Netflix populairder dan gewone televisie
Het marktverstorende effect van Netflix wordt eens te meer duidelijk.
Netflix werd in 1997 gelanceerd als platform voor het huren van films. Maar de laatste jaren heeft het uiteraard de welbekende switch naar streaming gemaakt. Dat was een meesterzet van CEO Reed Hastings, want vandaag horen we voor het eerst dat Netflix populairder is dan reguliere televisie.
In een onderzoek van May, Cowen & Co. blijkt dat Netflix populairder is dan traditionele kabeltelevisie, maar ook populairder is dan bijvoorbeeld YouTube. Aan 2.500 Amerikaanse volwassenen werd gevraagd hoe ze het liefst video's kijken. 27 procent gaf aan dat Netflix het platform van hun voorkeur was. YouTube scoorde slechts 17 procent; basiskabel 12,6 procent, Hulu 7,6 procent en reguliere televisie 7,5 procent.
"Over de lange termijn, laat dit iets goeds zien voor Netflix, mits het tenminste goede content kan blijven bieden," aldus de onderzoekers. Dat moet ook wel, want de concurrentie is groot. Maar Netflix steekt miljarden in content: dit jaar alleen al acht miljard dollar.