Het universum van de brute superheldenserie Invincible wordt steeds iets verder uitgebreid en als de nieuwe geruchten waar zijn, zou het universum echt heel veel groter kunnen worden. Maker Robert Kirkman beantwoordde deze brandende vraag.
Toen werd aangekondigd dat Josh Keaton een mysterieuze rol zou hebben in seizoen 2 van Invincible explodeerde het internet met geruchten. Fans hadden namelijk bedacht dat er een crossover zou komen van Spider-Man en Invincible.
De crossover
Keaton vertolkte namelijk de rol van Peter Parker in The Spectacular Spider-Man. Het is dus heel aannemelijk dat fans meteen aan deze cross-over dachten. Invincible-maker Robert Kirkman gaf iets meer duidelijkheid hierover tijdens IGN’s FanFest.
Hij zei: "Het zou kunnen dat we de krachten van Amazon, Disney, Marvel en iedereen bij elkaar kunnen brengen. Zou dat niet geweldig zijn?" Helaas vervolgde hij: "Ik zou er niet op rekenen. En dat is echt niet om te plagen."
Het vervolg
Ondanks dat Kirkman een duidelijk antwoord heeft gegeven op de geruchten van een crossover, betekent dat niet dat Invincible helemaal geen crossover kan doen.
Showrunner Simon Racioppa liet namelijk weten aan The Hollywood Handle dat hij "graag een cross-over zou hebben met iedereen, met DC, met Marvel, met al die andere personages. [...] Ik zou graag willen dat dat gebeurt, maar dat is tegenwoordig erg lastig."
Licenties
Een cross-over kan namelijk niet zomaar gebeuren. Er zijn veel regels en zakelijke deals mee verbonden en Marvel zou dan een licentie aan een andere studio moeten geven om hun personages te gebruiken.
Met of zonder Spider-Man, de brute Invincible is een geweldige serie die te streamen is op Prime Video.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Game of Thrones is zonder twijfel één van de meest succesvolle series op HBO Max. De hitserie heeft een heleboel prijzen in de wacht gesleept voor de streamingdienst, maar na het einde van Game of Thrones veranderde dit allemaal voor HBO Max.
Game of Thrones eindigde in 2019 en sindsdien heeft Succession het overgenomen op het gebied van prijzen. Er is echter één specifieke categorie van de SAG-Award die deze serie niet heeft kunnen winnen.
SAG Aftra
De SAG-Awards (Screen Actors Guild) bekronen series op verschillende vlakken. Zo zijn er prijzen voor de cast, de regie, het schrijven, het stuntwerk, de visuals en nog meer. HBO heeft sinds 2019 geen Award meer gewonnen voor hun stuntwerk.
Tot nu, want de hitserie The Last of Us heeft de eerste SAG-Award voor het stuntwerk binnen gesleept sinds deze voor het laatst gewonnen is door Game of Thrones.
Het stuntwerk
The Last of Us nam het op tegen The Mandalorian, Ahsoka, Barry en Beef. Al deze series hadden steengoede actiescènes en indrukwekkende stunts.
HBO begint dus langzaam weer hun plekje bij de SAG-Awards terug te verdienen, maar met lopende series zoals The Mandalorian op Disney+ en Netflix’ Squid Game en Stranger Things heeft HBO flinke concurrentie.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Prime Video zet in maart weer een aantal nieuwe series of nieuwe seizoenen van lopende series online. Hieronder lichten we de twee grootste/meest opvallende series toe die je waarschijnlijk wel wil gaan kijken.
De Prank Show
Verschijnt op: Vrijdag 1 maart | Release: Seizoen 1 - aflevering 9-10 | Genre: Komedie / Reality-TV | Kijk op: Prime Video
In elke aflevering van 'De Prank Show' houdt Giel zowel bekende als onbekende Nederlanders voor de gek. Op straat, in een café, of in de supermarkt…. Je weet nooit of én wanneer je wordt geprankt.
