Recensie Apple TV+-serie 'The New Look'
De oorlog had een grote weerslag op de levens en successen van mode-iconen Christian Dior en Coco Chanel.
Er zijn verschillende manieren om een biopic aan te vliegen. Sommige film- en seriemakers kiezen ervoor om het hele leven van de geportretteerde te tonen, bij wijze van spreken van de verwekking tot de laatste adem. Soms wordt echter toegespitst op een bepaalde periode in iemands leven, of een bijzondere relatie of vriendschap. Op die manier kan je als maker accenten leggen op allesbepalende gebeurtenissen.
Voor deze laatste methode wordt gekozen in de tiendelige Apple TV+-serie The New Look, die draait om de levens en carrières van de grote Franse mode-iconen Christian Dior en Coco Chanel. Vrijwel de helft van de afleveringen draait om de oorlogsjaren en de rest om de nasleep ervan. Zowel Dior als Chanel werden getekend door de nazibezetting van Frankrijk, zij het op een geheel verschillende wijze.
Dior werkt nog als couturier bij het modehuis van Lucien Lelong, waar de grote successen nog voor hem liggen. Omdat de stof onschuldig is en pas besmet wordt door wie de kleding draagt, heeft Dior zijn bedenkingen bij het kleden van nazi-vrouwen, maar hij besluit zich puur op het maakproces te richten. De oorlog hakt er flink in als zijn jongere zus Catherine, die actief is in het verzet, wordt opgepakt en naar werkkamp Buchenwald wordt afgevoerd. Zelfs na de bevrijding blijft Dior naar haar zoeken.
Chanel besluit in de oorlogsjaren haar modehuis te sluiten. Ze begeeft zich op gevaarlijk terrein als ze haar neef, die ze beschouwt als haar eigen zoon, te redden van gevangenschap door zich met de nazi's in te laten. Chanel neemt de complexe rol van dubbelspion op zich, mede gedreven door de verliefdheid voor nazi Spatz. Na de oorlog leeft ze in ballingschap in Zwitserland, waar ze haar fameuze parfum Chanel Nº5 in gevaar ziet komen.
De eerste drie afleveringen van The New Look, waarvan de titel refereert naar de revolutie die Dior teweegbracht in de Parijse modescene, zijn nauwelijks om door te komen. De makers hebben zich zo vastgebeten in de tragiek en het dubieuze karakter van de oorlogsjaren van de twee voornaamste personages, dat ze zichtbaar het spoor bijster raken. De verwikkelingen zijn onoverzichtelijk en chaotisch, maar niet omdat dit aansluit bij wat Dior en Chanel zelf doormaakten.
Opvallend is dat het lang duurt voordat de rol van Dior als modeontwerper een beetje vorm krijgt. Nu was de modeontwerper in veel opzichten een laatbloeier, maar waar zijn intrinsieke motivatie en passie uit voortkomen wordt niet duidelijk. De oorlog werkt als katalysator voor zijn geestdrift. Mode en kleding zijn Diors uitweg uit ellende en onzekerheden; de ideale ontsnapping uit de weerbarstige en gruwelijke werkelijkheid. De serie werkt dan ook toe naar Diors grote doorbraak en wordt daarmee in haar tweede helft een stuk beter.
The New Look bevat een uitstekende sterrencast. Ben Mendelsohn is een opmerkelijke keuze voor Dior, maar na een wat houterig begin maakt hij zich de rol steeds meer eigen. Juliette Binoche is een meer dan uitstekende Chanel, vooral als zij moet kiezen tussen principes en haar zakelijke instinct. Het is jammer dat de twee acteurs nog niet eens een handjevol scènes delen. De Parijse modewereld werd gekenmerkt door gezonde concurrentie en een ons-kent-ons-sfeer, maar Dior en Chanel werkten grotendeels langs elkaar heen, al was het maar omdat vanwege een geografische verwijdering.
Er zijn fijne bijrollen van Emily Mortimer en Glenn Close, en John Malkovich blijft met zijn bijzondere dictie een merkwaardig maar prettig acteur om naar te kijken en luisteren. Deen Claes Bang treft steeds vaker het lot van de schmierende slechterik en als de voornaamste foute oogappel van Chanel is het helaas niet veel anders.
De aankleding – excuus voor de woordspeling – van deze miniserie is verfijnd, zowel wat betreft de decors, de locaties als de kostuums. De modewereld krijgt nog weleens het verwijt enkel om uiterlijk vertoon te draaien, maar de makers van deze weelderige serie doen er alles aan om de persoon en de omstandigheden achter de creatieve breinen te laten zien.
Desondanks weet The New Look zich maar lastig los te rukken van de stroperige start. Velen zullen wellicht niet verder komen dan een aflevering of twee. Doorkijken loont, maar helemaal goed komt het niet meer. Alleen al omdat na de zware oorlogsjaren verwikkelingen over outfits en lekkere luchtjes enigszins triviaal overkomen.
The New Look is te zien bij Apple TV+.