Netflix heeft minder abonnees, geeft prijsstijgingen de schuld
Het aantal nieuwe Netflix-abonnees is wereldwijd gezakt, vooral in regio's waar de abonneeprijzen zijn gestegen.
Netflix kreeg er 2,7 miljoen nieuwe betalende abonnees bij in het afgelopen kwartaal terwijl ze had verwacht er 5 miljoen nieuwe klanten bij te krijgen. In de Verenigde Staten daalde het aantal betalende klanten zelfs met 126.000. Het is voor het eerst dat Netflix een dalend aantal abonnees heeft.
De oorzaak van de tegenvallende cijfers ligt volgens het bedrijf bij de sterke groeicijfers van het eerste kwartaal van 2019. Volgens Netflix heeft die groei tot een terugval in de periode erna geleid. Tegelijk geeft het bedrijf toe dat de groei vooral in de regio's met een prijsstijging tegenviel. Toegenomen concurrentie was geen factor van betekenis bij de tegenvallende kwartaalcijfers, meent Netflix.
Strategiën
Netflix is nog steeds marktleider, maar met de lancering van de Disney en Apple streaming-diensten kan hier misschien wel verandering in komen. Een groot deel van de strategie van Netflix om top-positie te houden, is om uit te blinken in gebieden waar de concurrentie nog niet op is gericht. Het grootste deel van de groei van Netflix in de afgelopen kwartalen is afkomstig van internationale markten.