
Recensie
Netflix-serie 'Medusa': seks, macht en een moordcomplot in de Colombiaanse zakenwereld
Per aflevering slinkt de interesse in de vraag wie een machtige vrouw uit de weg wil ruimen.
Regie: Maria Gamboa, Juan Felipe Cano | Cast: Juana Acosta (Bárbara Hidalgo), Manolo Cardona (Danger Carmelo), Sebastián Martínez (Esteban Arco), Diego Trujillo (Damián Hildalgo), Mabel Moreno (Úrsula), e.a. | Afleveringen: 12 | Speelduur: 31-46 minuten | Jaar: 2025
Medusa kon al voor de release rekenen op een fikse rel. Een vooraanstaande Colombiaanse familie was namelijk niet te spreken over de onmiskenbare overeenkomsten tussen hen en de fictieve Hidalgo-familie in deze twaalfdelige thriller. Omdat reputatieschade op de loer zou liggen, trachtte hun advocaat de release tegen te houden. Die poging was vergeefs en leidde enkel tot onbedoelde promotie voor de Netflix-serie. Die controverse is meteen het spannendste wat Medusa te bieden heeft, want de nasleep van een aanslag op de CEO van groot Colombiaans bedrijf heeft nog het meest weg van een uiterst belabberde telenovela.
Op de boeg van haar riante plezierjacht gunt Bárbara Hidalgo zichzelf een seksueel pleziertje met haar vinger. Het hoogtepunt blijkt echter geen sensationeel orgasme, maar een afgaande bom. Bárbara belandt in zee en wordt vervolgens door stropers van haar juwelen en diezelfde genotsvinger beroofd. Door dit incident is deze leider van het Colombiaanse Medusa-imperium een deel van haar geheugen kwijt en een flinke dosis achterdocht rijker. Samen met een vasthoudende rechercheur en een plichtsgetrouwe computernerd probeert ze te achterhalen wie van haar machtsbeluste familieleden haar naar het leven staat.
Bij de Hidalgo's beschikt niemand over een werkend moreel kompas. Nadat duidelijk is dat Bárbara de bomaanslag heeft overleefd, worden haar familieleden in een nauwelijks te volgen tempo geïntroduceerd. Niet van schrikken, want ze komen in de elf afleveringen die hierna volgen uitgebreider aan bod dan je lief is. En omgeven met gênante soaptaferelen. Dat Bárbara en haar echtgenoot Esteban een open huwelijk hebben, blijkt een excuus om de kijker te fêteren op platte sekspartijen met Jan en alleman.
Het best aansprekende uitgangspunt van een traditionele whodunit raakt hierbij steeds verder uit het zicht. Wie het genre een beetje kent, weet al vrij snel in welke hoek de dader mag worden gezocht. Terwijl de broers, ooms, neven, de pater familias, een tweede vrouw en een stiefzus je om de oren vliegen, moet ook de persoonlijke, tergend oninteressante missie naar gerechtigheid van inspecteur Danger nog tussen de relationele en familie-intriges worden gefrot.
Aan ongeloofwaardigheden geen gebrek. Zo is Bárbara even vergeten dat ze zelf niet ook zo'n lieverdje was en ze haar familieleden annex collega's behoorlijk onder druk heeft gezet om haar tot topvrouw te bevorderen. Het levert een voorspelbaar motief op. Ze heeft dit voor elkaar gebokst door op de gekste plekken haarscherpe belastende video's van haar potentiële tegenstanders te maken. Deze duiken op de raarste momenten op en staan garant voor onbedoeld komische momenten en een stortvloed aan plotwendingen.
De titel verwijst niet alleen naar de naam van het zakelijke imperium van de Hidalgo-familie en de afzichtelijke gorgo uit de Griekse mythologie, maar betekent in het Spaans ook letterlijk 'kwal'. De metafoor is snel gemaakt en regisseurs Maria Gamboa en Juan Felipe Cano verwerken het glibberige zeedier met liefde in dromerige beelden. De citaten van klassieke zielenknijper Carl Jung waarmee elke aflevering opent maken de potsierlijkheid compleet.
