Recensie HBO Max-serie 'The Regime'
Kate Winslet is verrukkelijk, magistraal en flink loco als autoritaire leider van een instortend regime.
Dictators zijn niet zelden behoorlijk excentriek en soms zelfs knettergek. We zouden erom kunnen lachen als het niet zo gevaarlijk was dat zo iemand de rode knop binnen handbereik heeft. Op dit moment lopen er wereldwijd behoorlijk wat van dit soort gekken rond, zelfs aan de grenzen van ons continent. We kunnen onszelf waarschuwen tot we een ons wegen, maar ook de ernst ervan onderschrijven met satire.
Schrijver Will Tracy, onder meer bekend van de culinaire satire The Menu en de hitserie Succession, houdt met The Regime de Europese maatschappij een flinke spiegel voor. In deze zesdelige miniserie heeft een niet nader genoemd Oost-Europees land zeven jaar geleden een revolutie ondergaan, waarbij voormalig arts Elena Vernham de macht overnam en alles en iedereen naar haar hand wist te zetten.
We maken kennis met Elena wanneer ze de zoveelste aanval van hypochondrie ervaart. Haar hele paleis, een ingepikt hotel, is vergeven van de immense luchtverversers. Mevrouw de kanselier is ervan overtuigd dat haar weelderige verblijf vol zit met schimmel. Om haar te behoeden voor ziektes is militair Herbert Zubak aangerukt. De korporaal heeft zich in de kijker gespeeld door hij een vredelievende opstand op hardhandige wijze neer te slaan. Twaalf doden of niet, Zubak is kennelijk de man om Elena overal met luchtvochtigheidsmeters achterna te lopen.
Elena heeft meer typische buien. Van zweren bij de geneeskundige werking van de stoom van gekookte piepers tot een onophoudelijk salvo aan opvliegers waarbij ze zichzelf maar niet afgekoeld kan krijgen terwijl ieder ander in het paleis sterft van de kou. Elena's Franse echtgenoot en haar kabinet gaan gedwee mee in de brisante eigenaardigheden. Het volk lijkt in de greep te zijn van ernstige persoonsverheerlijking. Maar er dreigt onheil. Niet alleen worden de Amerikanen steeds onhebbelijker in hun economische expansiedrift, ook de arbeiders- en boerenklasse beginnen zich langzaam te roeren.
The Regime is geheel opgetuigd rondom een verrukkelijk acterende Kate Winslet, die in haar briljante vertolking van alleenheerser de meest grove beledigingen uit in het meest bekakte Brits mag uiten. Ze is een onhebbelijke, irritante, betweterige en gruwelijk verwende politicus die ook nog eens een enorm bord voor haar kop heeft. Maar achter al deze koddigheden, soms uiterst subtiel, gaat een serieuze boodschap schuil. Want de parallellen met de huidige stand van de wereld en de macht van de media zijn onmiskenbaar. Niet voor niets regisseerde Stephen Frears de helft van de afleveringen.
Winslet krijgt prettig tegenspel van de Vlaamse Matthias Schoenaerts die als rouwdouwer Zubak met een onbeduidend Oost-Europees accent spreekt. Winslet en Schoenaerts mogen hun goede dynamiek (eerder al te zien in de film The King's Gardens) etaleren in luxueuze decors, waarvoor onder meer de Weense Schönbrun- en Liechtenstein-paleizen beschikbaar werden gesteld.
Het huwelijk tussen satire en drama pakt niet helemaal gelukkig uit. Dat het toch wel ernst is blijkt wanneer duidelijk wordt uit welk hout Elena echt is gesneden. Dit wordt halverwege de serie ingezet met de introductie van Elena's voorganger, gespeeld door Hugh Grant. Bovendien lijdt Tracy's serie aan een merkwaardige draai bij de afloop. Het zou niet verkeerd zijn als deze miniserie een vervolg krijgt. Winslet nog eens in deze rol zien zou sowieso een waar genot zijn.
The Regime is te zien bij HBO Max.