search
SkyShowtime-serie 'The Day of the Jackal': een thriller met verschillende gezichten
Recensie

SkyShowtime-serie 'The Day of the Jackal': een thriller met verschillende gezichten

Eddie Redmayne schittert als elite-huurmoordenaar, maar Lashana Lynch is vreselijk irritant als de agent die hem opjaagt.

Regie: Brian Kirk, Paul Wilmshurst, Anu Menon, e.a. | Cast: Eddie Redmayne (The Jackal), Lashana Lynch (Bianca Pullman), Úrsula Corberó (Nuria), Eleanor Matsuura (Zina Jansone), Khalid Abdalla (Ulle Dag Charles), Lia Williams (Isabel Kirby), Charles Dance (Timothy Winthorp), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 45-61 minuten | Jaar: 2024

De Jakhals uit de roman van Frederick Forsyth is een van de beroemdste fictieve huurmoordenaars. Deze meester der vermomming en ongeëvenaard scherpschutter was al het hoofdpersonage van diverse films en maakt nu zijn opwachting op het kleine scherm, in een serie waarvan de sterke kanten even duidelijk zijn als de zwakke kanten. Wat doet de balans doorslaan?

Alexander Duggan, zoals de Jakhals in werkelijkheid heet, is in elk geval een interessant personage. Hoewel hij voorheen het publieke belang diende, besluit hij op een gegeven moment zijn 'particular set of skills' voor zuiver monetaire doeleinden in te zetten. Hij wordt een huurmoordenaar die slechts voor exorbitante bedragen zijn bed uitkomt. Politieke leiders en industriemagnaten staan op zijn lijstje van zowel als opdrachtgevers als doelwitten. De Jakhals is koelbloedig, maar zeker niet emotieloos. Wraak en loyaliteit behoren beide tot zijn repertoire en als het vuur hem aan de schenen ligt, wordt ook híj zenuwachtig en maakt fouten.

Anders dan in het boek en de voorgaande verfilmingen krijgt in deze televisieserie het privéleven van de Jakhals veel aandacht. Hij is getrouwd en heeft een zoontje. Vrouwlief weet niet wat haar eega voor werk doet, maar de vele nullen op hun bankrekening zijn haar (en haar familie) meer dan welkom. Het leidt tot onsympathieke personages en enkele ongeloofwaardige plotlijnen. Natuurlijk is het leuk om meer te weten te komen over de persoon achter de moordmachine, maar de toevoeging van het gezin leidt eerder tot verwarring over Alexanders persoonlijkheid en motieven dan tot een beter begrip.

Want kan een man die tegen iedereen in zijn omgeving liegt en enorme risico's neemt, zowel ten aanzien van zijn eigen persoon als die van zijn geliefden, tegelijkertijd een geloofwaardig gezinsmens zijn? Nou, nee. Wat daarbij ook niet helpt is dat we regelmatig zien hoe meedogenloos Alexander te werk gaat in situaties waarin hij zijn eigen hachje moet redden. Hij kijkt niet op een onschuldig slachtoffer meer of minder.

En dat is eigenlijk het grootste probleem van de serie: ondanks zijn zachtaardige, beschaafde voorkomen is de protagonist simpelweg een verschrikkelijke hufter. Alexander is zo ongelooflijk fout dat je als kijker nooit achter hem kan staan, zelfs niet wanneer zijn menselijkheid en gevoeligheid worden getoond. Eddie Redmayne laat het allemaal zien (hij werd voor deze rol genomineerd voor een Golden Globe en een Critics' Choice Award), maar als kijker kom je min of meer bedrogen uit, want deze kameleon mag toch zeker niet de held van het verhaal zijn? Voor wie moeten we juichen?

Aan de andere zijde van de wet vinden we de held ook niet. MI6-agent Bianca Pullman is een workaholic die in haar jacht op de Jakhals haar gezin van zich vervreemdt. Haar leidinggevende geeft het duidelijk aan: Bianca mist de sympathiefactor! In die zin vertolkt Lashana Lynch haar misschien wel perfect. Haar wassenbeeldenmimiek, overdreven intonatie en houterige manier van doen gaan echter al snel vreselijk irriteren. Zozeer zelfs dat de scènes waarin Lynch speelt een kleine marteling worden en het ongeduldig wachten is totdat Redmayne weer aan zet is.

Iedereen is egoïstisch, iedereen verkeert in moreel verval. Je kunt je afvragen of het een probleem is dat deze serie geen 'good guys' heeft, want dat zou ook de keiharde boodschap kunnen zijn, maar The Day of the Jackal voelt hierdoor toch leeg en stuurloos. Zelfs het naargeestigste verhaal heeft positieve inbreng nodig om het negatieve te accentueren en spanning om de afloop te brengen. De strijd tussen Bianca en Alexander mist echte emotionele diepgang omdat het de kijker waarschijnlijk niet uitmaakt welke van deze twee abominabele mensen als winnaar uit de bus komt.

Dit alles neemt niet weg dat de technische prestaties en productiewaarden van deze serie buitengewoon goed zijn. Er werd door heel Europa gefilmd en de actiescènes zijn fel en enerverend. Vooral Alexanders omgang met verschillende geavanceerde (en goed verborgen) wapens wordt minutieus en fascinerend uitgewerkt. Het hoofdplot steekt daarnaast vernuftig in elkaar. Het belangrijkste doelwit van de Jakhals is een steenrijke techgoeroe die het grotere belang van de mensheid voor ogen heeft (is dat dan de good guy?), wat zeker tot interessante ontwikkelingen leidt.

De serie is ook redelijk onvoorspelbaar, wat een goede zaak is. Als Alexander het contactsleuteltje van een potentiële vluchtauto vindt, betekent dat niet automatisch dat hij er ook met die wagen vandoor kan. Toevallige omstandigheden, pech en geluk zijn factoren die in de echte wereld een grote rol spelen, maar in fictie nog weleens gemakkelijk worden weggewimpeld. In The Day of the Jackal wordt de tijd genomen om scènes uit te spelen en dat hoeft niet altijd in hapklare brokken te zijn. Het is jammer dat deze serie een warm hart mist, maar spannend is het wel.



The Day of the Jackal is te zien bij SkyShowtime.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen