'Murder in Provence': doorsnee moordzaken in de hogere kringen van Aix-en-Provence
Toevalligheden zo ver het oogt reikt in deze detectiveserie zonder detective in de Provence zonder Fransen.
Murder in Provence is gebaseerd op de Verlaque & Bonnet-boekenreeks van M.L. Longworth, die afkomstig is uit Canada maar al zevenentwintig jaar in Aix-en-Provence woont. Ze kent de Zuid-Franse stad en zijn omgeving op haar duimpje. De zonovergoten straten, weelderige villa's en frisse wijngaarden vormen een mooi contrast met de onverkwikkelijke moordzaken waar haar boeken om draaien. Echter, behalve de enscenering blijft van de Franse sfeer in de televisieserie niets behouden.
Vrijwel alle acteurs zijn op en top Brits. Ze proberen gelukkig niet met een Frans accent te praten, maar iets meer vuur en temperament in hun spel had het geloofwaardiger gemaakt dat deze serie zich in de nabijheid van de Middellandse Zee afspeelt. De onverenigbaarheid tussen de locatie en de bewoners is storend en eigenlijk al een prima reden om Murder in Provence over te slaan, maar daar komen nog genoeg andere redenen bij.
De moordzaken zijn namelijk weinig opwindend en alles voltrekt zich in een gezapig tempo. Er zijn eigenlijk geen echte spanningsmomenten behalve de obligate en zeer summiere dosis geweld op het eind van enkele afleveringen. Hoofdpersonage Antoine Verlaque, die in elke aflevering een moord in de hogere kringen van Aix-en-Provence mag onderzoeken, heeft de typisch Franse functie van onderzoeksrechter: degene die het strafrechtelijk vooronderzoek leidt en daders opspoort. Maar hij behoort niet tot de politie en zoals Antoine zelf zegt is hij ook niet geschikt om kogels te ontwijken.
De plots hangen van toevalligheden aan elkaar. Antoines verloofde Marine en schoonmoeder Florence worden vaak geraadpleegd, omdat ze de slachtoffers en potentiële daders in de meeste gevallen gewoon kennen. En bij de ondervragingen komt steeds net dat beetje informatie los waardoor het volgende stapje in het onderzoek kan worden gezet. Er zijn geen tempoversnellingen of echt verrassende gebeurtenissen. Soms komt iets zó toevallig uit dat het haast wel verzonnen lijkt. Een politiewagen met versterking die vaststaat door een ongeluk op de snelweg bijvoorbeeld.
De dynamiek tussen Antoine en zijn verloofde vormt een van de pijlers van de serie, maar deze staat beslist niet stevig. De ironische inborst van beiden leidt tot stijve gesprekken die hooguit een dunne glimlach op het gelaat van de kijker toveren. Er zit ook geen ontwikkeling in hun relatie: geen hoogtepunten of dieptepunten, alles is vlak. Wanneer de twee samen hun gedachten over de zaak laten gaan, vaak aangevuld met adjunct-commissaris Hélène als vijfde wiel aan de wagen, dreunen ze netjes hun stukjes plotuitleg op, waarbij ze vaak zelfs elkaars zinnen afmaken. Het komt allemaal erg onnatuurlijk over.
Roger Allam is een doorgewinterd acteur, maar mist het charisma om de spil te zijn waar de hele serie om draait. De ondersteunende cast is over het algemeen geschikt voor de rollen (maar dus wel vreselijk Brits) met één uitzondering en dat is Keala Settle als Hélène. De musicalster is erg ongeloofwaardig als adjunct-commissaris van de politie. Haar optreden past beter op het toneel dan op het televisiescherm. Overdreven acteren, laat dat nou maar aan de Fransen over.
Murder in Provence is te zien bij NPO Start.