Series / Nieuws
Megalomaan antwoord Netflix op 'Game of Thrones' volledig geflopt: niemand herinnert zich deze 200 miljoen kostende serie nog
Netflix' dure serie 'Marco Polo' faalde ondanks hoge verwachtingen en kostte 200 miljoen dollar.
Ruim tien jaar geleden bracht Netflix een van de duurste series ooit uit, als een antwoord op de succesvolle HBO-serie Game of Thrones. Maar ondanks de torenhoge verwachtingen flopte de productie volledig bij het publiek van de streaminggigant.
Wanneer Netflix een serie of film promoot, betekent dit meestal automatisch succes. Met genoeg marketing en een prominente plek op de startpagina weet de dienst vaak grote kijkcijfers te behalen. Toch loopt dit niet altijd volgens plan.
Eind 2014 lanceerde Netflix de historische serie Marco Polo. De serie, met een budget van 90 miljoen dollar voor het eerste seizoen, moest een waardige concurrent van Game of Thrones worden. In de hoofdrol speelde Lorenzo Richelmy de jonge Marco Polo, bijgestaan door acteurs als Benedict Wong en Joan Chen. Maar ondanks het grote budget en de ambities van Netflix wist de serie geen publiek te vinden.
Opvallend is dat Marco Polo oorspronkelijk niet eens door Netflix werd ontwikkeld. De serie was een project van Starz, bekend van successen als Spartacus en Black Sails. Problemen tijdens de productie in China leidden echter tot vertragingen, waarna Netflix het project overnam. Toch kon zelfs de krachtige positie van Netflix de serie niet redden.
Marco Polo kreeg vanaf het begin slechts lauwe recensies. Critici waren niet onder de indruk en ook de kijkcijfers vielen zwaar tegen. Desondanks volgde in 2016 een tweede seizoen, waarschijnlijk al gepland voordat de tegenvallende prestaties duidelijk werden.
In juli 2016 verscheen seizoen twee, maar enkele maanden later trok Netflix definitief de stekker eruit. Het werd de eerste Netflix-serie die niet verder kwam dan twee seizoenen. Volgens The Hollywood Reporter leed Netflix een verlies van 200 miljoen dollar op het project.
Wanneer Netflix een serie of film promoot, betekent dit meestal automatisch succes. Met genoeg marketing en een prominente plek op de startpagina weet de dienst vaak grote kijkcijfers te behalen. Toch loopt dit niet altijd volgens plan.
Grote Ambities
Eind 2014 lanceerde Netflix de historische serie Marco Polo. De serie, met een budget van 90 miljoen dollar voor het eerste seizoen, moest een waardige concurrent van Game of Thrones worden. In de hoofdrol speelde Lorenzo Richelmy de jonge Marco Polo, bijgestaan door acteurs als Benedict Wong en Joan Chen. Maar ondanks het grote budget en de ambities van Netflix wist de serie geen publiek te vinden.
Gerelateerd nieuws
Opvallend is dat Marco Polo oorspronkelijk niet eens door Netflix werd ontwikkeld. De serie was een project van Starz, bekend van successen als Spartacus en Black Sails. Problemen tijdens de productie in China leidden echter tot vertragingen, waarna Netflix het project overnam. Toch kon zelfs de krachtige positie van Netflix de serie niet redden.
Matige ontvangst
Marco Polo kreeg vanaf het begin slechts lauwe recensies. Critici waren niet onder de indruk en ook de kijkcijfers vielen zwaar tegen. Desondanks volgde in 2016 een tweede seizoen, waarschijnlijk al gepland voordat de tegenvallende prestaties duidelijk werden.
In juli 2016 verscheen seizoen twee, maar enkele maanden later trok Netflix definitief de stekker eruit. Het werd de eerste Netflix-serie die niet verder kwam dan twee seizoenen. Volgens The Hollywood Reporter leed Netflix een verlies van 200 miljoen dollar op het project.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.