De zeer positieve reviews voor Netflix-serie Wednesday maken een einde aan een bijna 10 jaar durende trend van matige recensies die Tim Burton kreeg voor de films die hij in deze periode maakte.
Burton kon in de jaren '80 en '90 rekenen op uiterst lovende kritieken voor films als Beetlejuice, Batman en Edward Scissorhands, maar sinds de release van Alice in Wonderland in 2010 krijgen al zijn films slechte tot matige recensies.
Jenna Addams
Maar nu is er dan Wednesday. De nieuwe Addams Family-serie kon rekenen op een Rotten Tomatoes-score van 70% onder critici en wel 88% onder de kijkers. Het is daarmee de hoogste score voor Burton sinds zijn stop-motion film Frankenweenie uit 2012. Die film kreeg van 87% van de critici goede recensies en 70% van het publiek vond de film goed.
De meeste lof gaat uit naar hoofdrolspeler Jenna Ortega, die het titulaire personage Wednesday Addams speelt. Ook zijn er goede woorden voor de duistere kant van de serie, waarmee deze niet geschikt is voor de allerjongsten onder ons.
Wednesday is nú te streamen via Netflix.
#Wednesday has set a Netflix record for the most hours viewed in a week for an English-language TV series, with 341.23M hours. pic.twitter.com/8cZ8FnNsA6
[b]Popsensatie Billie Eilish heeft gereageerd op geruchten dat ze te zien zal in Euphoria seizoen 3. Eerder dit jaar ging er een tweet viral die aangaf dat ze de nieuwe liefdesinteresse zou worden van Nate Jacob (Jacob Elordi). Maar is daar ook maar iets van waar?[/i]
Hoewel er geen officiële bronnen zijn die de tweet hebben bevestigd, bleef in de maanden erna het gerucht rondspoken op het interweb.
Tijdens haar jaarlijkse interview met Vanity Fair werd Eilish gevraagd naar de tweet en wat er waar van is. Dit is wat de Oscarwinnende zangeres erover zei:
"Het grootste gerucht dat over mij gaat is dat ik in het derde seizoen van Euphoria zit. Maar dat is niet waar. Ik zou het wel willen, want Euphoria is fucking geweldig."
Zal de reactie van Eilish nu leiden tot interesse vanuit HBO Max en de makers van de serie om haar wél een rol in toekomstige seizoenen van Euphoria te geven? Er zijn vreemdere dingen gebeurt, dus we sluiten het zeker niet uit!
Billie Eilish debunks rumors that she will star in #Euphoria Season 3:
De eerste liefde, wie herinnert die zich niet? Spannend, warm, verwarrend, onhandig. Kortom, een wervelwind van emoties. Voor sommigen is de eerste liefde blijvend, voor anderen slechts een schaamtevolle herinnering. Eerste liefde bestaat in alle soorten en maten, maar de liefde tussen Yae en Harumichi is even zoetsappig als aangrijpend. Zij halen herinneringen op aan hun onvergetelijke eerste liefde en hun weg door de jaren negentig tot de jaren nul. Snel wordt duidelijk dat hun verhaal misschien nog niet ten einde is.
First Love treedt in de voetsporen van de Darren Aranofsky-film The Fountain: beide zijn gebaseerd op een muzieknummer en bevatten vele tijdsprongen in het verhaal. Ook bij deze serie zorgt dat in het begin voor een wat verwarrende kijkervaring. De sprongen worden niet goed aangekondigd of uitgelegd, waardoor het de eerste afleveringen flink puzzelen is. Gelukkig wordt dit gaandeweg steeds minder en krijgt men het zelfs voor elkaar dat bepaalde elementen uit de verschillende tijden mooi samenkomen en voor emotionele momenten zorgen.
Daarnaast is het begin zo mierzoet dat het te hopen is dat er snel een tandartsafspraak op de agenda staat. Het is als een chocoladecake met chocoladesaus, extra chocoladekoekjes en chocolademousse om het af te toppen. Zelfs wanneer je van chocolade houdt, is dit te veel. Vooral bepaalde muziek zal bij de kijker voor het nodige gezucht zorgen. De zoetsappigheid wordt later in de serie wat minder door de romantiek te contextualiseren, waardoor deze oprechter overkomt.
Gelukkig weet het verhaal zich snel genoeg te herpakken en wordt het geheel een stuk minder melodramatisch dan aanvankelijk gedacht. Wat hier sterk aan bijdraagt is de ingetogenheid van het acteerwerk, wat zeldzaam is in Japanse producties. Men heeft daar veelal gewoonweg een andere manier van acteren die de Westerse kijker vaak afschrikt. Daar is niets mis mee, maar met deze ingetogenheid wordt het verhaal meer gegrond in realisme. Het laat een zachtaardige, rustige kant zien van Aziatische media, die vaak gekenmerkt wordt door zijn overdrevenheid.
Helaas lijdt First Love aan een kwaal waar veel series de laatste jaren last van hebben: zij duurt een paar afleveringen te lang. Er is te weinig verhaal om de negen afleveringen te vullen en dus gaan flashbacks net te lang door en zijn er iets te veel dialoogscènes. In een wereld waarin kortere series bingen steeds meer de norm wordt, scoor je hiermee geen punten.
Toch heeft het geheel genoeg herkenningspunten voor iedereen als het gaat om gekke en hartverwarmende momenten omtrent de eerste liefde. De chemie tussen Yae en Harumichi is ook perfect gedaan, in elke tijdperiode waarin het verhaal zich afspeelt. Daarbij is de cinematografie ook geweldig gevarieerd, van de mierenhoop aan mensen in Tokyo tot de weilanden en kusten van Japan. Het is even door de zoete koek heen bijten, maar dan ontstaat er een onderbouwd en mooi verhaal, dat helaas nét iets te lang blijft hangen. Houd voor de zekerheid de tissues maar bij de hand.
De Nederlandse series Hoofdzaken, Er zijn grenzen en RTL-spelshow De Verraders hebben drie Gouden Rozen gewonnen.
In medialand zijn de Gouden Roos-awards misschien wel de belangrijkste en eervolle Europese televisieprijzen. Een hele eer dus!
De awards werden maandagavond tijdens een spectaculair gala in Londen uitgereikt.
Categorie Hoofdzaken werd bekroond in de categorie beste Europese jeugdprogramma, Er zijn grenzen was de beste in de categorie Multiplatform Series en De Verraders won in de categorie beste realityserie.
Nederland was goed vertegenwoordigd in de categorie beste Europese jeugdprogramma. Ook Het Klokhuis en Hallo, ik heb kanker waren grote kanshebbers.
Rose d'Or
De Rose d'Or-awards, zoals de awardprijzen eigenlijk heten, worden sinds 1961 uitgereikt. Het is een prijzenevenement voor de beste programma's op radio, televisie en internet.
Vorig jaar maakten ook drie Nederlandse programma's kans op de prijzen, namelijk Frontberichten, Toren C en Het Videodagboek van Anne Frank. Geen van de genomineerden wist destijds de Gouden Roos te verzilveren. Dit jaar wonnen de Nederlandse kanshebbers dus wel.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Dat de Addams Family-spinoff een groot succes is, zal niemand echt verbazen. Met topregisseur Tim Burton aan het roer en rijzende ster Jenna Ortega in de hoofdrol is een knaller van een serie afgeleverd, die nu ook nog eens een nieuw record heeft gevestigd.
Wednesday is namelijk Netflix' Engelstalige serie met het hoogste aantal streams tijdens de debuutweek.
Indrukwekkende cijfers
Netflix houdt wekelijks het aantal uren bij dat haar films en series bekeken wordt. In het geval van Wednesday kwam de teller uit op een duizelingwekkende 341,23 miljoen uren. De week was op dat moment nog niet volgemaakt daar de meting betrekking had op de eerste vijf dagen.
Hiermee overtreft de serie de hit Stranger Things, aangezien de laatstgenoemde 335 miljoen uren had voor seizoen 1, en 301 miljoen uren voor seizoen 2. Hoewel succesvol, bleef de miniserie Dahmer hier net onder hangen met 299 miljoen uren.
Als het aan het publiek ligt komen er dus nog meerdere seizoenen bij.
Het volledige eerste seizoen van Wednesday kun je streamen op Netflix.
Het duurt nog maar tien dagen voordat we een nieuwe Disney-animatiefilm voorgeschoteld krijgen, genaamd Night at the Museum: Kahmunrah Rises Again. Hier is alvast een trailer!
De film is gebaseerd op de geliefde filmreeks Night at the Museum. Vanaf 9 december is de animatiefilm exclusief op Disney Plus te checken.
Night at the Museum: Kahmunrah Rises Again-trailer
Deze originele film gaat over de ondeugende dingen die iedere avond na zonsondergang gebeuren in het American Museum of Natural History.
Nick Daleys zomerbaantje in het museum is ene uitdagende baan voor een middelbare scholier, maar hij treedt in de voetsporen van zijn vader en is vastberaden hem niet in de steek te laten.
Night at the Museum: Kahmunrah Rises Again bevat de stemmen van onder andere Joshua Basset, Jamie Demetriou, Alice Isaaz, Gillian Jacobs, Joseph Kamal, Thomas Lennon, Zachary Levi, Akmal Saleh, Kieran Sequoia, Jack Whitehall, Bowen Yang, en Steve Zahn.
De film wordt geregisseerd door Matt Danner, met Ray DeLaurentis en Will Schifrin aan het project verbonden als schrijvers.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
In 1988 verblijdde regisseur Ron Howard de wereld met zijn fantasyfilm Willow, gebaseerd op een verhaal van George Lucas. Hierin poogde de dwerg uit de titel een baby in veiligheid te brengen die de ondergang van een boze koningin betekende, nadat hij spijt kreeg het kind bij mensen achter te hebben gelaten. De film betekende de doorbraak van Warwick Davis en Val Kilmer.
Omdat alles wat vroeger scoorde tegenwoordig uit de mottenballen moet worden gehaald besloot Disney een televisieserie te maken die fungeert als vervolg op de film. We komen te weten dat de inmiddels volwassen Elora, het kind uit de film, in verborgenheid leeft. Niemand kent haar ware identiteit, ook zijzelf niet. Daar gaan we vast in deze eerste aflevering achter komen.
De samenvatting van de film zorgt ervoor dat de serie prima los te bekijken is, maar wat meer houvast was toch ook wel fijn geweest. We maken kennis met enkele nieuwe personages, waaronder de kinderen van koningin Sorsha: Kit en Airk. Als laatstgenoemde bij een gewelddadige aanval wordt ontvoerd, vormt zich een gezelschap om de prins te bevrijden en uiteraard vele avonturen aan te gaan.
Lucas kreeg eind jaren tachtig al de kritiek dat hij een slap aftreksel van het werk van J.R.R. Tolkien fabriceerde. Dit leidde ertoe dat Willow aanvankelijk geen succes was, maar later toch waardering vond. Deze serie lijkt eenzelfde lot beschoren, want het vormen van het gezelschap dat de zoektocht aangaat doet denken aan de club die in The Lord of The Rings op missie gaat om de ring te vernietigen.
Disney heeft er een dik young adult-sausje overheen gegoten, want ondanks de vele films en series in dit genre heeft het kennelijk nog steeds niet aan interesse hoeven inleveren. Ook lost de studio wederom de belofte in om meer diversiteit onder de personages te brengen, al voelt dit wel wat geforceerd.
Na het zien van deze eerste aflevering sta je niet gelijk te springen om verder te kijken, vooral doordat in de opstartfase nog niet echt duidelijk is waar het allemaal naartoe zal gaan. Ook moet er nog aansluiting bij de personages moet worden gevonden. Toch is het een aangenaam gegeven dat Davis zijn titelrol opnieuw heeft opgepakt.
Regie: Chris Long, Keving Bray, Gwyneth Horder-Payton | Cast: Steve Carell (Alan Strauss), Domhnall Gleeson (Sam), Linda Emond (Candace), Andrew Leeds (Ezra Strauss), Laura Niemi (Beth Strauss), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 22-47 minuten | Jaar: 2022
Schrijvers beginnen soms vanuit de gedachte "wat als". Voor The Patient nemen makers Joel Fields en Joe Weisberg een "wat als" en voegen daaraan toe "en hoe kan je daar de meeste emoties uithalen". In deze nieuwe miniserie creëren ze een apart concept en maken het de empathiserende kijker niet makkelijk.
Sam is een seriemoordenaar en dat vindt hij zelf niet prettig. Dus hij ontvoert therapeut Alan en ketent hem thuis aan een bed. Op die manier kunnen ze intensieve sessies hebben en geneest Sam misschien. Alan begrijpt dat zijn enige hoop op ontsnappen ligt in het psychisch manipuleren van Sam. Maar opgesloten zitten in het huis van een seriemoordenaar brengt Alans eigen issues naar boven. Het begint een psychische tol te eisen op een moment dat hij die niet kan veroorloven.
De vorige serie van Fields en Weisberg was The Americans, waarin we het leven volgden van undercoverspionnen in het Amerika tegen het einde van de Koude Oorlog. Dat was de hardste serie die ik ooit heb gezien. Nee, geen bloederige martelscènes of iets dergelijks: emotioneel hard. Bijvoorbeeld, de spionnen deden zich voor als getrouwd stel, met kinderen. En die kinderen wisten van niets. Hoe naar is dat? Je vader en moeder zijn eigenlijk helemaal geen stel en jij bent alleen maar geboren als onderdeel van een illusie.
In The Patient gaat het er iets milder aan toe. Tenminste, in het begin. In de eerste instantie is het een intrigerende premisse: een psycholoog die onder dwang een seriemoordenaar moet genezen. Alan moet zijn psychologische talenten gebruiken om Sam de indruk te geven dat hij hem oprecht probeert te helpen, terwijl levend wegkomen het echte doel is.
Maar wanneer het einde begint te naderen lijkt het erop dat er geen enkele uitkomst mogelijk is waar Sam Alan niet zal vermoorden. En dat komt aan, als je je als kijker kan inleven in Alans situatie. Alan is immers het hoofdpersonage, timide gespeeld door Steve Carell, die al vaak genoeg heeft laten zien dat hij tot meer in staat is dan alleen komedie.
We beginnen met Alan, blijven voornamelijk bij Alan als Sam niet in de buurt is en duiken zelfs in het hoofd van Alan. Zijn vrouw is overleden aan kanker, maar toen ze nog leefde was ze niet altijd even aardig tegen hun volwassen zoon die heeft gekozen voor een extremere religieuze levensstijl. Door Sams redenering dat hij seriemoordenaar is geworden door toedoen van zijn hardhandige vader drijven Alans herinneringen boven van de keren dat hij als ouder beter zijn best had kunnen doen.
Het is ook een verademing om een serie over ontvoering te hebben waarbij je weet dat het gekidnapte personage gewoon echt doet wat het kan doen. De ketting om Alans enkel kan niet gebroken of losgemaakt worden. Het huis is afgelegen. Er is niets binnen handbereik waarmee hij Sam succesvol zou kunnen verwonden. En die zeldzame keren dat ze dicht bij elkaar zijn is de positie net niet handig genoeg om te kunnen aanvallen.
Hij zit hoe dan ook vast, letterlijk en figuurlijk. Want Sam is geen domme seriemoordenaar en hij merkt ook op dat zijn moordneigingen niet zo makkelijk te onderdrukken zijn als hij had gehoopt. Hij ontvoert Alan omdat hij weet dat er weer een slachtoffer zal vallen. Hij heeft zelfs al iemand op het oog.
Sam wordt gespeeld door Domhnall Gleeson, ook een ervaren acteur. Alleen is zijn keuze, of die van de makers, voor hoe hij Sam neerzet minder sterk. Sam is je typische psychopaat met een chronisch stoïcijnse gezichtsuitdrukking. Dat is inderdaad het beeld dat mensen hebben van seriemoordenaars, maar de echte monsters blijken vaak erg geanimeerd en charmant te zijn. Sam is geen plat personage, maar er had iets meer lucht in mogen zitten.
Gelukkig is dat het enige minpunt. Verder is The Patient een boeiende serie die op een redelijk laag pitje begint, maar opbouwt naar een kookpunt. Je laat immers nooit je hoop varen dat Alan het voor elkaar zal krijgen om te ontsnappen. Normaal gesproken heeft dit type serie afleveringen van minimaal veertig minuten, maar hier duren ze slechts een halfuur. Dat is een slimme keuze, want als ze langer zouden doorgaan zou de rek er een beetje uit gaan.
Het is een miniserie, dus de laatste aflevering rondt het verhaal af. In tien afleveringen heb je zowel Alan als Sam leren kennen. Hoe meer je je hebt laten meesleuren, hoe harder de eindconclusie zal zijn. En daarmee slagen Fields en Weisberg alweer in hun doel om een kijker te laten voelen hoe het zou zijn om in bepaalde schoenen te staan. Heel vervelend. Hopelijk doen ze het gauw weer in een volgende serie.
The Boys seizoen 3 stond ouderwets garant voor het nodige spektakel. Fans hebben ongetwijfeld constant op het puntje van hun stoel gezeten, ondanks dat er één mysterie uit het tweede seizoen nooit meer behandeld werd...
We hebben het over het personage Cindy, die we in seizoen 2 verschillende mensen zagen vermoorden om uiteindelijk te ontsnappen. Ze loopt vast ergens nog rond, maar in seizoen 3 zagen we haar niet.
Cindy in The Boys
Gaat er al een belletje rinkelen? Cindy verscheen in seizoen 2 bij het Sage Grove Center, waar een groot aantal testsubjecten vastgehouden worden om Compound V op te testen. Dat levert een aantal erg sterke Supes op, met krachten die uiteenlopen.
Cindy is misschien wel de gevaarlijkste aanwezige. Door simpelweg van haar hand een vuist te maken, kan ze mensen volledig uit elkaar laten knallen. Dat doet ze dan ook meermaals, met bloederige gevolgen. Geen wonder dat onze helden uit de serie voor haar vluchten.
We zien haar voor het laatst naast een weg staan, waar ze een auto probeert aan te houden om mee te liften. Waar gaat ze naartoe, en wat is haar plan? Die vraag hadden fans na afloop van seizoen 2 al, maar een antwoord hebben we nog niet gekregen.
Wellicht gaan we het zien in seizoen 4 van The Boys, dat volgend jaar hopelijk nog verschijnt. Zo'n sterk personage moet haast wel terugkomen, al blijkt dat even tijd nodig te hebben...
Goed nieuws voor natuurfans! Er komt een gloednieuwe natuur-gefocuste serie aan van Sky Original, genaamd Predators De serie telt vijf afleveringen die in december nog moeten verschijnen.
Predators wordt verteld door de wereldberoemde acteur en producent Tom Hardy, bekend van films als The Dark Knight Rises, Inception, Venom en Mad Max: Fury Road.
Trailer Predators Predators bestaat uit vijf delen, die ieder ingaan op één van de vijf grootste en sterkste jachtdieren die in de natuur te vinden zijn. De dieren zijn ijsberen uit Canada, wilde honden uit Zimbabwe, poema's uit Chili, leeuwen uit Botswana en Cheetah's uit Tanzania.
De serie behandelt de veranderende wereld waarin deze levensgevaarlijke dieren leven, en hoe ze nieuwe (en oude) manieren gebruiken om te overleven. In iedere hoek van de wereld treffen de verschillende beesten unieke obstakels, waar ze allemaal op hun eigen manier mee om moeten gaan.
Predators gaat 11 december in première op Sky Nature.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Nadat in oktober de enorm succesvolle horrorserie Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities op Netflix uitkwam, komt Del Toro nu met een nieuwe film. Zijn versie van Pinocchio zal binnenkort op Netflix verschijnen. Op YouTube heeft de streamingdienst alvast wat beelden gedeeld.
Guillermo del Toro's Pinocchio is een nieuwe vertelling van het bekende verhaal. In de film spreken veel bekende acteurs de stemmen in. We horen onder andere Ewan McGregor als de Krekel, Tilda Swinton als Fée du Bois, Cate Blanchett als Spazzatura en Chritoph Waltz als Count Volpe.
Verlies van zijn vader
In de nieuwe beelden die Netflix heeft gedeeld, vertellen onder andere Guillermo del Toro zelf en de stemacteur van Pinokkio hoe de scène met het liedje 'Ciao Papa' gemaakt is. Del Toro vertelt over zijn vader, die overleed vlak nadat hij zijn film The Shape of Water uitbracht:
"Ciao Papa is voor mij erg emotioneel. Ik verloor mijn vader na 'The Shape of Water' en de film heeft dat in zich. Maar het is ook wat wij dachten dat Pinokkio voelde nadat hij Gepetto verliet, want Pinokkio vind eigenlijk drie vaders naar wie hij luistert. Eén is Gepetto, de andere Volpe en de krekel. En hij leert van hen".
Pinocchio draait al in de bioscoop. Op 9 december verschijnt de film ook op Netflix. Hieronder kun je de nieuwe beelden zelf bekijken.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Het eerste seizoen van de dramaserie Tell Me Lies verscheen eerder dit jaar op Disney+. Nu hebben de makers van de serie onthuld dat er een nieuw seizoen aan zit te komen.
Tell Me Lies gaat over de giftige relatie tussen twee studenten, Lucy en Steven. De serie werd goed ontvangen en heeft een grote fanbase opgebouwd, die uiteraard blij was toen het nieuws over seizoen 2 onthuld werd.
Giftige relaties
In een interview met Harper's Bazaar vertelde Grace van Patten wat haar favoriete momenten van het spelen van Lucy waren: "Iets dat erg belangrijk voor me was bij het spelen van Lucy, was om te laten zien dat sterke mensen, zelfverzekerde mensen ook verstrikt kunnen raken in giftige relaties", gaf ze toe.
"Het is niet altijd het zwakke meisje of het slachtoffer - iedereen kan voor de gek worden gehouden. Ik heb dat nog nooit gezien in een serie waarin een hoofdpersoon schijnbaar alles bij elkaar heeft en het dan gewoon helemaal kwijtraakt".
Waar hoopt het creatieve team op met seizoen 2?
Uitvoerend producent Meaghan Oppenheimer vertelde in een interview dat Tell Me Lies dient als een waarschuwing voor jonge liefde. De crew hoopt dat dit verhaal tot belangrijke gesprekken zal leiden onder de jonge kijkers.
"Ik denk dat we die personages vaak niet echt serieus nemen en een relatie op 18-jarige leeftijd niet serieus nemen, maar in werkelijkheid zijn dat de relaties die je de rest van je leven in de problemen brengen", reflecteerde Oppenheimer. "Ik denk dat het eigenlijk een heel belangrijke fase is om over te praten".
Het tweede seizoen van Tell Me Lies verschijnt waarschijnlijk in de herfst van 2023. Seizoen 1 is te zien op Disney+.
Andor showrunner Tony Gilroy legt uit waarom er zo weinig aliens zijn in de Star Wars show. Dit terwijl niet-menselijke personages een groot deel zijn van het Star Wars-universum sinds Jawa's en Tusken Raiders hun debuut maakten in A New Hope.
Maar zoals velen hebben opgemerkt sinds het debuut op Disney+ eerder dit jaar, heeft Andor gebroken met de Star Wars-traditie door weinig buitenaardse wezens te gebruiken.
Sommigen hebben gekibbeld over de mensgerichte kwaliteit van Andor, maar het is niet verrassend dat showrunner Gilroy gewapend is met een aantal zeer goede verklaringen waarom er zo weinig wezens in de serie voorkomen.
