
Series / Specials
'The Last of Us' valt minder in de smaak, maar waarom?
Het verschil in ontvangst wijkt in meerdere opzichten af: wat zijn de mogelijke redenen?
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Wanneer je kijkt naar de ontvangst van The Last of Us, dan valt het op hoe kritisch sommige kijkers zijn over het nieuwste seizoen. Vergeleken met seizoen 1 blijkt er veel meer negativiteit ten opzichte van de gameverfilming. Op Rotten Tomatoes geven de kijkers het eerste seizoen een daverende score van 87%. Voor het tweede seizoen is dit een magere 52%. De vraag rijst wat de diepere redenen zijn voor de reacties.
Dit heeft voor een deel te maken met de inhoud en de structuur van het verhaal. Seizoen 1 heeft een relatief eenvoudig plot en is lineair verteld. Het tweede seizoen heeft een complexer plot en gaat dieper in op bepaalde thema's. Ook wordt het verhaal op een non-linaire manier verteld, waardoor de kijker meer moeite moet doen om het verhaal te volgen. De ontvangst van de serie loopt parallel met de ontvangst van het tweede deel van de game.
The Last of Us was in eerste instantie bedoeld als miniserie. HBO ging zeker niet uit van een gegarandeerde hit. Het besluit om ook het tweede deel van de game te bewerken werd dus pas genomen toen de serie een duizelingwekkend succes werd. Gamers waren razend enthousiast en ook nieuwe kijkers waren diep onder de indruk van de hoofdpersoenen Joel (Pedro Pascal) en Ellie (Bella Ramsey). De twee protagonisten maakten een enerverende reis, binnen een lineair plot, en alles was dus goed te volgen.
De dynamiek van het huidige seizoen is beduidend anders. Dit weerspiegelt het tweede deel van de game, dat ook anders van toon en structuur is. Joel en Ellie staan bijvoorbeeld niet langer centraal. In plaats daarvan worden diverse personages in het verhaal gevolgd. Hier komt ook nog eens bij dat sommigen van hen uitgesproken negatief zijn. Abby (Laura Bailey in de game, Kaitlyn Dever in de serie) is hier een sterk voorbeeld van. In de game wordt een aanzienlijk deel van het verhaal aan haar gewijd, en als speler krijg je meer inzicht in haar achtergrond en haar motieven. Het tempo 'vertraagt' hierdoor, wat een andere sfeer creëert en een andere toon. Zaken zoals het evenwicht tussen wraak en gerechtigheid, en empathie voor de slechterik komen ruimschoots aan bod. Zowel de speler als de kijker krijgen dus te maken met een gelaagder verhaal.
Ten slotte wordt in het nieuwste seizoen gebruik gemaakt van een non-lineaire manier van vertellen. Zo is er sprake van tijdsprongen en flashbacks, waardoor het publiek scherp moet blijven. Ook hierin is een vergelijking te maken met het tweede deel van de game, dat destijds met beduidend meer ambivalentie werd ontvangen dan het eerste deel. Je kunt dus stellen dat de serie het patroon van de game volgt, zowel in de bewerking als wat de reacties betreft. Deze verschillen vallen op en leiden tot een duisterder en moreel complexer verhaal. Dit getuigt van het nodige lef van de kant van de makers in de manier waarop ze The Last of Us op het scherm brengen. Wanneer je daar de hoge verwachtingen bij optelt zijn de verdeelde reacties van kijkers opeens een stuk duidelijker. The Last of Us is te bekijken op HBO Max.
Dit heeft voor een deel te maken met de inhoud en de structuur van het verhaal. Seizoen 1 heeft een relatief eenvoudig plot en is lineair verteld. Het tweede seizoen heeft een complexer plot en gaat dieper in op bepaalde thema's. Ook wordt het verhaal op een non-linaire manier verteld, waardoor de kijker meer moeite moet doen om het verhaal te volgen. De ontvangst van de serie loopt parallel met de ontvangst van het tweede deel van de game.
Geen garantie
The Last of Us was in eerste instantie bedoeld als miniserie. HBO ging zeker niet uit van een gegarandeerde hit. Het besluit om ook het tweede deel van de game te bewerken werd dus pas genomen toen de serie een duizelingwekkend succes werd. Gamers waren razend enthousiast en ook nieuwe kijkers waren diep onder de indruk van de hoofdpersoenen Joel (Pedro Pascal) en Ellie (Bella Ramsey). De twee protagonisten maakten een enerverende reis, binnen een lineair plot, en alles was dus goed te volgen.
Gerelateerd nieuws
De dynamiek van het huidige seizoen is beduidend anders. Dit weerspiegelt het tweede deel van de game, dat ook anders van toon en structuur is. Joel en Ellie staan bijvoorbeeld niet langer centraal. In plaats daarvan worden diverse personages in het verhaal gevolgd. Hier komt ook nog eens bij dat sommigen van hen uitgesproken negatief zijn. Abby (Laura Bailey in de game, Kaitlyn Dever in de serie) is hier een sterk voorbeeld van. In de game wordt een aanzienlijk deel van het verhaal aan haar gewijd, en als speler krijg je meer inzicht in haar achtergrond en haar motieven. Het tempo 'vertraagt' hierdoor, wat een andere sfeer creëert en een andere toon. Zaken zoals het evenwicht tussen wraak en gerechtigheid, en empathie voor de slechterik komen ruimschoots aan bod. Zowel de speler als de kijker krijgen dus te maken met een gelaagder verhaal.
Duidelijker
Ten slotte wordt in het nieuwste seizoen gebruik gemaakt van een non-lineaire manier van vertellen. Zo is er sprake van tijdsprongen en flashbacks, waardoor het publiek scherp moet blijven. Ook hierin is een vergelijking te maken met het tweede deel van de game, dat destijds met beduidend meer ambivalentie werd ontvangen dan het eerste deel. Je kunt dus stellen dat de serie het patroon van de game volgt, zowel in de bewerking als wat de reacties betreft. Deze verschillen vallen op en leiden tot een duisterder en moreel complexer verhaal. Dit getuigt van het nodige lef van de kant van de makers in de manier waarop ze The Last of Us op het scherm brengen. Wanneer je daar de hoge verwachtingen bij optelt zijn de verdeelde reacties van kijkers opeens een stuk duidelijker. The Last of Us is te bekijken op HBO Max.