search

Ons nieuws van donderdag 11 augustus 2022

Recensie Apple TV+-serie 'Five Days at Memorial'
Recensie

Recensie Apple TV+-serie 'Five Days at Memorial'

Het vergrootglas op het menselijke aspect van een natuurramp maakt van dit waargebeurde drama geen makkelijke zit.

Regie: John Ridley, Wendey Stanzler, Carlton Cuse | Cast: Vera Farmiga (Dr. Anna Pou), Cherry Jones (Susan Mulderick), Robert Pine (Dr. Horace Baltz), Cornelius Smith Jr. (Dr. Bryant King), Adepero Oduya (Karen Wynn), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 40-55 minuten | Jaar: 2022

Orkaan Katrina verwoestte in 2005 New Orleans volledig en liet daarbij een ongekende ravage achter. Bij deze crisis zijn veel fouten gemaakt, op zowel institutioneel als individueel niveau. Five Days at Memorial, gebaseerd op het gelijknamige boek van Sheri Fink, gaat over een ziekenhuis waar na de orkaan vijfenveertig doden werden gevonden. Wie waren de schuldigen? En zijn die er wel in een totaal wanhopige situatie als deze?

De serie is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van dokter Anna Pou, die onderwerp was van een onderzoek naar de beslissingen die in het Memorial-ziekenhuis werden gemaakt tijdens de oorkaan. De grote vraag die over de serie hangt is hoe het zo ver heeft kunnen komen. Het antwoord is niet zo hapklaar als de onderzoekers graag willen denken.

Wat meteen duidelijk wordt, is dat New Orleans totaal niet klaar was voor wat er kwam en de ernst van de situatie onderschatte. "We hebben al vaak genoeg orkanen doorstaan, maar laten we wel op blijven letten en geen fouten maken," wordt er wat laconiek gezegd in de eerste aflevering die fungeert als stilte voor de storm. Het wordt echter al snel duidelijk dan de situatie ernstiger is dan verwacht.

Wat volgt is een steeds verder toenemende spanning die als een wurgslang zijn grip steeds meer versterkt. De situatie wordt steeds ernstiger en daarmee de kijkervaring alsmaar confronterender. Het Katrina-verhaal wordt extreem menselijk gemaakt door de focus te leggen op de verschillende patiënten en dokters in het ziekenhuis. Dit wordt verweven met echte beelden van de ramp, wat zorgt voor reflectie bij de kijker.

De gedachtegang die heerste is goed te zien. Van wanhoop, naar optimisme, naar verdere wanhoop. De verantwoordelijkheid voor hoe het zo dramatisch heeft kunnen verlopen, wordt duidelijk gelegd bij de overheid en de serie is hierin zeker niet mild in zijn oordeel. Het schrijnende idee dat de gewone burger er helemaal alleen voor stond is in elke aflevering voelbaar.

Iedere aflevering begint en eindigt met een interview met een van de betrokkenen. Vaak wordt afgesloten met een van hen die iets zegt in de trend van: "En wat toen gebeurde had ik nooit geloofd." Dit heeft het verhaal totaal niet nodig en voelt dan ook een beetje goedkoop aan. Zo komt het einde van elke aflevering over als de cliffhanger van een soapserie.

Het eerste deel van Five Days at Memorial bouwt op een beknellende manier op naar het moment en de beslissingen die ervoor hebben gezorgd dat er zoveel doden zijn gevonden in het Memorial-ziekenhuis. Hier wordt kundig naartoe gewerkt, totdat het moment suprême wordt overgeslagen met een tijdsprong tot na de orkaan. Een verbijsterende keuze. De ommezwaai is daarnaast ook te plots en laat veel vraagtekens achter. Hierdoor mist dit eerste deel ook een conclusie en is de cirkel niet rond.

Het laatste deel gaat vooral in op de vraag wie er schuldig is en of er in deze situatie überhaupt wel iemand schuldig te noemen is. De serie laat het antwoord op deze vragen bij de kijker. Een gedurfde zet die tot nadenken aanzet. Het is daarentegen wel jammer dat er niet wat dieper is ingegaan op de politiemensen die het onderzoek hebben gevoerd en hun motivatie en visie op de situatie. Hier wordt slechts naar gehint.

Alles om het verhaal heen is ook kundig gemaakt. De muziek is goed, de acteerprestaties zijn gegrond en de visuele effecten zijn verassend sterk. Hoewel sommige personages zijn gereduceerd tot morele oneliners weet het verhaal de juiste emotionele snaar te raken, waardoor het zeker nog een tijdje in het hoofd van de kijker zal blijven hangen. Het is een aangrijpende studie naar de menselijkheid in een rampscenario, met aan het einde alleen verliezers.

Het is jammer dat het ijzersterke eerste deel wordt overgenomen door een overhaast slot met rare tempoverschillen en tijdsprongen. Five Days at Memorial dient als een confronterende herinnering die laat zien wat de mens kan doen in tijden van nood en houdt de overheid een spiegel voor. Het is geen makkelijke zit, maar de emoties en het inzicht in de gebeurtenissen zijn het meer dan waard.



Five Days at Memorial is te zien bij Apple TV+.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Dit zijn de hoofdrolspelers van 'American Horror Story' seizoen 11
Series / Nieuws

Dit zijn de hoofdrolspelers van 'American Horror Story' seizoen 11

De opnames van het nieuwste seizoen zijn momenteel volop aan de gang in New York.

Acteurs Zachary Quinto, Billie Lourd, Isaac Powell, Patti LuPone, Sandra Bernhard, Joe Mantello en Charlie Carver zullen naar verluidt de hoofdrollen spelen in het alweer elfde seizoen van American Horror Story.

In de FX-serie van bedenker/producent/scenarist Ryan Murphy wordt elk seizoen een ander horrorverhaal belicht. Het wordt dan ook wel een anthology-serie genoemd.

Eighties horror
Meerdere van de genoemde acteurs werden afgelopen week op de gevoelige plaat gelegd door fotografen die stiekem kiekjes maakten in de New Yorkse wijk West Village. Aan de kostuums en sets te zien zou het nieuwe seizoen een jaren '70-/jaren '80-setting hebben.

Met het elfde seizoen komt de langlopen serie nog steeds niet aan haar einde. Er is namelijk al groen licht gegeven voor in elk geval een twaalfde en dertiende seizoen.

FX en Murphy moeten overigens nog officieel bevestigen dat dit de hoofdrolspelers zijn, maar dat lijkt slechts nog een formaliteit.



Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Volledige en gestoorde trailer 'Rick and Morty' seizoen 6 is uit!
Series / Trailer

Volledige en gestoorde trailer 'Rick and Morty' seizoen 6 is uit!

Het zesde seizoen van de scifi-serie belooft weer volslagen uit de hand te gaan lopen.

Adult Swim heeft de officiële trailer van Rick and Morty uitgebracht, waarvan de twee hoofdpersonages in een zesde seizoen weer in een hoop absurde avonturen zullen gaan belanden. Bekijk de intense trailer hieronder!

De nieuwe serie zal bestaan uit tien afleveringen zoals gebruikelijk. Het volgt op een gemixt ontvangen vijfde seizoen, die eindigde met een enorme slachtpartij van talloze klonen van de gekke wetenschapper en zijn kleinzoon.

De makers van de serie hebben aangegeven dat het zesde seizoen wat meer timide zal zijn dan het baanbrekende vijfde seizoen. De serie zal volgens hen terugkeren naar zijn origine en op die manier meer lijken op seizoenen 1 en 2.

Een nieuwe trailer
Met Black Sabbath's 'Paranoid' als soundtrack is het in de trailer nog niet geheel duidelijk hoe de structuur van het nieuwe seizoen eruit zal komen te zien. Het lijkt er wel op dat Beth, Jerry en Summer een grotere rol zullen spelen dan vorig jaar.

Bekijk de trailer hieronder. Vanaf 4 september zal de serie worden uitgezonden door Adult Swim.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Bijzonder slecht nieuws voor Netflix
Series / Nieuws

Bijzonder slecht nieuws voor Netflix

Disney blijkt Netflix verslagen te hebben op vlak van het aantal abonnees...

Dat de concurrentie op de streamingmarkt door de jaren heen sterk is toegenomen blijkt ook uit het afnemend aantal abonnees van onder meer Netflix. Voor het eerst heeft een ander bedrijf dat zich (deels) richt op de streamingmarkt dan ook meer abonnees.

Voor Netflix geldt dat ze is blijven steken op 220 miljoen abonnees. In het recente verleden moest de streamingdienst nog zo'n slordig miljoen klanten prijsgeven in amper drie maanden tijd. Dit was vooral het gevolg van alle ophef die was ontstaan rond de reclames en prijsverhogingen.

In eerste instantie had Netflix wel vooropgesteld te verwachten dat ze abonnees zou verliezen. Die verliezen zouden volgens het bedrijf echter beperkt blijven tot "slechts" 200.000 klanten. Dat pakte dus toch even flink anders uit.

Geen echt eerlijke overwinning
Met ruim 221 miljoen abonnees gaat Disney Netflix ondertussen voorbij, maar helemaal eerlijk is die overwinning eigenlijk niet.

Voor Disney geldt namelijk uiteraard dat ze eigenaar is van verschillende streamingdiensten. Het gaat hierbij niet alleen om Disney+, maar ook om Hulu en natuurlijk ook om ESPN. Het is dus niet zo dat Disney+ in haar eentje erin is geslaagd om Netflix van de troon te stoten.

Ondanks het feit dat Disney+ dus niet alleen verantwoordelijk is voor de overwinning van Disney op Netflix moet het wel gezegd dat de streamingdienst duidelijk in de lift zit.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Disney+ kondigt prijsverhoging en reclame aan
Series / Nieuws

Disney+ kondigt prijsverhoging en reclame aan

De nieuwe prijspakketten worden eerst in de Verenigde Staten ingevoerd...

Netflix staat er inmiddels om bekend met de regelmaat van de klok prijsverhogingen door te voeren. Nu heeft echter een andere streamingdienst besloten om haar tarieven aan te passen. Het gaat deze keer om Disney+.

Niet één, maar wel twee verrassingen deze keer uit het kamp van Disney. Het bedrijf achter de streamingdienst Disney+ heeft namelijk bekend gemaakt dat het binnenkort uit zal pakken met een nieuw prijzenpakket in de Verenigde Staten.

Naast bovenstaande werd ook bekend gemaakt dat het goedkoopste pakket van de streamingdienst reclame zal bevatten. Die reclame zou echter wel omzeild kunnen worden met Disney+ Premium.

4 minuten aan reclame per uur
Wie in de Verenigde Staten zal kiezen voor een Basic abonnement zal er 4 minuten aan reclame per uur bij moeten nemen. Voor dit abonnement zou je dan ook slechts 8 dollar per maand betalen.

Wanneer Amerikanen liever geen reclame willen zien verschijnen moeten ze daarvoor Disney+ Premium nemen. Dat abonnement zal vanaf 8 december 11 dollar per maand gaan kosten. Dat is een prijsverhoging van maar liefst 38 procent.

Ook andere landen volgen
De nieuwe prijzen zullen niet alleen in de Verenigde Staten gehanteerd worden. Ook in andere landen waaronder Nederland en België zullen de verhogingen en aanpassingen op termijn worden doorgevoerd.

Disney heeft bekend gemaakt dat ze onder meer haar reclame-abonnement in 2023 ook internationaal uit gaat rollen. Wanneer dat precies zal gebeuren is nog niet bekend. De nieuwe tarieven gaan in de Verenigde Staten in voege op 8 december.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Recensie Netflix-serie 'Kakegurui Twin'
Recensie

Recensie Netflix-serie 'Kakegurui Twin'

Deze gulzige anime brengt niets nieuws, maar weet de sterke punten van zijn voorganger prima na te bootsen.

Regie: Yasuhiro Geshi, Tomohiro Furukawa, Kaori Makita, e.a. | Cast (stemmen): Minami Tanaka (Mary Saotome), Rina Honizumi (Tsuzura Hanatemari), You Taichi (Yukimi Togakushi), Yuuko Kaida (Sachiko Juraku), Seiichirou Yamashita (Aoi Miboumi), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 25-28 minuten | Jaar: 2022

Ogen in pure extase, kwijl uit de mondhoeken en blosjes op de wangen. Wat zijn deze middelbare scholieren aan het doen? Gokken natuurlijk! Want dat is het enige dat telt op Hyakkaou: een school speciaal voor machtige families in de politiek en de financiële wereld. Alle scholieren worden er louter getest op hun gokkunde. Wat gebeurt er wanneer je niet tot de top behoort en je je geld verliest? Dan word je een slaaf van zij die dat wel zijn totdat je schooltijd voorbij is. Gezellig.

Deze opzet is bij fans inmiddels bekend, want de animeserie Kakegurui werkte dit verhaal enkele jaren geleden uit in twee seizoenen. Kakegurui Twin fungeert hiervoor als prequel. Fanfavoriet Mary Saotomo komt voor het eerst op Hyakkaou terecht en wil zich meteen bewijzen. Ze raakt bevriend met Tsuzura Hanatemari, die reeds slaaf is geworden. Haar doel is om zoveel te verdienen dat hij het slavenbestaan achter zich laten en ze samen op school een eigen gokhal kunnen uitbaten: een groot statussymbool in deze wereld.

Deze heerlijk bizarre premisse kan eigenlijk alleen in een anime voorkomen. Het uitgaanspunt werkte in Hakegurui al erg goed en dat geldt nog steeds. De personages, de stijl en de bizarre elementen vullen elkaar perfect aan, resulterend in een serie die de kijker vaak beduusd naar het scherm zal laten staren. Maar al deze elementen waren er ook al bij de eerdere seizoenen, wat de vraagt oproept: wat voegt deze prequel eigenlijk toe? Het antwoord: helaas niet veel.

De personages worden namelijk totaal niet uitgediept. Het is leuk dat veel oude bekenden opnieuw te zien zijn, maar verder dan herkenning gaat het niet. Het is alsof je een oude vriend na lange tijd weer terugziet, maar hij niets nieuws te vertellen heeft. Het verhaal is nooit het sterkste punt geweest, maar lijkt in dit geval helemaal achterwege te zijn gelaten.

Wat overblijft is een aaneenschakeling van spellen tussen Mary en diverse grote namen op de school, elk met een uiterst vergezochte opzet. In deze segmenten schuilt uiteindelijk de kracht van de serie, Want ook slaat het allemaal nergens op, het verhaal vraagt er ook niet om serieus te worden genomen. De serie is puur gericht op ordinair plezier. En alhoewel deze prequel wat tammer is dan zijn voorganger, zijn er ook ditmaal de nodige momenten te vinden die misschien beter te bekijken zijn met de gordijnen dicht.

Dit alles gaat gepaard met een geweldige animatiestijl. Vooral de veranderende mimiek van de personages als ze winnen of verliezen is fantastisch gedaan. De animatie gaat van redelijk normaal naar enorm buitenproportioneel met extreem veel detail. Vaak zijn het gezichtsuitdrukkingen alsof ze dingen van een heel andere aard aan het doen zijn. Dit draagt bij aan de discrepantie tussen wat op het scherm te zien is en wat er daadwerkelijk gebeurt. Heerlijk absurd, maar weet waar je aan begint.

De muziek vergezelt de beelden op een toepasselijke manier. Snelle en wat chaotische jazzy muziek zorgt ervoor dat de beelden vaak nog hectischer overkomen, bijdragend aan de gulzigheid die van het beeld afdruipt. Ook niet onbelangrijk in de animehoek zijn de openings- en slotfilmpjes, die allebei prachtig zijn en verschillende simplistische animatiestijlen laten zien, voorzien van dezelfde jazzy muziek.

Als prequel voegt Kakegurui Twin niets toe aan wat zijn voorganger al deed en voelt daardoor bijna overbodig. Toch valt niet te ontkennen dat de makers erin slagen de gulzigheid en het bizarre karakter van die serie goed over te brengen. En gelukkig blijven Mary en Tsuzura met zes afleveringen niet te lang hangen. Met deze milde speelduur is de inzet niet hoog en is het best een gokje waard om eens in de bizarre wereld van Hyakkaou te duiken.



Kakegurui Twin is te zien bij Netflix.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'Lord of the Rings'-serie negeert de films compleet
Series / Nieuws

'Lord of the Rings'-serie negeert de films compleet

Lord of the Rings The Rings of Power gaat de films van Peter Jackson negeren.

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
The Lord of the Rings: The Rings of Power-regisseur J.A. Bayona legt in een interview uit hoe de televisieserie van Prime Video inspiratie haalt uit de films van regisseur Peter Jackson. Maar ze mogelijk ook nooit gaat erkennen.

Tussen 2001 en 2003 kwamen de drie films van Jackson op basis van de boeken van J.R.R. Tolkien uit in de bioscoop. Jackson kon zelf niet aan de verwachtingen voldoen met de vervolgtrilogie The Hobbit, maar zijn films zijn nog altijd zeer geliefd.

The Lord of the Rings: The Rings of Power
Op 2 september lanceert Prime Video de serie The Lord of the Rings: The Rings of Power, de eerste live-action serie die zich afspeelt in de wereld van Tolkien.

De serie speelt zich duizenden jaren in het verleden af en de eerste twee (van acht) afleveringen in dit eerste seizoen zijn geregisseerd door J.A. Bayona.

Bayona legt uit waarom The Lord of the Rings: The Rings of Power de films van Jackson niet gaat erkennen.

"We houden allemaal enorm van wat Peter Jackson gedaan heeft, en aan het begin overwogen we ook echt om een soort brug te bouwen tussen de serie en de films. Maar toen realiseerden we ons hoe complex elke wereld is, en dat we ons eigen verhaal moesten bouwen. Onbewust bouwden we dus ergens aan dat een eigen leven heeft. De lat lag erg hoog, dus ik ben blij dat Amazon de ambitie had daar ook iets mee te doen. Ik probeerde in elk geval op gelijk niveau met Peter Jackson te komen. Maar hoe meer we met de personages en het verhaal werkten, hoe groter de afstand onbewust werd met de films."



Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Recensies van het einde van 'Locke & Key': Kijken?
Series / Featured

Recensies van het einde van 'Locke & Key': Kijken?

Is Netflix erin geslaagd er een succes van te maken, of toch niet echt.

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Het laatste seizoen van de serie Locke & Key is dan eindelijk te zien op Netflix. Eerder dit jaar leerden we dat het derde seizoen het laatste zou zijn van de serie, maar slagen de makers er wel in er een succes van te maken?

Vandaag zetten we, zoals je van ons gewend zult zijn, de recensies op een rij. We duiken dus in de ontvangst van de laatste paar afleveringen van Locke & Key!

De recensies van Locke & Key
Hieronder zetten we de recensies van Locke & Key op een rij.

Joblo: "Ik waardeer het dat de cast en de crew dit verhaal met een solide begin, midden en eind tot een conclusie hebben gebracht, zodat dit nog jaren als een op zichzelf staand verhaal bekeken kan worden. Je kan het echt veel slechter doen dan het laatste seizoen van Locke & Key."

Decider: "Niet alleen de meest opwindende en emotioneel geladen toevoeging; seizoen 3 is een passend einde voor Locke & Key en met afstand een van de beste seizoenen van een fantasyserie die dit jaar is vrijgegeven."

The Verge: "Ondanks het ogenschijnlijk eenvoudige uitgangspunt, is de boel veel te complex. Op dit punt in het verhaal heb je een spreadsheet nodig om bij te kunnen houden wat er met iedereen gaande is."

Slashfilm: "De prachtige karaktermomenten worden neergehaald door matige uitvoer en een toon en een tempo dat de personages enorm dom laat lijken."



Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'Star Trek: Strange New Worlds' verbrijzelt records op grote streamingdienst
Series / Nieuws

'Star Trek: Strange New Worlds' verbrijzelt records op grote streamingdienst

Op Paramount+ heeft de serie een weergaloos debuut gehad met meerdere gebroken records.

Star Trek: Strange New Worlds heeft het beste debuut van de hele franchise op Paramount+, zo stelt de Amerikaanse streamingdienst. De razende populariteit van de serie toont aan dat de klassieke scifi-serie zeker nog meespeelt in het huidige millenium.

Op woensdag kondigde Paramount+ aan dat Star Trek: Strange New Worlds het beste streamingdebuut voor een originele Star Trek-serie ooit had. Daarnaast brak het ook het record voor meest bekeken originele serie op het platform van de scifi-franchise gedurende de eerste negentig dagen.

De serie staat nu nog in de top 2 van meest bekeken originele Paramount-series in het Verenigd Koninkrijk, en wordt op Rotten Tomatoes geprezen met de hoogste score voor een Star Trek-serie ooit.

Trots op de saga
Chief programming officer van Paramount Streaming Tanya Giles zei over de gunstige cijfers van de serie in een persbericht: "'Star Trek'-fans van over de hele wereld hebben deze ongelooflijke nieuwe 'Star Trek'-reis omarmd. We zijn dolblij dat het 'Star Trek'-universum een van de meest bekeken franchises bij onze de dienst blijft."

George Cheeks, president en chief executive officer bij CBS, zei over de serie: "Elke [Star Trek-]serie is een succes op zich, en nu is de nieuwste editie van de franchise, 'Strange New Worlds', lovend ontvangen door de critici en levert het opmerkelijke prestaties, zowel in eigen land als internationaal. We kijken uit naar de voortzetting van de reis van de franchise op Paramount+ in de VS en wereldwijd, waar we, in het geval van 'Strange New Worlds', net aan begonnen zijn."

Het tweede seizoen van de succesvolle serie is inmiddels al opgenomen en zal waarschijnlijk in 2023 uitgebracht worden.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Schokkende dramaserie al wekenlang in Netflix top 10
Series / Nieuws

Schokkende dramaserie al wekenlang in Netflix top 10

Al wekenlang blijft het eerste seizoen van deze Spaanstalige serie Nederlandse kijkers fascineren.

Op Netflix staan vaak buitenlandse series hoog op de kijklijstjes, maar deze serie is wel erg speciaal qua nationaliteit. De succesvolle Spaanstalige serie Alba is een remake van een Turkse serie, en weet wereldwijd kijkers te boeien.

De Spaanse dramaserie is geproduceerd door Atresmedia en Boomerang TV, en is een bewerking van de Turkse serie Fatmagül'ün Suçu Ne?. Het ging in première op Atresplayer Premium op 28 maart 2021, maar vond enige tijd terug zijn weg naar Netflix.

Sinds vier weken prijkt de dramaserie al in de Nederlandse Top 10, evenals in de internationale top 10. Het eerste seizoen is ondertussen al meer dan 17 miljoen uur bekeken.

Waar gaat de serie over?
In dertien afleveringen wordt het verhaal van Alba verteld, die wakker wordt op het strand. Ze ontdekt verkracht te zijn, maar weet niet langer door wie. Langzaam begint het vermoeden te heersen bij haar dat bekenden het moeten hebben gedaan, maar hoe kan ze het bewijzen?

De serie is geen rechtbankdrama of een actierijke thriller, maar het biedt eerder inzichten over alle vooroordelen en stereotype connotaties, die wij als maatschappij hebben ten opzichte van verkrachtingsslachtoffers. Het opzettelijke lage tempo maakt de thematiek des te meer schrijnend en voelbaar, wat mogelijk ook de grote populariteit van de serie verklaart.

Bekijk de trailer van Alba hieronder.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.