Verschijnt op: Donderdag 14 maart | Release: Seizoen 2 - aflevering 5 | Genre: Animatie / Actie / Avontuur | Kijk op: Prime Video
Als Mark Grayson op zijn zeventiende zijn superkrachten erft, wordt hij net als zijn vader een van de grootste superhelden op aarde. Al zijn dromen komen uit – tot een schokkende gebeurtenis alles verandert.
Overige series nieuw op Prime Video
Hieronder de overige series die komende maand op Prime Video verschijnen.
1 maart: Pact met de Duivel (seizoen 1) - Documentaire - Pact met de Duivel is een zesdelige documentaireserie dat gaat over een van de meest ingrijpende en langdurige liquidatiezaken in de Nederlandse geschiedenis: Passage. Deze zaak, die als de voorloper van het Marengo-proces wordt beschouwd, blijft tot op de dag van vandaag vele vragen oproepen. Was het proces eerlijk? Of werd het proces beschouwd als 'too big to fail' door justitie?
Let op: dit overzicht is voorlopig. De streamingdienst kan te allen tijde beslissen om bepaalde titels toe te voegen, te annuleren of uit te stellen.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Vergis je niet in de invloed van de VS op Nederland. De Nederlandse politie is bij lange na niet zo racistisch, agressief en machtswellustig als haar Amerikaanse tegenhanger en toch is de 'fuck the police'-houding succesvol overgewaaid (mede dankzij wappies, de laatsten naar wie men zou moeten luisteren). Hier zijn wellicht wat rotte appels actief, maar over het algemeen valt er weinig te klagen. De tweedelige documentaire De Gijzeling in de Apple Store laat zien wat we aan de politie hebben en waarvoor we dankbaar mogen zijn.
Op 22 februari 2022 gebeurde in Amsterdam iets wat vrijwel nooit voorkomt in Nederland: een man liep met een wapen en een bommenvest een winkel binnen en hield iemand gegijzeld. De Gijzeling in de Apple Store toont beeld en geluid van de bodycam van deze gijzelnemer en laat de politie uitleggen wat er stap voor stap wordt gedaan in zo'n noodsituatie en welke impact die heeft op de betrokkenen.
Neem Apple Store-medewerker Alex, die zichzelf met enkele klanten snel opsloot in een kleine voorraadkast: de beste man verwachtte eerder dat hij die dag zou sterven dan dat hij zijn verhaal zou navertellen. Het is inmiddels twee jaar later, maar Alex zal ongetwijfeld nog steeds even op scherp staan bij elke klant die binnenkomt in een donkere jas en met een capuchon op.
De reactiesnelheid en werkwijze van de politie doet denken aan 24. In Nederland kunnen we dat soort series niet maken, maar kennelijk wel in het echt op die manier een situatie aanpakken en afhandelen. Binnen de kortste tijd was de gijzeling in de Apple Store bekend en was het omringende Leidseplein ontruimd. In rap tempo was achterhaald wie de gijzelnemer was en een profiel van hem opgesteld.
Over deze Achmed A. blijft de documentaire neutraal. Er wordt gedeeld dat de man enerzijds een slachtoffer was en anderzijds een kleine crimineel die niet goed bij zijn verstand was. In principe wordt A. zelf aan het woord gelaten, waardoor duidelijk wordt dat hij gewoon net zo'n 'cool' figuur wil zijn als de personages uit La Casa de Papel. Eerst zegt hij bidden een kans te hebben gegeven om hem gemoedsrust te geven, maar het na twee dagen voor gezien hield. Even later geeft hij aan dat hij iemand is die nooit opgeeft en zal doorzetten tot het einde.
A. verraadt zichzelf als iemand die beneden gemiddeld intelligent is en vastzit in slachtofferschap, maar tussen de regel schuilt wat terechte kritiek. Boven de Apple Store zit namelijk een advocatenkantoor, waar destijds vanwege de gijzeling mensen niet weg konden. Een van hen wordt in de documentaire aan het woord gelaten en schetst daarmee een onthutsend beeld van hun situatie.
"We werden verzocht om weg te blijven bij de ramen, maar ach, we wilden toch wel even zien wat er beneden gebeurde," zegt een van die advocaten die op kantoor vast kwam te zitten. Het is stuitend om te zien met hoeveel nonchalance iemand dringend advies in de wind slaat. "Terwijl beneden de gijzeling plaatsvond zaten wij boven lekker aan de wijn." Want ze wisten niet dat er ook nog een paar mensen vastzaten in de kast. Die ene man die urenlang de dreiging van een pistool tegen zijn hoofd moest ondergaan was kennelijk geen zorgen waard.
Hiermee levert De Gijzeling in de Apple Store onbedoeld kritiek op de verhoudingen tussen rijk en arm. Kiezen voor criminaliteit omdat je geen zin hebt in hard werken voor minimumloon is een slap excuus, maar dat degenen met een gespekte bankrekening een neerbuigende houding kunnen hebben en daarmee wegkomen is een feit. Als een kind van deze advocaten was opgepakt voor hetzelfde misdrijf als A. eerder pleegde, dan was de uitkomst heel anders geweest. Was een van hun kinderen gegijzeld, dan zou de suggestie van een wijntje opentrekken grond zijn voor ontslag.
Maar dit is niet de focus van de serie en zeker niet een boodschap die bewust wordt verkondigd. Geïnterviewden vertellen chronologisch wat hun stappen zijn geweest. Er was een moment dat iemand in de voorraadkast vanwege een aandoening in mogelijk levensgevaar dreigde te komen, wat vervolgens voor iedereen in die kast slecht had kunnen aflopen. Samen met een verpleger aan de telefoon werd het probleem opgelost, maar de spanning wordt goed opgewekt.
"Toch ook heel naar voor die man die is aangereden," tweette Georgina Verbaan destijds over de gijzelnemer, gevolgd door verontwaardiging over het tegengas ze daarop ontving. Alsof het zo diepzinnig was om op te merken dat het niet leuk is dat zo'n redmiddel moest worden toegepast? Inmiddels is duidelijk dat er enige sympathie voor A. mag zijn, maar niet meer dan een beetje. Bewaar die sympathie maar voor de politie, want 22 februari 2022 leverde maar één dode op en dat was de dader.
De Gijzeling in de Apple Store is te zien bij Videoland.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Het boek over de ongrijpbare huurmoordenaar Jackal is mede bekend door de verfilming uit 1973. De nieuwste verfilming is een miniserie met tien afleveringen en een eigentijdse bewerking.
Oscarwinnaar Eddie Redmayne speelt de hoofdrol in deze nieuwe versie, waarin Jackal vooral als antiheld zal worden neergezet. Variety bericht dat niemand minder dan Ursula Corbero, oftewel Tokyo uit La Casa de Papel, ook in de serie te zien zal zijn.
Dubbelleven
Corbero speelt de rol van Nuria, iemand uit Jackals dagelijkse leven. Ze is echter niet op de hoogte van zijn dubbelleven en weet dus niet dat hij een keiharde huurmoordenaar is.
Hiermee is de toch al indrukwekkende bezetting uitgebreid. De serie kent de nodige bekende namen, zoals Charles Dance (Tywin Lannister uit Game of Thrones) en Lasana Lynch (NoTime to Die). Lynch speelt een agent van de Britse geheime dienst, die al lange tijd achter Jackal aanzit.
Overigen
De regie van de serie is in handen van Brian Kirk, die onder andere tekende voor Luther en Boardwalk Empire. Gareth Neame en Nigel Marchant zijn uitvoerend producent, een taak die ze delen met Redmayne en Lynch.
