search
Abonnees vertrekken massaal, drama voor deze grote streamingsdienst
Series / Nieuws

Abonnees vertrekken massaal, drama voor deze grote streamingsdienst

Deze grote streamer ziet abonnees massaal weglopen ondanks exclusieve programmering.

Viaplay lijkt opnieuw in zwaar weer te belanden. Ondanks een recente redding door een flinke kapitaalinjectie zijn de cijfers over het eerste kwartaal allesbehalve geruststellend. Het aantal abonnees daalt, de omzet staat onder druk en het vertrouwen in verdere groei brokkelt af.

Volgens het Zweedse mediabedrijf is het klantenbestand in de eerste maanden van 2025 flink gekrompen. Officiële cijfers per land worden niet gedeeld, maar gezien de ontwikkelingen in de Nederlandse markt lijkt ook hier sprake van aanzienlijk verlies. De forse prijsverhoging, waarbij sommige abonnees meer dan zeven euro extra per maand zijn gaan betalen, is vermoedelijk een belangrijke oorzaak van het dalende aantal kijkers.

Hogere prijs


Met een maandtarief van €21,99 voor een reclamevrije ervaring positioneert Viaplay zich in het hoogste segment van de streamingmarkt. Vooral sportliefhebbers voelen zich gedwongen het abonnement aan te houden, omdat er voor competities als de Premier League, Bundesliga en Ligue 1 nauwelijks alternatieven bestaan. Formule 1 en Darts zijn momenteel ook via andere (veelal goedkopere diensten) te bekijken.

Viaplay heeft naast sport ook een aanzienlijk aanbod aan series: op dit moment zijn er 258 titels beschikbaar in Nederland. Daaronder bevinden zich internationale toppers als The Good Doctor, Gangs of London, No Time to Mourn en Justified. Toch lijkt dit omvangrijke aanbod weinig invloed te hebben op de recente uitstroom van abonnees.

Dilemma


Het bedrijf staat zo opnieuw voor een strategisch dilemma. De verhoging van prijzen heeft de inkomsten per klant doen stijgen, maar de uitstroom van abonnees weegt zwaarder. Het lijkt het lastig te worden om de neerwaartse trend te keren.

Aanbevolen artikelen