Het filosofische geneuzel weet onmogelijk te verhullen dat Medusa een thematisch platte en uiterst beroerd geschreven serie is. De personages zijn nog ongeloofwaardiger dan het idee dat de aarde plat is en de zogenaamde sensualiteit is net zo opwindend als het doen van je belastingaangifte. Zelfs voor iemand met het intellect van een kwal is deze serie een belediging.
Medusa kon al voor de release rekenen op een fikse rel. Een vooraanstaande Colombiaanse familie was namelijk niet te spreken over de onmiskenbare overeenkomsten tussen hen en de fictieve Hidalgo-familie in deze twaalfdelige thriller. Omdat reputatieschade op de loer zou liggen, trachtte hun advocaat de release tegen te houden. Die poging was vergeefs en leidde enkel tot onbedoelde promotie voor de Netflix-serie. Die controverse is meteen het spannendste wat Medusa te bieden heeft, want de nasleep van een aanslag op de CEO van groot Colombiaans bedrijf heeft nog het meest weg van een uiterst belabberde telenovela.
Op de boeg van haar riante plezierjacht gunt Bárbara Hidalgo zichzelf een seksueel pleziertje met haar vinger. Het hoogtepunt blijkt echter geen sensationeel orgasme, maar een afgaande bom. Bárbara belandt in zee en wordt vervolgens door stropers van haar juwelen en diezelfde genotsvinger beroofd. Door dit incident is deze leider van het Colombiaanse Medusa-imperium een deel van haar geheugen kwijt en een flinke dosis achterdocht rijker. Samen met een vasthoudende rechercheur en een plichtsgetrouwe computernerd probeert ze te achterhalen wie van haar machtsbeluste familieleden haar naar het leven staat.
Bij de Hidalgo's beschikt niemand over een werkend moreel kompas. Nadat duidelijk is dat Bárbara de bomaanslag heeft overleefd, worden haar familieleden in een nauwelijks te volgen tempo geïntroduceerd. Niet van schrikken, want ze komen in de elf afleveringen die hierna volgen uitgebreider aan bod dan je lief is. En omgeven met gênante soaptaferelen. Dat Bárbara en haar echtgenoot Esteban een open huwelijk hebben, blijkt een excuus om de kijker te fêteren op platte sekspartijen met Jan en alleman.
Gerelateerd nieuws
Het best aansprekende uitgangspunt van een traditionele whodunit raakt hierbij steeds verder uit het zicht. Wie het genre een beetje kent, weet al vrij snel in welke hoek de dader mag worden gezocht. Terwijl de broers, ooms, neven, de pater familias, een tweede vrouw en een stiefzus je om de oren vliegen, moet ook de persoonlijke, tergend oninteressante missie naar gerechtigheid van inspecteur Danger nog tussen de relationele en familie-intriges worden gefrot.
Aan ongeloofwaardigheden geen gebrek. Zo is Bárbara even vergeten dat ze zelf niet ook zo'n lieverdje was en ze haar familieleden annex collega's behoorlijk onder druk heeft gezet om haar tot topvrouw te bevorderen. Het levert een voorspelbaar motief op. Ze heeft dit voor elkaar gebokst door op de gekste plekken haarscherpe belastende video's van haar potentiële tegenstanders te maken. Deze duiken op de raarste momenten op en staan garant voor onbedoeld komische momenten en een stortvloed aan plotwendingen.
De titel verwijst niet alleen naar de naam van het zakelijke imperium van de Hidalgo-familie en de afzichtelijke gorgo uit de Griekse mythologie, maar betekent in het Spaans ook letterlijk 'kwal'. De metafoor is snel gemaakt en regisseurs Maria Gamboa en Juan Felipe Cano verwerken het glibberige zeedier met liefde in dromerige beelden. De citaten van klassieke zielenknijper Carl Jung waarmee elke aflevering opent maken de potsierlijkheid compleet.
Het filosofische geneuzel weet onmogelijk te verhullen dat Medusa een thematisch platte en uiterst beroerd geschreven serie is. De personages zijn nog ongeloofwaardiger dan het idee dat de aarde plat is en de zogenaamde sensualiteit is net zo opwindend als het doen van je belastingaangifte. Zelfs voor iemand met het intellect van een kwal is deze serie een belediging.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.