'Accidente': een sterke premisse betekent nog geen sterke serie
Mexicaanse serie over een ongeval dat een aantal families in een nachtmerrie stort, had baat gehad bij een realistischer en bondige aanpak kunnen gebruiken.
Het kan flink fout gaan met springkastelen. Een hevige rukwind die niemand voorzag, pennen die onzorgvuldig in de bodem zijn geslagen en oeps: dat kasteel gaat hoog boven de grond zweven. Inclusief de kinderen die erop spelen. Dergelijke ongevallen gebeurden in Australië, Duitsland en Spanje en inspireerden de Venezolaanse Leonardo Padrón voor de Mexicaanse serie Accidente. Maar ondanks de boeiende premisse en een stevige start ontwikkelt Accidente zich niet tot een realistisch drama, maar een bij momenten ridicule soap.
Voor de verjaardag van zijn zoontje Rodrigo organiseert advocaat Emiliano een tuinfeest waarvoor hij familie, buren en hun kinderen uitnodigt. Maar dan gebeurt het ondenkbare: een rukwind tilt het springkasteel hoog de lucht in. Drie kinderen storten te pletter en een vierde kind verdwijnt. Een van de slachtoffertjes is Rodrigo. Voor de nabestaanden begint een periode van immens verdriet. Niets zal nog hetzelfde zijn.
Buurman Charro, een gangster, heeft ook een zoontje verloren en het enige waar hij aan denkt is wraak. Want iemand moet verantwoordelijk worden gehouden voor wat er gebeurde. Blijkt dat een van de grondpennen niet was vastgemaakt, waardoor het springkasteel gemakkelijk kon loskomen. De rol van de schuldige word toebedeeld aan Moncho, de brave indiaanse bediende van Emiliano. Charro en nog andere ouders zinnen op bloedwraak. Dat heeft enorme gevolgen, met een volledig ontsporende situatie.
De eerste drie afleveringen beloven én leveren een intens drama op over hoe rijke Mexicanen de schuld afschuiven op de armen van indiaanse afkomst en hoe lafheid en hypocrisie een nog grotere tragedie kunnen creëren. Niet toevallig is Moncho de enige zuivere ziel onder de vele personages die in een recordtempo – en vrij slordig – worden geïntroduceerd. Er zijn onder meer politieagente Daniela, de vrouw van Emiliano, Lupa, de wraakzuchtige vrouw van Charro, advocaat David, de zwager van Emiliano die alleen aan geld denkt en journaliste Carla, de zus van Daniela die haar ziel zou verkopen voor een primeur.
Accidente is al snel uitgepraat over de tegenstelling tussen rijk en arm. Eenmaal in de derde versnelling verliest Padrón zich in de melodramatische toestanden en ongeloofwaardige wendingen. De indruk ontstaat dat het originele script slechts vijf afleveringen bevatte, maar dat de scenaristen extra plotlijnen bedachten om toch maar aan tien afleveringen te komen. Die dragen echter niet bij aan het centrale plot en werken soms op de lachspieren. Een van de rouwende ouders wil bijvoorbeeld zo snel mogelijk een nieuw kind van haar steriele man.
Qua regie is de serie op haar zwakst wanneer er actie in beeld komt – de montage van het ongeval is behoorlijk slordig – of wanneer er onnodige flashbacks volgen. De regisseurs voelen zich beter in hun vel wanneer ze dialoogscènes moeten inblikken, dankzij de uitstekende acteurs die het onderste uit de kan halen om sommige knullige dialogen geloofwaardig te maken. Accidente had beter gewerkt als een miniserie van een paar afleveringen met minder soapy scènes en minder nadrukkelijke muziek. Maar er is genoeg intrige, hoewel niet altijd geloofwaardig, om je bijna tien uur zoet te houden.
Accidente is te zien bij Netflix.