![Netflix-serie 'Åremorden': moord en doodslag in het hoge noorden Netflix-serie 'Åremorden': moord en doodslag in het hoge noorden](https://www.serietotaal.nl/images/nieuws/t/KruUoD3iGZZg-600x338.jpg)
Recensie
Netflix-serie 'Åremorden': moord en doodslag in het hoge noorden
Inspiratiearme bewerking van de twee Åremorden-boeken van thrillerauteur Viveca Sten die in vijf afleveringen zijn gepropt.
Regie: Alain Darborg, Joakim Eliasson | Cast: Carla Sehn (Hanna Ahlander), Kardo Razzazi (Daniel Lindskog), Charlie Gustafsson (Anton Lundin), Francisco Sobrado (Raffe Herrera), Pia Johansson (Brigitta Grip), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 35-57 minuten | Jaar: 2025
De Zweedse Viveca Sten heeft inmiddels een aardige Billy volgeschreven. Het bekendst werd ze met haar Sandhamn-reeks, waarvoor ze zich liet inspireren door haar vakanties op het eiland Sandön, onderdeel van de archipel voor de kust van Stockholm. De seriebewerking The Sandhamn Murders loopt alweer tien seizoenen. De populariteit van de thrillerauteur vertaalt zich nu in een verfilming van haar Åremorden-mysteries, waarvan tot nu toe twee delen van de drukpers rolden.
De makers van de serie besloten beide boeken maar meteen in één seizoen te gooien. Een merkwaardige keuze die leidt tot twee ongerelateerde moordverhalen in een ongebalanceerd seizoen. De eerste drie afleveringen zijn een bewerking van het boek Verborgen in de Sneeuw en de twee laatste zijn gebaseerd op Verborgen in de Schaduw.
Wat er in ieder geval niet verborgen is, zijn de opzichtige personages die in meer of mindere mate betrokken lijken bij de misdaden die de Stockholmse Hanna Ahlander moet oplossen. Deze politierechercheur, gespecialiseerd in huiselijk geweld, heeft na een relatiebreuk de Zweedse hoofdstad verruild voor het vakantiehuis van haar zus in het noordelijk gelegen wintervakantieoord Åre. De relationele crisis is niet de enige reden voor haar vlucht. Het hoe en waarom wordt in een paar voetnoten beslecht.
Wanneer een tiener na een feestje niet thuiskomt, wordt een zoekactie op touw gezet waar ook Hanna, die toch niets beters te doen heeft, aan deelneemt. Als het meisje vervolgens vermoord wordt aangetroffen besluit ze de dunbezette politie-eenheid van Åre bij te staan. Samen met haar nieuwe collega en nieuwbakken vader Daniel probeert ze te achterhalen wie de dood van het meisje op zijn of haar geweten heeft.
In het licht verteerbare Åremorden wordt bij elk personage dat ten tonele verschijnt al vrij vlot diens functie in het verhaal keurig uitgelegd. Sten lijkt het plot te hebben uitgewerkt op een bierviltje en verwerkt vanwege Hanna's achtergrond als onderzoeker van huiselijk geweld nog even een lekker foute leraar in haar verhaal. Het resultaat is een slaafse invuloefening waarin niets aan het toeval of de verbeelding wordt overgelaten.
Dat laatste geldt eveneens voor het zeer matige tweede verhaal dat uiterst luguber aftrapt: op een sneeuwvlakte wordt het in stukjes gehakte lichaam van een lokale ondernemer gevonden. Genoeg om de kijker te boeien zou je denken, maar Sten en haar verfilmers verliezen kennelijk al snel de interesse. De focus wordt namelijk al halverwege de eerste aflevering (van dit tweede verhaal) verlegd naar een aanstaande moeder die de fysieke en geestelijke klappen van haar veeleisende echtgenoot mag opvangen.
Sten introduceert in de tweede helft van dit seizoen nog wat onafgewerkte en afgeraffelde verhaallijntjes. Onder meer over Daniel die met zijn echtgenote soebat over hun gedeelde ouderschap en een collega van Hanna die nog in de kast zit en het aanlegt met een verdachte. Hoewel de oogstrelende winterse setting genoeg potentie in zich herbergt, slagen de scenaristen er niet in om de dorpsgemeenschap van Åre enige sjeu mee te geven. En de ontknoping van het tweede verhaal is een regelrechte aanfluiting.
Maar het grootste raadsel is waarom de twee reeds verschenen boeken in deze reeks allebei in één seizoen zijn gepropt. In het nauwelijks denkbare geval dat Åremorden een eclatant succes wordt, is daarmee al meteen al het kruit verschoten. Ook dringt zich de vraag op waarom de twee magere plots van de boeken niet zijn benut om de personages, hun sores en hun mogelijke motieven wat meer volume te geven.