Hieronder kun je Corbero nog eens als Tokyo zien:
The Day of the Jackal wordt in de loop van 2024 verwacht op de Amerikaanse streamer Peacock. Het is nog niet bekend of en zo ja wanneer de serie naar Nederland komt.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Verschijnt op: Dinsdag 27 februari | Release: Seizoen 1 - aflevering 1-2 | Genre: Avontuur / Drama / Geschiedenis | Kijk op: Disney+
In het Japan van het jaar 1600 vecht Lord Yoshii Toranaga voor zijn leven wanneer zijn vijanden in de Raad van Regenten zich tegen hem keren, totdat een mysterieus Europees schip strandt nabij een vissersdorpje.
Er zijn maanden verstreken sinds de gebeurtenissen op Kamino en de Bad Batch zet zijn reis door het Keizerrijk voort na de val van de Republiek. Ze ontmoeten zowel nieuwe als oude vrienden en vijanden op hun enerverende missies als huurlingen, waarbij ze onverwachte en gevaarlijke locaties aandoen.
De Demonenkoning, die de hele wereld met angst had vervuld, werd verslagen. De naam en het bestaan van de held die deze prestatie heeft geleverd, blijft echter een mysterie. Nu het tijdperk van angst voorbij is, begint het gevecht om de ultieme held te kronen.
Overige series nieuw op Disney+
Hieronder de overige series die deze week op Disney+ verschijnen.
27 februari: Synduality Noir (seizoen 1 - aflevering 20) - Animatie / Actie / Avontuur - Het is het jaar 2242. Kanata wil een Drifter worden. Hij ontmoet Noir, een defecte Magus zonder herinneringen. Omdat Noir uitblinkt in het vechten tegen de Enders, kiest Kanata haar als partner en ontdekt hij wat ervoor nodig is om een Drifter te worden.
28 februari: Undead Unluck (seizoen 1 - aflevering 12) - Animatie / Actie / Avontuur - Andy, een Negator met de gave 'ondood', is al lange tijd op zoek naar iemand met de gave om hem een werkelijke dood te bezorgen. Fuko Izumo zorgt voor onheil in haar naaste omgeving door haar gave 'ongeluk'.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Op Disney+ heeft Percy Jackson and the Olympians een prima bestaan, maar concurrent Netflix zet een streep door een ander werk van schrijver Rick Riordan: The Kane Chronicles.
Het was al in 2020 dat Netflix de geplande serie aankondigde, maar nu onthult Riordan dat de streamingdienst niet doorgaat met de serie en de periode voorbij is om een haalbare pilot te maken voor The Kane Chronicles.
Meer kans bij een andere streamingdienst?
Riordan laat in een bericht weten: "Op dit moment bevindt Kane Chronicles zich in 'turnaround', wat betekent dat Netflix heeft besloten om niet verder te gaan en hun optie is verlopen na twee jaar proberen een script te ontwikkelen dat hen beviel."
Hij vervolgt: "Nu hangt het ervan af of een andere studio bereid is in te stappen, de preproductiekosten op zich te nemen en verder te gaan. Dit is helemaal niet ongebruikelijk. Het gebeurt, naar mijn schatting, bij het merendeel van de filmprojecten."
Fantasievol avontuur in Egypte
De boeken uit de reeks van The Kane Chronicles zijn een trilogie van avontuurlijke verhalen gebaseerd op de Egyptische mythologie, en draait om broer en zus Carter en Sadie Kane die beiden krachtige magiërs zijn en afstammen van Ramses de Grote.
'Kane Chronicles' In Turnaround At Netflix, Book Series Author Confirms https://t.co/vl26rstK51
Of het misschien naar Disney+ verhuisd is nog even afwachten. In de tussentijd kan je wel alle afleveringen van Riordan's andere werk Percy Jackson and the Olympians kijken op Disney+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
The Wall Street Journal schreef onlangs een artikel over de showrunners van de fantasyhit, David Benioff en D.B. ("Dan") Weiss. Hierin werd onthuld dat het tweetal het fiks bekritiseerde einde eerst heel anders had gepland.
HBO was in die tijd eigendom van het telecombedrijf AT&T. Het plan van Benioff en Weiss, namelijk om het slot in de vorm van een filmtrilogie te gieten, werd door hogerhand resoluut afgewezen. Het duo kreeg vervolgens ook nog eens te maken met onrealistische eisen, waardoor ze uiteindelijk naar Netflix zijn verkast.
