search
'Die Kaiserin' seizoen 2: nog steeds een prachtig kostuumdrama over de spraakmakende keizerin
Recensie

'Die Kaiserin' seizoen 2: nog steeds een prachtig kostuumdrama over de spraakmakende keizerin

Levert op niets in ten opzichte van het eerste seizoen.

Regie: Florian Cossen, Katrin Gebbe | Cast: Devrim Lingnau (Elisabeth), Philip Froissant (Franz Joseph), Melika Foroutan (Aartshertogin Sophie), Johannes Nussbaum (Maximiliaan), Svenja Jung (Louise), Alexander Finkenwirth (Alexander), e.a.| Afleveringen: 6 | Speelduur: 47-63 minuten | Jaar: 2024

Het tweede seizoen van de historische dramaserie Die Kaiserin sluit naadloos aan op het eerste. De makers gaan er duidelijk vanuit dat de kijker vertrouwd is met de jonge keizerin Elisabeth en haar (schoon)familie, dus het verhaal loopt meteen verder, zonder herintroductie van de verschillende personages. In het eerste seizoen trouwde Elisabeth, beter bekend als Sissi, met keizer Franz Joseph en kregen samen een dochter. Daarmee is er nog geen troonopvolger, dus de hele hofhouding heeft goede koop nu Elisabeth weer zwanger is.

Er is echter niet alleen maar hoop. Het leven van een keizerpaar is namelijk niet eenvoudig. Hoewel Franz Joseph en Elisabeth een liefdevol echtpaar en liefhebbende ouders zijn, niet vanzelfsprekend in een tijd waarin de opvoeding van kinderen voornamelijk in de handen van kindermeisjes ligt, komen ze voor de nodige uitdagingen staan, zowel zakelijk als privé.

De cast is grotendeels onveranderd. En dat is maar goed ook, want het acteerniveau is wederom van hoog niveau. Devrim Lingnau weet de intelligente en zorgzame Sissi weer prachtig neer te zetten en Philip Froissant vertolkt de rol van keizer Franz Joseph met verve. De man is liefdevol naar zijn vrouw en kind(eren) toe, maar ook sterk als leider van zijn volk.

Of de keizer in werkelijkheid ook zo'n familieman was valt echter te betwisten. Het verhaal is weliswaar gebaseerd op het echte leven van de keizerin en toont op respectvolle wijze hoe zij was als moeder, vrouw en hoofd van het Habsburgse volk, maar niet alle details lijken te kloppen met wat er in de geschiedenisboeken te vinden is. Die Kaiserin is niet de eerste verfilming van het leven van de beroemde keizerin en elke variant komt met een eigen verhaal.

Maar ach, het blijft natuurlijk commercieel entertainment en het oog wil ook wat. Gelukkig is de aankleding is meer dan prachtig. Op elk detail is gelet en kosten nog moeite zijn gespaard om alles in de juiste stijl te brengen. Decors, kostuums en rekwisieten: alles lijkt rechtstreeks uit de negentiende eeuw te komen. Dit versterkt de geloofwaardigheid en het historisch besef dat de makers de kijker mee willen geven.

En hoewel niet vrij van fictionalisering steekt het verhaal prima in elkaar. Het is goed te volgen, heeft een perfect tempo en de houdt de aandacht goed vast. Ook zijn er zijn geen losse eindjes en er wordt niet gestunteld om de verschillende elementen passend te krijgen. En hoewel Elisabeth wederom op een voetstuk wordt geplaatst, ligt die verering er niet al te dik bovenop.

Aan het einde van dit tweede seizoen is Elisabeths leven nog niet volledig behandeld. Er missen nog enkele cruciale elementen uit de geschiedenisboeken, zoals de geboorte van haar zoon Rudolf, de troonopvolger. Trouwe kijkers zullen dus met smart af moeten wachten tot het derde seizoen dit prachtige, ietwat bitterzoete sprookje ten einde brengt.



Die Kaiserin is te zien bij Netflix.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen