Recensie Prime Video-serie 'The Continental: From the World of John Wick'
Weinig verrassende spin-off, maar in ieder geval voor iedereen toegankelijk.
Het was (vermoedelijk) regisseur Alfred Hitchcock die zei dat het zijn wens was om een film te maken die opent met een uitbarstende vulkaan, wat slechts het begin zou zijn van de opbouwende spanning. Iemand als Hitchcock zou waarschijnlijk wel slagen in zo'n film. De makers van The Continental: From the World of John Wick niet, want de laatste aflevering is anderhalf uur actie en dat begint snel te vermoeien.
Deze driedelige miniserie vertelt hoe Winston Scott de uitbater werd van The Continental, het hotel voor huurmoordenaars uit de John Wick-films. Wanneer winstons broer iets steelt uit de kluis van huidige hoteleigenaar Cormac, roept die hem op om zijn broer over te halen het gestolen voorwerp te retourneren. Dat verloopt anders, wat ertoe leidt dat Winston wraak wil op Cormac.
Wie niet bekend is met de films waarin Keanu Reeves de titelrol vervult, hoeft niet te vrezen dat The Continental niet te volgen zal zijn. Dit is namelijk geen Marvel-productie. Voor kenners zijn er wat leuke extra's, maar voor de rest staat het verhaal volledig op eigen benen. Dat verhaal is zelfs in lijn met dat van de eerste John Wick: meerdere personages willen iemand terugpakken omdat hen iets dierbaars is afgenomen.[/i].
Alleen is het allemaal niet zo zielig als het verdriet van John Wick om zijn vermoorde hond. Er wordt weliswaar geprobeerd de emoties te raken, maar door de clichématige en overdreven stijl slaagt de serie daar niet helemaal in. En in sommige gevallen wordt simpelweg de band die er zou moeten zijn niet getoond.
De schrijvers nemen bewust veel hooi op hun vork om in de laatste aflevering veel hindernissen te kunnen introduceren. In de eerste aflevering wordt de tijd genomen om de motivatie te introduceren voor het overvallen van het hotel, in de tweede aflevering wordt het plan gesmeed, in de derde wordt het plan uitgevoerd. Geen enkele aflevering duurt korter dan zeventig minuten en het is allemaal veel te lang. Dit had een speelfilm kunnen zijn.
Die laatste aflevering duurt meer dan anderhalf uur en heeft geen spanningsopbouw. Het hotel wordt overvallen en de spanning staat aanhoudend op hoog. Daarmee wordt dat de norm is en maakt op den duur al het vechten en schieten weinig indruk meer. Daar komt nog eens bij dat al bekend is dat Winston in de toekomst het hotel runt, wat dus beteken dat dit plan gegarandeerd zal slagen.
Er is door Amazon weer eens niet gespaard op de kosten. Dankzij uitgebreide sets (en helaas ook wat zichtbare computeranimatie) komt het New York van de jaren zeventig geloofwaardig over. Ook is er flink wat schade door kogels en klappen, evenals een rol voor Mel Gibson die graag wil laten horen dat hij ook accenten kan doen.
Leuk dat het allemaal mooi is, maar dat betekent niet automatisch dat het ook indrukwekkend in beeld wordt gebracht. De mise-en-scène is vrij statisch, met acteurs die allemaal op hun eigen plekje staan tijdens gesprekken. Er lijkt te zijn gefilmd voor mensen die nog een ouderwetse televisie hebben: door het meeste in het midden te laten plaatsvinden gaat er niets verloren gaat als de zijkanten eraf worden geknipt.
De actie is strak uitgevoerd, maar weinig memorabel. De laatste aflevering bevat een korte knokpartij in een gesloten telefooncel, die bewijst dat er niet veel poespas nodig is om iets memorabel te maken. Dat geldt stukken minder voor de veelvuldig ingezette grote actie die je doet afvragen hoe zoiets allemaal kan plaatsvinden zonder dat de politie of de pers erop afkomt.
The Continental is zeker geen slechte serie. Het is aan alles te merken dat er moeite is ondernomen om er een mooi uitziende serie met een kloppend verhaal van te maken, maar niets verrast. De drie afleveringen bestaan gewoon uit een verzameling correct uitgevoerde bekende scènes en beelden. Fans van John Wick zullen zich prima vermaken, de rest zal zich niet (al te zeer) vervelen.
The Continental is te zien bij Prime Video.