search
Het gevecht is begonnen: Disney verbiedt alle Netflix advertenties op haar netwerken
Series / Streaming-diensten

Het gevecht is begonnen: Disney verbiedt alle Netflix advertenties op haar netwerken

De strijd is duidelijk nu reeds losgebarsten!

Dat Disney de duimschroeven aan wil draaien bij Netflix hoeft helemaal niet te verbazen. Dat heeft ze nu ook in één klap extra duidelijk gemaakt door alle advertenties van Netflix op haar verschillende netwerken te verbannen. Concreet gaat het hierbij onder meer om advertenties die werden getoond op ABC en Freeform. Ook op andere netwerken waar Disney eigenaar van is worden de Netflix advertenties niet langer weergegeven. Enige uitzondering is ESPN.

Netflix is niet langer de enige streamingdienst, maar dat neemt niet weg dat ze wel nog steeds de grootste naam op het bord is. Disney+ wordt algemeen aanzien als de eerste, echt serieuze concurrent voor Netflix en dat wil ze bij deze nog eens extra kracht bijzetten. In eerste instantie werd vooral veel verwacht van Apple TV+ en HBO Max, maar nu lijkt het toch vooral Disney Plus te zijn welke met de meeste aandacht en interesse gaat lopen.

Geen ads van streamingdiensten meer
Dat Disney er nu voor heeft gekozen om de advertenties van Netflix te verbannen van haar netwerken is misschien opvallend, maar hoeft niet helemaal als een verrassing te komen. Het is namelijk zo dat Disney eerder dit jaar reeds tegenover haar medewerkers had aangegeven geen nieuwe advertenties van streamingdiensten meer te mogen accepteren. Echter werd er al snel voor gekozen om deze beslissing terug te draaien omdat ze in strijd zou zijn geweest met enkele zakelijke overeenkomsten die Disney had afgesloten met verschillende streamers en hun moederbedrijven. Belangrijke uitzondering op die regel? Netflix!

13% verlies
Ondanks het feit dat er logica schuilt in de beslissing van Disney moet het gezegd dat het bedrijf op die manier wel geconfronteerd wordt met een niet onaanzienlijk verlies aan inkomsten. Netflix heeft het voorbije jaar zomaar even 99,2 miljoen dollar uitgegeven aan commercials op de televisie. Zo'n 13 procent van dit bedrag werd verspreid over verschillende netwerken waar Disney eigenaar van is. Voor Netflix is de beslissing echter ook een grote domper. Zij adverteert traditioneel ook tijdens de uitzending van de prestigieuze Oscars, maar die wordt volgend jaar uitgezonden op... jawel, ABC.

In ieder geval mag het duidelijk zijn, de streaming oorlog staat op het punt om los te barsten!
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen