Series / Streaming-diensten
Netflix is bezorgd over de concurrentie met 'traditionele' TV
De grootste concurrent voor Netflix is volgens de streamingdienst de lineaire TV...
Nadat gisteren bekend raakte dat Netflix het voorbije kwartaal een mooie winst had weten te realiseren heeft ze vandaag ook nog eens gereageerd op de aankomende concurrentie van onder meer Apple TV+ en Disney+. In een reactie liet Netflix optekenen een "bescheiden tegenwind" te verwachten op korte termijn.
Dat de introductie van de drie nieuwe streamingdiensten Disney+, Apple TV+ en ook HBO Max zo hun impact zullen hebben op de markt valt uiteraard niet te ontkennen. Toch is Netflix van mening dat er hierdoor slechts een "bescheiden tegenwind" zal ontstaan. Aan de hand van het kwartaalverslag voor aandeelhouders welke gisteren bekend werd gemaakt kon volgens Netflix ook worden geconcludeerd dat er nog meer dan voldoende ruimte is voor groei.
"Van de totale televisie-schermtijd in de Verenigde Staten gaat er nog geen tien procent naar Netflix. Van de mobiele schermtijd zelfs nog een flink stuk minder. Veel mensen focussen zich enorm op de strijd die zal losbarsten tussen de verschillende streamingdiensten zonder te beseffen dat deze concurrentie eigenlijk al jaren duurt. Reeds vele jaren nemen we het op dat vlak namelijk reeds op tegen partijen als Amazon en Youtube. Bovendien is er ook nog de concurrentie van de lineaire TV."
Veel lawaai
Netflix is van mening dat de lancering van de nieuwe streamingdiensten vooral veel lawaai zal opleveren. "Toch blijven we allemaal klein ten opzichte van lineaire TV. Eigenlijk is dat dan ook voor elke streamingdienst de belangrijkste concurrentie", aldus Netflix. Finaal gaf Netflix nog mee dat ze inderdaad verwacht dat er op korte termijn een stagnering of zelfs een terugval van groei waarneembaar zal zijn, maar dat er over de lange(re) termijn nog veel ruimte is om verder te kunnen groeien.
Disney+ is op moment van schrijven reeds gratis te proberen in Nederland en wordt volledig gelanceerd op 11 november. Ook Apple TV+ zal rond deze periode op de markt verschijnen.
Dat de introductie van de drie nieuwe streamingdiensten Disney+, Apple TV+ en ook HBO Max zo hun impact zullen hebben op de markt valt uiteraard niet te ontkennen. Toch is Netflix van mening dat er hierdoor slechts een "bescheiden tegenwind" zal ontstaan. Aan de hand van het kwartaalverslag voor aandeelhouders welke gisteren bekend werd gemaakt kon volgens Netflix ook worden geconcludeerd dat er nog meer dan voldoende ruimte is voor groei.
"Van de totale televisie-schermtijd in de Verenigde Staten gaat er nog geen tien procent naar Netflix. Van de mobiele schermtijd zelfs nog een flink stuk minder. Veel mensen focussen zich enorm op de strijd die zal losbarsten tussen de verschillende streamingdiensten zonder te beseffen dat deze concurrentie eigenlijk al jaren duurt. Reeds vele jaren nemen we het op dat vlak namelijk reeds op tegen partijen als Amazon en Youtube. Bovendien is er ook nog de concurrentie van de lineaire TV."
Veel lawaai
Netflix is van mening dat de lancering van de nieuwe streamingdiensten vooral veel lawaai zal opleveren. "Toch blijven we allemaal klein ten opzichte van lineaire TV. Eigenlijk is dat dan ook voor elke streamingdienst de belangrijkste concurrentie", aldus Netflix. Finaal gaf Netflix nog mee dat ze inderdaad verwacht dat er op korte termijn een stagnering of zelfs een terugval van groei waarneembaar zal zijn, maar dat er over de lange(re) termijn nog veel ruimte is om verder te kunnen groeien.
Disney+ is op moment van schrijven reeds gratis te proberen in Nederland en wordt volledig gelanceerd op 11 november. Ook Apple TV+ zal rond deze periode op de markt verschijnen.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.