Geen interesse
Schrijver George R.R. Martin noemde in 2020 de plannen om Het lied van ijs en vuur middels een filmtrilogie af te maken. HBO wilde het echter bij een tv-format houden. Dit werden de dertien afleveringen van seizoen 7 en 8.
Benioff lichtte toe dat er totaal geen interesse was in een filmtrilogie. Hem werd te kennen gegeven dat "HBO [staat voor] 'home box office' en niet [voor] home away'". Hiermee ging duidelijk een dikke streep door het idee en het publiek kreeg de inmiddels bekende twee slotseizoenen te zien.
Onrealistisch verzoeken
Het bleef echter niet bij de afwijzing, aangezien dit wel vaker gebeurt in film- en tv-land. De makers kregen een aantal zotte ideeën op hun bord waar ze verder niks mee konden. Zo werd er een voorstel gedaan om mini-afleveringen te maken, die bedoeld zouden zijn voor mensen met een korte aandachtsspanne. Ook kwam het idee om de serie verticaal te filmen, zodat mensen makkelijker op hun telefoon konden kijken.
Voor de makers werkte dit duidelijk niet. Benioff: "Wanneer je een overeenkomst hebt voor vijf jaar, dan wil je een stabiel bedrijf zodat je je werk kunt doen zonder dat je wordt lastiggevallen. Dat wordt een beetje lastig als een telecombedrijf je overneemt. Uiteindelijk gingen we voor stabiliteit". Na de afronding van Game of Thrones vertrok het duo naar Netflix, waar ze inmiddels 3 Body Problem gemaakt hebben. De laatstgenoemde serie is overigens ook niet verticaal gefilmd.
Er wordt reikhalzend uitgekeken naar Silo seizoen 2, al was het maar om die gigantische cliffhanger. Door het verhaal heen ziet de kijker echter zoveel dingen die vraagtekens oproepen, dat je wel meer duidelijkheid móet verschaffen.
Wat opvalt zijn de technische (on)mogelijkheden binnen de wereld van de silo, díe bepaalde deur en natuurlijk de mogelijkheid van andere leefgemeenschappen. Juliette (Rebecca Ferguson) heeft zo haar vraagtekens bij de regels die gelden binnen de silo maar ook bij het achtergrondverhaal binnen de leefgemeenschap.
Praktische overwegingen
Wat als eerste opvalt is dat een complexe constructie als een ondergrondse silo kennelijk geen liften heeft. Sterker nog, er is een regel die dit verbiedt.
Binnen een ondergrondse ruimte verwacht je dat praktische overwegingen op de eerste plaats staan, dus het verbod op liften slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Onder het oppervlak
In het eerste seizoen blijkt dat bepaalde voorwerpen en technologieën niet echt bekend zijn. Zo zijn een Pez-snoephouder en een videocamera een soort relieken voor de bewoners. De technologische kennis is kennelijk ook nog eens redelijk scheef. Bepaalde ingewikkelde constructies en apparaten kunnen gemaakt worden, maar een videocamera is iets onbekends.
Verder is daar de ontdekking van een deur die zich onder het wateroppervlak bevindt. De deur maakt onderdeel uit van het complexe tunnelsysteem en natuurlijk wil je als kijker weten waar de deur naarto leidt. Het vermoeden bestaat dat er een connectie is met andere ondergrondse systemen.
Contact
Aan het slot van het eerste seizoen wordt gehint op andere ondergrondse systemen wanneer er een landschap vol met kraters wordt vertoond. Deze kraters zouden stuk voor stuk andere silo's kunnen zijn, en wellicht zijn de ondergrondse deuren een manier om met elkaar in contact te blijven.
Bepaalde zaken worden duidelijk achtergehouden zonder dat duidelijk wordt waarom. Het tweede seizoen zal de draad oppakken en onthullen waarom er kennelijk baat is bij totale isolatie in deze post-apocalyptische gemeenschap. Je kunt Silo streamen op Apple TV+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Saved by the Bell zal bij veel mensen zorgen voor een hoop nostalgie, maar destijds zorgde de serie ook vaak voor verwarring. Er verdwenen namelijk om de haverklap zomaar personages.
De serie Saved by the Bell gaat over zes middelbare scholieren aan de Bayside High School in Californië, die allerlei avonturen beleven. Het eerste seizoen kwam uit in 1989. Daarna kreeg de serie nog drie seizoenen, tot het einde in 1992.
Kelly en Jessie
De verhaallijnen in de serie waren echter niet altijd logisch, wat nog weleens vragen opriep. Bijvoorbeeld in het laatste seizoen, waarin Kelly en Jessie ineens verdwenen. In plaats van hen, was er ineens een meisje genaamd Tori Scott. Dit terwijl de zes hoofdpersonages hiervoor altijd hetzelfde waren.
Hier blijkt een logische verklaring voor te zijn. De finale van de serie was al gefilmd, toen NBC ineens nog tien extra afleveringen bestelde. De cast moest hiervoor nieuwe deals tekenen, maar Tiffani Thiessen (Kelly) en Elizabeth Berkley (Jessie) waren niet meer beschikbaar.
Violet
Daarom moesten ze vervangen worden en kwam Tori voor hen in de plaats. Er is echter nog een personage dat zomaar verdween in de serie. Herinner je je Violet Bickerstaff nog?
Zij was de vriendin van Screech, die het ultieme huisfeestje organiseerde. Haar laatste moment in de serie was in seizoen 3, toen ze Screech aanmoedigde tijdens een schaakwedstrijd.
Uitleg
Daarna verscheen ze echter nooit meer in de serie. Ook daar blijkt een goede reden voor te zijn. Actrice Tori Spelling was namelijk gecast in Beverly Hills, 90210. Hierdoor had ze uiteraard geen tijd meer voor een kleine bijrol.
Hoewel de verdwijningen van deze personages dus onvermijdelijk waren, had de serie wel wat meer uitleg mogen geven. Dat had flink wat verwarring gescheeld.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Stephen King heeft in totaal al meer dan 70 boeken geschreven. Het is daarom ook niet zo gek dat enorm veel van zijn werken verfilmd zijn. Dat gaat alleen niet altijd goed.
Kings novelle The Mist kwam uit in 1980. In het verhaal wordt een klein Amerikaans stadje getroffen door een dichte mist, waarin zich gevaarlijke wezens verschuilen.
Film
Hoofdpersonage David schuilt met zijn zoontje in een supermarkt. Hier zijn echter niet alleen de wezens een gevaar, maar ook de andere overlevenden die steeds vijandiger worden. De novelle wordt gezien als een van Kings beste werken.
In 2007 werd het verhaal bewerkt tot een gelijknamige film. Deze film wist kijkers te verbazen met een ander einde dan het boek en werd goed beoordeeld, met 73% op Rotten Tomatoes.
Aanpassingen
Tien jaar later verscheen de serie The Mist, gemaakt door Christian Torpe. Waar de film uit 2007 alleen het einde veranderde, werden er in deze serie veel meer aanpassingen gedaan.
De personages in de serie waren anders en ook het verhaal was vernieuwd. Helaas werd de serie niet goed ontvangen. Op Rotten Tomatoes heeft deze een publieksscore van slechts 46%.
Drie plekken
De serie focust vooral op de sekte-achtige fenomenen die ontstaan bij de overlevenden. In plaats van één groep, worden er drie getoond: in een winkelcentrum, een kerk en een ziekenhuis. Voor veel mensen is dit te veel van het goede, waardoor de mist zelf niet genoeg aandacht krijgt.
Sommige verhalen zijn nou eenmaal niet helemaal geschikt voor een serie, en dat bleek het geval bij The Mist. De serie is te zien op Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.