Waarom Andor geen aliens had in seizoen 1
Gilroy van zijn kant brengt een aantal goede punten naar voren over het gebrek aan "aliens" in Andor. Ten eerste heeft het rijk altijd voornamelijk bestaan uit menselijke personages, dus is het logisch dat een show die grotendeels gericht is op de interne werking van het rijk uitgesproken menselijk zou zijn.
Maar belangrijker is dat Andor een show is die in Gilroy's woorden "gedragsgericht" is, of anders gezegd, meer gaat over karakter en acteren dan over sciencefiction spektakel.
Vreemde wezens dragen zeker bij aan het gevoel dat je een exotische wereld bezoekt. Maar in een poging om een meer geaard programma te zijn dat dieper ingaat op wat personages drijft, zou Andor eerder gehinderd dan geholpen zijn door het scherm te vullen met de gebruikelijke mix van vreemde Star Wars personages.
Sky en AMC+ hebben voor de grimmige misdaadserie Gangs of London een opdracht voor een derde seizoen gekregen.
De opdracht werd minder dan twee weken nadat het tweede seizoen van de serie in de VS in première ging op AMC+ gegeven.
De serie volgt hoe Londen wordt verscheurd door de turbulente machtsstrijd van de internationale bendes die de stad in hun macht hebben en het plotselinge machtsspel dat ontstaat na een grote reeks moorden.
Een veelbelovend productieteam
De serie is een grote hit voor Sky na de creatie door The Raid filmmaker Gareth Evans en zijn creatieve partner Matt Flannery. Evans vertrok na het eerste seizoen en Corin Hardy nam de regie over.
Het is nog niet bekend wie het derde seizoen gaat regisseren. De cast van het tweede seizoen bestond uit onder andere Sope Dirisu, Paapa Essiedu, Lucian Msamati en Michelle Fairley.
Eind vorig jaar vertelde Dìrísù aan RadioTimes.com dat hij weliswaar hoopte op een derde seizoen, maar dat hij en het team "stap voor stap" te werk zouden gaan en dat hij het [tweede] seizoen wilde afmaken, kijken hoe de mensen erop reageren en wachten op groen licht voor het derde - als dat er komt.
Nu blijkt het echter toch dat er al aan een nieuw seizoen gewerkt mag worden.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Door de pandemie moest bij veel series lang op een nieuw seizoen worden gewacht. Avenue 5 is daar een van, maar deze staat wel op nummer een als het aankomt op hoe snel je er ondanks de lange pauze weer in zit. De premisse was al superhelder (passagiers en bemanning zitten vast op een schip in de ruimte) en de personages zijn zo herkenbaar en goed neergezet dat je weinig geheugensteuntjes nodig hebt om te weten wie wie is.
De passagiers van Avenue 5 weten nog steeds niet dat ze acht jaar lang zullen dwalen door de ruimte voordat ze weer voet op aarde zullen zetten. Maar het duurt niet lang voordat ze hierover worden geïnformeerd, waardoor de stress aan boord alleen maar groter wordt. Ondertussen probeert de bemanning er het beste van te maken, maar door incompetentie en bemoeienissen van opdringerige passagiers gaat de situatie van kwaad tot erger.
In dit tweede seizoen is het meer merkbaar dat Avenue 5 een serie is van de makers van Veep. Dat uit zich in nare personages die met een hoop gevloek elkaar keihard verbaal te lijf gaan en leidinggevenden die eigenlijk maar wat aanrommelen. Het eerste seizoen was af en toe vlijmscherp in dat laatste tentoonstellen, maar de kracht van Avenue 5 ligt hem in hoe onmenselijk het soms is.
Meer dan eens moeten personages in een machtspositie keuzes maken die in theorie duizenden levens zouden kunnen kosten. Daar wordt ook nog eens over gelogen, maar gelukkig komt de waarheid altijd boven tafel. Daarbij krijgen ze ook te maken met de woede van de passagiers. Die opstand verslechtert hun situatie soms zelfs en dat leidt weer tot een nieuw conflict.
In een van de sterkste afleveringen stuiten de personages op een ruimtestation waar ze mogelijk wat voedsel kunnen ophalen. Een opsteker, want tot nu toe is er aan boord alleen paling te vreten. Maar de bewoners van dat station blijken niet te zijn wie de personages dachten en dit misverstand krijgt een hilarische staart in latere afleveringen.
Op aarde is er zowel een hysterische talkshow die spreekt over de perikelen aan boord, met als presentator de altijd grappige Lucy Punch die erbij loopt als Darryl Hannah in Blade Runner, en een fictieve televisieserie over de Avenue 5-ramp. De passagiers bekijken deze serie en leren zo wat de bemanning nu weer voor ze verborgen houdt. Wat natuurlijk tot weer een opstand leidt.
Het puntje dat voor enige onduidelijkheid zorgt is een kleine shuttle die kan reizen tussen de aarde en het schip. Want als dit gewoon kan, waarom worden de passagiers dan niet gewoon via meerdere shuttles beetje bij beetje geëvacueerd? Daar wordt nooit over gesproken en de serie gebruikt dit element slechts om een ontkomen personage weer terug aan boord te brengen. Maar ach, het is een absurdistische komedieserie, dus zo'n plotgat valt de makers wel te vergeven.
Hugh Laurie is als misantropische nepkapitein weer helemaal op dreef. Het personage Rav, gespeeld door Nikki Amuka-Bird met een mal afrokapsel, ontwikkelt zich iets meer nu ze niet meer veilig in de controlekamer zit maar aan boord tussen de ellende, terwijl ze sociaal extreem onhandig is. Dit zorgt regelmatig voor wat geniaal lompe opmerkingen.
Het seizoen sluit niet af met een cliffhanger maar een onhandige en vooral verdeelde positie waarin het schip zich bevindt. En dat betekent hopelijk dat we ons mogen verheugen op een derde seizoen. Want dan zouden de passagiers zich vanaf het begin al volledig bewust moeten zijn van hoe degenen hogerop met ze omgaan en zou de situatie echt tot een kookpunt moeten komen. We zullen het zien, maar met dit korte tweede seizoen is het in ieder geval weer lekker lachen om heel gemene dingen.
Onlangs is aangekondigd dat de nieuwe documentaire van regisseur Alexandra Pelosi zal verschijnen bij HBO. In de documentaire laat de dochter van politica Nancy Pelosi zien wat haar moeder overkwam tijdens de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021.
Juist door de persoonlijke relatie van dochter en moeder weet de filmmaker dichter bij de vrouw achter de functie te komen dan heel veel andere docuementairemakers zouden hebben gekund. Maar hierdoor is haar moeder ook iets meer grofgebekt dan ze zou zijn geweest bij een ander persoon.
Een voorbeeld hiervan zijn de beelden van Alexandra Pelosi, die vorige maand door CNN werden vrijgegeven. Daarop dreigde Nancy Pelosi op de dag van de bestorming oud-president Donald Trump te 'slaan' naar aanleiding van zijn opzwepende speech op die dag. Kort erna werd Pelosi geëvacueerd vanuit het Capitool naar een veilige plek.
Wat zal er in de serie te zien zijn?
In de documentaire volgt de kijker de loopbaan van Nancy Pelosi voor een langere tijd. Het zal beginnen met haar verkiezing voor het Amerikaanse Congres in 1987 en haar benoeming tot de eerste vrouwelijke voorzitter van het Huis van Afgevaardigden in 2007. Natuurlijk komt ook de de beruchte bestorming aan bod, evenals de inauguratie van president Joe Biden.
Voor de dochter van Nancy Pelosi is dit al de veertiende film voor HBO. Vanaf 13 december zal de documentaire te zien zijn bij HBO.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Ze sloot zich in seizoen twee aan bij de cast van Stranger Things en al snel werd ze een publiekslieveling. Zeker na de gebeurtenissen in seizoen vier waar ze naar haar confrontatie met de kwaadaardige Vecna in een coma belandde. Het lijkt er echter op dat ze sneller terugkomt dan men verwacht.
De aanloop naar de confrontatie met Vecna heeft actrice Sadie Sink, die de rol van Max Mayfield speelt, bij de fans alleen maar meer populair gemaakt. Zeker in de aflevering Chapter Four: Dear Billy waarbij Max uit de greep van Vecna wist te ontsnappen na het luisteren van Running Up That Hill van Kate Bush.
Er zal een tijdsprong komen
De makers van de serie Matt en Ross duffer hebben bekend gemaakt dat er een tijdsprong gaat komen. Dit is voornamelijk besloten omdat de jonge acteurs enorm zijn gegroeid tussen seizoen drie en vier waarbij in het verhaal van Stranger Things er maar een paar maanden voorbij zijn gegaan. De tijdsprong kan er voor zorgen dat Max al weer bij kennis is als het vijfde seizoen begint.
Er zal hoe dan ook een link blijven tussen Vecna, Eleven en Max. Het was Eleven die Max redde van de dood door gebruik te maken van herinneringen. Aangezien Eleven dit in de serie nog niet heeft vertoont is er waarschijnlijk ook nog een behoorlijke uitbreiding van de krachten van Eleven te verwachten in het vijfde seizoen.
Het laatste seizoen van Stranger Things nog niet gezien? Kijk het snel op Netflix.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Dat Sandman een tweede seizoen heeft gekregen betekent wederom genieten van een visueel spetterende productie. Het schrijven van de afleveringen is al in juli begonnen. We mogen dus aannemen dat de opnames op het punt staan te beginnen. Wellicht zijn ze al begonnen.
The Sandman is in meerdere opzichten groot: het betreft een ensemble, en met indrukwekkende special effects. Er zal dan ook wat tijd nodig zijn om een volledig seizoen op te nemen.
De cast, de comic en de plot
Showrunner Allan Heinberg onthult dat het nieuwe seizoen Season of Mists gaat verfilmen, deel 4 van de comic waar de serie op gebaseerd is:
"Naast de bekende gezichten moeten we ook nieuwe mensen casten: Egyptische goden, Noorse goden. En ook een aantal nieuwe demonen".
"Dream geeft aan dat hij naar de Hel gaat en misschien niet meer terugkomt in de eerste aflevering. In aflevering 2 is daar opnieuw een confrontatie met Lucifer".
Morpheus en Lucifer
Ook Neil Gaiman, schrijver van de comic, heeft de nodige voorpret: "Eigenlijk geniet ik er teveel van om mensen in spanning te houden. Dan vertel ik ze dat Morpheus en Lucifer elkaar weer gaan tegenkomen in de Hel."
"En dat ik weet hoe het afloopt en zij nog niet. Behalve degenen die 'Season of Mists' hebben gelezen, alleen dat heeft niet iedereen. Het gaat dus enorm leuk worden", aldus Gaiman.
De decembermaand betekent niet alleen maar cadeautjes van je familieleden en vrienden, maar ook meerdere van Netflix. In deze wintermaanden staan er namelijk een paar hele goede series op de planning, waar we al erg lang naar uitkijken!
Stiekem zetten we er ook een serie uit januari bij, maar dat is vooral omdat het zo'n goede belooft te worden om direct te bingen op Nieuwjaarsdag!
Gudetama: An Eggcellent Adventure | Vanaf 13 december
Het komische ei-figuurtje Gudetama heeft zich neergelegd bij het feit dat hij gewoon op iemands bord zal belanden en wil liever de rest van zijn leven lui zijn. Maar omdat hij wordt meegesleept door de doortastende, overheersende Shakipiyo, verlaat hij toch de koelkast. Samen trekken ze de wereld in, op zoek naar Gudetama's moeder tijdens een epische roadtrip!
The Recruit | Vanaf 16 december
De actieserie volgt Owen Hendricks, die als advocaat bij de CIA gaat werken en verwacht een typische eerste dag op kantoor te hebben. Zijn week begint echter volstrekt anders. Wanneer de CIA een brief ontvangt van een voormalige medewerkster, Max Meladze, waarin zij dreigt de geheimen van het agentschap te onthullen, wordt groentje Owen Hendricks ermee belast.
Kaleidoscope | Vanaf 1 januari
In deze onofficiële opvolger van Bandersnatch volgt de anthologieserie een groep dieven met het oog op zeventig miljoen dollar gedurende orkaan Sandy. De serie kan in elk mogelijke volgorde gekeken worden, en behelst een periode van 24 jaar. Het belooft weer een spannend en innovatief experiment van Netflix te worden!
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
De hoofdfilms van Star Wars zijn familiefilms. Zeker niet mild, maar het zijn avonturen die ook kinderen enorm aanspreken. De spin-off Rogue One had een duistere, meer volwassen toon en viel om die reden niet bij iedereen in de smaak. Andor is als serie weer daarvan een spin-off en blijft desalniettemin bij die gekozen stijl en sfeer.
Tijdens een zoektocht naar zijn zus stuit Cassian Andor op twee vervelende werknemers van het kwaadaardige keizerrijk en schiet ze dood. Hiermee gaat het balletje rollen van wat uiteindelijk een grootschalige zoektocht naar hem zal worden. Ondertussen beleeft hij twee 'avonturen' en zien we wat er zoal achter de schermen gebeurt bij een pril verzet, zowel bij de rebellen als bij het Keizerrijk zelf.
Omdat Rogue One zich afspeelt kort voordat de allereerste Star Wars-film begint (deel vier dus), werd ervoor gezorgd dat een deel van de 'look' daarbij aansloot - zowel in sets als kleding en haardracht. Niet op een overdreven manier, maar wat details hier en daar. Ook dat heeft Andor overgenomen, want dit verhaal speelt zich nóg vroeger af in de tijdlijn: een personage met jarenzeventigbakkebaarden, een bureau met een onnodig grote computer.
En voor de rest is het een visueel spektakel waar men vijftig jaar geleden nog niet de mogelijkheid of het budget voor had. Geloofwaardige steden en interieurs, mooi in elkaar geknutselde sciencefictionvoorwerpen en fotorealistische computereffecten - het draagt allemaal flink bij aan het Star Wars-gevoel. Het is gewoon lekker wanneer je even een TIE fighter door een groene vallei ziet (en hoort!) vliegen.
Die fictie is nodig, want Andor is in sommige opzichten te aards voor een ruimteavontuur. De cast van mensen is zeker multicultureel genoeg, maar qua verhouding zijn er bar weinig andere ruimtewezens te zien. Er zijn soms iets te herkenbare situaties, zoals bijvoorbeeld de afgedankte officier die gedwongen wordt weer bij zijn moeder in te trekken die hem vervolgens als welbekend feekspersonage aanhoudend kleineert.
Star Wars is altijd op zijn best wanneer er een missie is en die biedt Andor ook. Tot twee keer toe bevindt Cassian zich in een spannende situatie die verspreid is over meerdere afleveringen. En ook hier is het volledig Star Wars in alle opzichten. Een verzetsmissie die zich plaatsvindt tijdens een voor die planeet terugkerend ruimte-evenement, in de vorm van epische meteoorregen, is absoluut een hoogtepunt in dit eerste seizoen.
Dat verspreiden van afleveringen is ook weer iets wat niet helemaal lekker voelt. De hele opzet is bijvoorbeeld drie afleveringen lang. Op het einde komt dit als een afsluitende boekensteun weer terug, op een prachtige en passende wijze. Maar het is een lange opening. De benodigde opvulling komt in die periode in de vorm van Cassian, die eerst in de ene situatie belandt en later in een tweede. De eerste geeft inzicht in de werkwijze van het verzet, de tweede in de inhumane handhaving van het keizerrijk. Maar het blijft opvulling.
Evengoed opvulling in Star Wars-stijl en in dit geval op een geslaagde wijze. Er zijn veel personages en plotlijnen, want er speelt veel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Obi-Wan Kenobi is Andor nooit bedoeld als eenmalige miniserie. Dit is hoe het verzet is ontstaan en zal uitgroeien tot hoe we het kennen uit de originele trilogie en daar is nou eenmaal tijd voor nodig. Mede omdat het keizerrijk het nu al de kop in probeert te drukken.
Andor laat vooral het duistere hart van het keizerrijk zien. Die 'verbintenis' die er moet zijn, die je bij tegenwerking het leven kosten. Het is een thema dat de laatste tijd wel vaker voorbijkomt en het is gebruikelijk dat sciencefiction een spiegel is voor de huidige maatschappij. In de serie wordt gezegd dat mensen niet passief moeten toekijken wanneer instanties ondanks mooie beloftes toch duidelijk slechte bedoelingen hebben. Dat is een goede boodschap voor een tijd waarin nieuwe politieke partijen vanwege tolerantie een bestaan wordt gegund, maar eigenlijk niet zouden mogen zijn.
Blijf bij de laatste aflevering tijdens de aftiteling nog even hangen voor een bonusscène. Er is getoond dat groepen mensen werken aan onderdelen, maar wat die dingen nou precies doen wordt nooit aan hen of ons uitgelegd. Dat komt helemaal aan het einde. En dit beantwoordt meteen ook een andere vraag die al ietsje langer bestaat.
Het prestigieuze project The Chosen is aangekocht door de EO om uit te zenden binnen Nederland. De Amerikaanse serie vertelt het bekende bijbelse verhaal op een innovatieve manier. Het doel van de maker: het leven van Jezus bingewaardig maken.
The Chosen is een Amerikaanse historische dramaserie van de hand van de Amerikaanse filmmaker Dallas Jenkins. Met de serie maakte hij de eerste televisieproductie, die het bekende verhaal naar de televisie brengt met meerdere seizoenen.
Jenkins wilde daarmee dat nieuwe kijkers het leven van de profeet kunnen 'bingen'. Voor het project gebruikte hij crowdfunding, en wist daarmee meer dan 40 mijoen dollar op te halen. Dit maakt The Chosen het meest succesvolle crowdfundingproject ooit.
Jenkins hoopt dat de serie zich onderscheidt van eerdere verfilmingen door het verdelen ervan in meerdere seizoenen en afleveringen. Zo is er meer ruimte voor de details en de vele personages uit de Bijbel, wiens kleinere verhalen nu "persoonlijker, intiemer [en] directer" verteld kunnen worden.
Binnenkort te zien bij de EO
Nu heeft de EO de bijbelse dramaserie aangeschaft om uit te zenden op de Nederlandse televisie. Wereldwijd is de serie al te zien geweest en is vertaald in 65 talen.
Vanaf 15 december zal de serie te zien zijn bij NPO Plus en NPO Start.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Een fanvideo is opgedoken, die het Star Wars-universum weer terug teleporteert naar de jaren zeventig toen de allereerste film uitkwam. In de video van Auralnauts krijgt Andor een televisie-intro, zoals je die alleen in de jaren zeventig zag. Kijk het heerlijke filmpje snel hieronder!
De serie Andor past helemaal bij de huidige staat van het Star Wars-universum. De spinoff-serie is al gebaseerd op een personage uit de film Rogue One, die al afweek van de originele trilogieën.
In Andor volgt de kijker de rebellenspion Cassian Andor tijdens de beginjaren van de Rebellie. De serie wordt geleid en gemaakt door schrijver Tony Gilroy. Diego Luna keert terug als de hoofdpersoon Andor, met naast hem bekende namen zoals Stellan Skarsgård, Adria Arjona en Fiona Shaw.
A long long time ago in a galaxy far far away
En nu brengt de fanvideo de fans weer even helemaal terug naar de televisie van de jaren zeventig. Op een grappige manier wordt de video ingeleid door een voice-over, die doet alsof Andor wordt uitgezonden op televisie bij ABC in 1975. Disney+ zou er maar jaloers op worden…
Bekijk gauw de video, of zet anders de serie zelf op bij Disney+.
Na Netflix met een optocht aan lokale producties kan Prime Video natuurlijk niet achterblijven. Nu heeft de streamingdienst van Amazon dan ook de Vlaamse komedieserie Geldwolven online gezet. Kijk snel of de serie wat voor jou is!
De hoofdrol van verzekeringsexpert Frank de Jong in Geldwolven wordt gespeeld door Tom van Dyck. Verder zijn ook Monic Hendrickx, Yannick Jozefzoon en Joren Seldeslachts te zien in de komedieserie van Prime.
Waar gaat de serie over?
Een echtscheiding en problemen op het werk hebben het eenvoudige leventje van Frank flink vergald. Dit zet Frank ertoe om het foute pad te kiezen, samen met zijn partner-in-crime Chris de Wolf (Joren Seldeslachts).
Frank begint aan zijn nieuwe loopbaan als oplichter, en aan het begin levert dit hem veel op. Maar het wordt pas echt een foute boel wanneer die oplichterij plots niet meer zo spoedig verloopt als Frank voorzien had.
Bekijk de serie op Prime Video, of bekijk eerst de trailer hieronder!
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
George Takei heeft een geweldige tijd gehad tijdens de opnames van de originele Star Trek-serie. Tussen William Shatner en Takei is het echter nooit wat geworden. Geen van beide heren zijn op hun mondje gevallen, dus een korte bloemlezing brengt één en ander luid en duidelijk in kaart.
In een interview met de Guardian kreeg Takei de vraag of hij zijn tijd bij Star Trek positief heeft beleefd. Het antwoord loog er niet om:
"Ja. Ja. JA. Op één collega na dan, dat was een prima donna. De rest van ons hadden onderlinge kameraadschap. Walter Koenig (Checkov) en Nichelle Nichols (Uhura) waren op mijn bruiloft in 2008".
Wie is ontevreden over wie en waarom?
Het wederzijdse gemopper gaat in elk geval terug tot 2015, toen Takei deelde dat Shatner niet de makkelijkste was om mee samen te werken. Op zijn beurt liet Captain Kirk zich niet onbetuigd. Bij de promotie van zijn boek gaf hij destijds aan:
"Sommige van mijn collega's gebruiken mijn naam om publiciteit te krijgen. George maakt me al 50 jaar zwart. Ik heb geen geduld meer met verbitterde mensen".
Naar het zich laat aanzien wil Takei de zaak laten rusten. In hetzelfde Guardian interview geeft de acteur te kennen:
"Bill (Shatner) heeft beweerd dat ik publiciteit zou zoeken over zijn rug. Maar ik ga het niet meer over hem hebben. Ook al heb ik het nu wel over hem, hij is gewoon een chagrijnige oude man".
"the final frontier"
De originele Star Trek is nog steeds een geliefde serie, en Shatner en Takei hebben the final frontier zo te horen nog niet bereikt.
Star Trek: The Original Series is te streamen op Netflix.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Beth Dutton is scherp in woord en daad getuige het feit dat ze haar bierfles inzet om concurrentie op haar plek te zetten. In aflevering 3 zien we een vechtpartij in de bar Bozeman. Californische bezoekster Hailey Brewer leert over plaatselijke gewoontes, vooral wanneer ze achter Beth's man aanzit.
In aflevering 4 wordt duidelijk wat Hailey nu precies heeft uitgehaald. In eerste instantie probeert ze Beth's man Rip namelijk te versieren. Wanneer Rip aangeeft dat zijn vrouw aan de overkant staat 'en ze staart naar je', stapt toeriste Hailey op Beth af, met alle gevolgen van dien.
Wat zei Hailey eigenlijk?
Tijdens de vierde aflevering horen we met welke uitspraken de Californische zichzelf een kennismaking met Beth's bierfles en vuisten heeft bezorgd:
"Ik neem je man mee naar huis. Je kunt met ons meekomen en toekijken, of hij kan je er morgen over vertellen".
Gek genoeg komen we daar op een indirecte manier achter, en het is Jamie die de bewuste woorden herhaalt. Dit gebeurt wanneer hij een gesprek voert met Hailey over de aanklacht die zij tegen Beth heeft ingediend.
Yellowstone prikkelt niet alleen de nieuwsgierigheid maar geeft ook een vleugje extra humor wanneer uiteindelijk onthuld wordt wat er dan gezegd is.