen dat deze emotionele man jaren geleden een meedogenloos monster was. Dit slaat nergens op.
Dit tweede seizoen had enigszins vermakelijk kunnen zijn met een goed evenwicht tussen actie- en dialoogscènes, maar Steinberg laat al die killers ontpoppen tot zeurderige filosofen die minutenlang slecht geschreven onzin uitkramen. Zeer spijtig gezien de betrokkenheid van steengoede acteurs als Jeff Bridges en John Lithgow, net als het uitstekende camerawerk. Zoveel talent en energie verspild. Steinberg had het bij één seizoen moeten houden. Zoals de serie zich nu ontwikkelt dreigt het derde seizoen een catastrofe te worden.
The Old Man is te zien bij Disney+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.