Naast deze amateuristisch uitgewerkte misdaadverhalen oogt onze eigen Baantjer als een meesterwerk. Zelfs de pogingen om enige actie in de speurmissies van Hanna en Daniel te gooien lopen uit op een deceptie. Het zoeken van een boekenkast in het onmetelijke magazijn van een vestiging van een Zweedse meubelgigant zorgt voor meer adrenaline. Zolang je er maar geen broddelwerk van Viveca Sten in zet.
De Zweedse Viveca Sten heeft inmiddels een aardige Billy volgeschreven. Het bekendst werd ze met haar Sandhamn-reeks, waarvoor ze zich liet inspireren door haar vakanties op het eiland Sandön, onderdeel van de archipel voor de kust van Stockholm. De seriebewerking The Sandhamn Murders loopt alweer tien seizoenen. De populariteit van de thrillerauteur vertaalt zich nu in een verfilming van haar Åremorden-mysteries, waarvan tot nu toe twee delen van de drukpers rolden.
De makers van de serie besloten beide boeken maar meteen in één seizoen te gooien. Een merkwaardige keuze die leidt tot twee ongerelateerde moordverhalen in een ongebalanceerd seizoen. De eerste drie afleveringen zijn een bewerking van het boek Verborgen in de Sneeuw en de twee laatste zijn gebaseerd op Verborgen in de Schaduw.
Wat er in ieder geval niet verborgen is, zijn de opzichtige personages die in meer of mindere mate betrokken lijken bij de misdaden die de Stockholmse Hanna Ahlander moet oplossen. Deze politierechercheur, gespecialiseerd in huiselijk geweld, heeft na een relatiebreuk de Zweedse hoofdstad verruild voor het vakantiehuis van haar zus in het noordelijk gelegen wintervakantieoord Åre. De relationele crisis is niet de enige reden voor haar vlucht. Het hoe en waarom wordt in een paar voetnoten beslecht.
Wanneer een tiener na een feestje niet thuiskomt, wordt een zoekactie op touw gezet waar ook Hanna, die toch niets beters te doen heeft, aan deelneemt. Als het meisje vervolgens vermoord wordt aangetroffen besluit ze de dunbezette politie-eenheid van Åre bij te staan. Samen met haar nieuwe collega en nieuwbakken vader Daniel probeert ze te achterhalen wie de dood van het meisje op zijn of haar geweten heeft.
Gerelateerd nieuws
In het licht verteerbare Åremorden wordt bij elk personage dat ten tonele verschijnt al vrij vlot diens functie in het verhaal keurig uitgelegd. Sten lijkt het plot te hebben uitgewerkt op een bierviltje en verwerkt vanwege Hanna's achtergrond als onderzoeker van huiselijk geweld nog even een lekker foute leraar in haar verhaal. Het resultaat is een slaafse invuloefening waarin niets aan het toeval of de verbeelding wordt overgelaten.
Dat laatste geldt eveneens voor het zeer matige tweede verhaal dat uiterst luguber aftrapt: op een sneeuwvlakte wordt het in stukjes gehakte lichaam van een lokale ondernemer gevonden. Genoeg om de kijker te boeien zou je denken, maar Sten en haar verfilmers verliezen kennelijk al snel de interesse. De focus wordt namelijk al halverwege de eerste aflevering (van dit tweede verhaal) verlegd naar een aanstaande moeder die de fysieke en geestelijke klappen van haar veeleisende echtgenoot mag opvangen.
Sten introduceert in de tweede helft van dit seizoen nog wat onafgewerkte en afgeraffelde verhaallijntjes. Onder meer over Daniel die met zijn echtgenote soebat over hun gedeelde ouderschap en een collega van Hanna die nog in de kast zit en het aanlegt met een verdachte. Hoewel de oogstrelende winterse setting genoeg potentie in zich herbergt, slagen de scenaristen er niet in om de dorpsgemeenschap van Åre enige sjeu mee te geven. En de ontknoping van het tweede verhaal is een regelrechte aanfluiting.
Maar het grootste raadsel is waarom de twee reeds verschenen boeken in deze reeks allebei in één seizoen zijn gepropt. In het nauwelijks denkbare geval dat Åremorden een eclatant succes wordt, is daarmee al meteen al het kruit verschoten. Ook dringt zich de vraag op waarom de twee magere plots van de boeken niet zijn benut om de personages, hun sores en hun mogelijke motieven wat meer volume te geven.
Naast deze amateuristisch uitgewerkte misdaadverhalen oogt onze eigen Baantjer als een meesterwerk. Zelfs de pogingen om enige actie in de speurmissies van Hanna en Daniel te gooien lopen uit op een deceptie. Het zoeken van een boekenkast in het onmetelijke magazijn van een vestiging van een Zweedse meubelgigant zorgt voor meer adrenaline. Zolang je er maar geen broddelwerk van Viveca Sten in zet.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.