Recensie
'Belgravia: The Next Chapter': de klassenstrijd duurt voort
Ook dit vervolg is weer een mooi vormgegeven kostuumdrama vol geheimen en verraad.
Regie: John Alexander, Paul Wilmshurst, Marisol Adler | Cast: Benjamin Wainwright (Frederick), Harriet Slater (Clara), Toby Regbo (James), Sophie Winkleman (hertogin van Rochester), Elaine Cassidy (Davison), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 45-49 minuten | Jaar: 2024
Vier jaar na Belgravia verschijnt het vervolg over de elitewijk in Londen tijdens de negentiende eeuw. Belgravia: The Next Chapter biedt weliswaar weinig nieuws, maar stelt ook zeker niet teleur. Het acteerwerk is van uitstekend niveau, met de prachtige Harriet Slater als Clara, de vrouw van Lord Trenchard, welke rol zij met verve speelt. Ook Sophie Winkleman, bekend uit de Amerikaanse sitcom Two and a Half Men en getrouwd met Lord Frederick Windsor en dus uit eigen ervaring bekend met de hedendaagse Britse adel, vertolkt haar rol als hertogin tot in perfectie.
De aankleding en kostuums zijn prachtig. Precies zoals je van een Brits kostuumdrama zou verwachten. Elk detail klopt. Het kleurgebruik is echter wat donker, wat voor een sombere sfeer zorgt. Nu barst het plot niet bepaald van de feestelijke gebeurtenissen, op het huwelijk tussen Frederick en Clara na, maar toch had het allemaal best wat kleurrijker gemogen.
De acht afleveringen van ruim driekwartier worden goed gevuld, want er gebeurt een hoop: intriges, schandalen, oplichting en romantische escapades houden de gemoederen in Belgravia flink bezig. Het tempo ligt dan ook aangenaam hoog, waardoor het verhaal de kijker zomaar niet zal vervelen.
Wat prettig kijkt, is dat alles gewoon klopt. Er zitten geen onwaarheden en onvolkomenheden in om het verhaal passend te maken, waar menig scenarioschrijver zich helaas nogal eens schuldig aan maakt. Dit verhaal is waterdicht en alle elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Ook lijkt alles realistisch en waarheidsgetrouw voor de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Dat schept vertrouwen in de makers.
Het mag dan allemaal kwalitatief prima in orde zijn, toch is het een beetje voorspelbaar. Het mag best wat vernieuwender en het geheel mist een vleugje van het onverwachte en vooral durf. Het is alsof een kostuumdrama uit deze periode een aantal standaard elementen kan bevatten, waar de makers er een aantal van bij elkaar gegrabbeld hebben. Een stiekeme liefde, een buitenechtelijk kind en verduistering, we kennen het allemaal inmiddels wel. Daarbij is de uitvoering net iets te preuts en voorzichtig, zeker als het op romantiek aankomt.
Er komt vrijwel niets voorbij wat de kijker niet vooraf had kunnen verwachten en daar hebben de makers wat kansen laten liggen. Dit had het verhaal een stuk spannender en authentieker kunnen maken. Toch is dit kostuumdrama zeker de moeite van het kijken waard. Het verhaal is boeiend, kloppend, interessant en lekker melodramatisch en het is allemaal ook nog eens een lust voor het oog. En dat is uiteindelijk natuurlijk gewoon waar dit soort entertainment voor bedoeld is.
Belgravia: The Next Chapter is te zien bij NPO Start.
Vier jaar na Belgravia verschijnt het vervolg over de elitewijk in Londen tijdens de negentiende eeuw. Belgravia: The Next Chapter biedt weliswaar weinig nieuws, maar stelt ook zeker niet teleur. Het acteerwerk is van uitstekend niveau, met de prachtige Harriet Slater als Clara, de vrouw van Lord Trenchard, welke rol zij met verve speelt. Ook Sophie Winkleman, bekend uit de Amerikaanse sitcom Two and a Half Men en getrouwd met Lord Frederick Windsor en dus uit eigen ervaring bekend met de hedendaagse Britse adel, vertolkt haar rol als hertogin tot in perfectie.
De aankleding en kostuums zijn prachtig. Precies zoals je van een Brits kostuumdrama zou verwachten. Elk detail klopt. Het kleurgebruik is echter wat donker, wat voor een sombere sfeer zorgt. Nu barst het plot niet bepaald van de feestelijke gebeurtenissen, op het huwelijk tussen Frederick en Clara na, maar toch had het allemaal best wat kleurrijker gemogen.
De acht afleveringen van ruim driekwartier worden goed gevuld, want er gebeurt een hoop: intriges, schandalen, oplichting en romantische escapades houden de gemoederen in Belgravia flink bezig. Het tempo ligt dan ook aangenaam hoog, waardoor het verhaal de kijker zomaar niet zal vervelen.
Wat prettig kijkt, is dat alles gewoon klopt. Er zitten geen onwaarheden en onvolkomenheden in om het verhaal passend te maken, waar menig scenarioschrijver zich helaas nogal eens schuldig aan maakt. Dit verhaal is waterdicht en alle elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Ook lijkt alles realistisch en waarheidsgetrouw voor de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Dat schept vertrouwen in de makers.
Het mag dan allemaal kwalitatief prima in orde zijn, toch is het een beetje voorspelbaar. Het mag best wat vernieuwender en het geheel mist een vleugje van het onverwachte en vooral durf. Het is alsof een kostuumdrama uit deze periode een aantal standaard elementen kan bevatten, waar de makers er een aantal van bij elkaar gegrabbeld hebben. Een stiekeme liefde, een buitenechtelijk kind en verduistering, we kennen het allemaal inmiddels wel. Daarbij is de uitvoering net iets te preuts en voorzichtig, zeker als het op romantiek aankomt.
Er komt vrijwel niets voorbij wat de kijker niet vooraf had kunnen verwachten en daar hebben de makers wat kansen laten liggen. Dit had het verhaal een stuk spannender en authentieker kunnen maken. Toch is dit kostuumdrama zeker de moeite van het kijken waard. Het verhaal is boeiend, kloppend, interessant en lekker melodramatisch en het is allemaal ook nog eens een lust voor het oog. En dat is uiteindelijk natuurlijk gewoon waar dit soort entertainment voor bedoeld is.
Belgravia: The Next Chapter is te zien bij NPO Start.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.