search

Ons nieuws van donderdag 10 oktober 2024

'Disclaimer': Cate Blanchett in een zee van leugens
Recensie

'Disclaimer': Cate Blanchett in een zee van leugens

Dit episch opgezette mysterie begint sterker dan het eindigt, maar het oog krijgt wat het wil.

Regie: Alfonso Cuarón | Cast: Cate Blanchett (Catherine Ravenscroft), Lesley Manville (Nancy Brigstocke), Sacha Baron Cohen (Robert Ravenscroft), Kevin Kline (Stephen Brigstocke), Kodi Smit-McPhee (Nicholas Ravenscroft), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 46-57 minuten | Jaar: 2024

De ster op de officiële poster van Disclaimer verwijst, hoe kan het ook anders, naar een disclaimer. "Alle overeenkomsten met levende en dodende personen berusten niet op toeval", staat op de eerste pagina van de roman die in de serie een sleutelrol speelt. Het televisiedebuut van Roma-regisseur Alfonso Cuarón draait om de herinneringen aan een zomer die voor een dappere schooljongen fataal afliep. Maar door wiens ogen kijken we terug en hoe betrouwbaar is die blik?

Een opwindend manuscript, met die ene disclaimer die alles bepaalt; meer is niet nodig om het leven van Catherine Ravenscroft volledig op zijn kop te zetten. Eén exemplaar arriveert in haar Londense optrekje, één op het kantoor van haar man en een doosje vol bij haar werkgever, waar collega's en stagiaires nieuwsgierig de eerste pagina lezen.

Tot het moment dat het ongewenste pakketje arriveert, leidt deze ijverige carrièrevrouw een drukbezet, maar schijnbaar bevredigend bestaan. Haar grootste zorg is de gesteldheid van haar zoon Nicholas, die in een sociaal isolement leeft. Hij is van haar vervreemd geraakt, terwijl zijn vader overcompenseert om de gunst van zijn zoon wél te behouden. De afstand die Nicholas tussen hem en zijn moeder ervaart doet hem meer dan hij in eerste instantie kan toegeven.

Cuarón slaagt erin een pakkend mysterie op te zetten rond het hoofdpersonage dat in het heden de zwerende littekens van een beladen verleden met zich meedraagt. Vooral in de eerste afleveringen is het gissen naar de waarheid een opwindende bezigheid: flashbacks naar een zonovergoten vakantie worden afgewisseld met een intrige in het grillige Londen, waar een haatdragende weduwnaar alles in het werk stelt om Catherine Ravenscroft ten val te brengen. Hij is niet de schríjver van het pikante manuscript, maar wel de bezorger.

Voor Cate Blanchett moet het een uitdaging zijn geweest om de oudere Catherine te vertolken. Zij moet namelijk niet alleen de emoties van nu, maar ook de weggestopte herinneringen van vroeger geloofwaardig maken. Dat laatste wordt nog eens bemoeilijkt door het feit dat de actrice die haar personage in de flashbacks speelt (Leila George) eigenlijk niet voldoende op haar lijkt. Blanchetts overtuigende spel neemt niet helemaal weg dat de montageovergangen tussen het heden en de vakantieflashbacks soms moeizaam zijn, maar het helpt wel.

Voor een deel echoot de rol die de Australische hier speelt die van opgefokte dirigente in het ijzingwekkende Tár. Ook in Disclaimer speelt ze een trotse vrouw wiens integriteit in twijfel wordt getrokken na een persoonlijke confrontatie. De overeenkomsten houden daarmee niet op, want net als Tár-regisseur Todd Field doet ook Alfonso Cuarón een poging om aan de hand van zijn hoofdrolspeelster op de hedendaagse cancelcultuur te reflecteren.

Field deed dat uitgekiend, Cuarón is minder tactvol: als Catherine na een ongelukkige uitval op de werkvloer wordt gefilmd en uitgejoeld door haar collega's, roept ze hardop dat ze gecanceld wordt. De slinkse stagiaire die haar eerder nog terzijde stond, staat al in de startblokken om op kantoor haar plek over te nemen. Zo terloops als Cuarón drama en context samenbracht in Roma, zo houterig gaat dat in Disclaimer.

Een gebrek aan subtiliteit speelt Disclaimer op meer momenten parten, in het bijzonder als de serie na zes afleveringen toe is aan haar ontknoping. Cuaróns keuzes in die fase roepen herinneringen op aan het eerste seizoen van de HBO-hit Big Little Lies; ook bij die serie intrigeerde de opbouw van de mysterie meer dan de uiteindelijke apotheose. Dat de eindjes op teleurstellende wijze aan elkaar worden geknoopt, betekent overigens niet dat je als kijker het staartje gerust kunt skippen. Daarvoor is de impact van die laatste onthullingen namelijk te groot.

Aan de verbluffende cinematografie van Emmanuel Lubezki (verantwoordelijk voor onder meer Children of Men en Gravity) valt af te zien dat Cuáron met Disclaimer niet over één nacht ijs is gegaan. Een overweldigende scène in de vierde aflevering schreeuwt haast om een groot doek, dat het filmfestival van Venetië deze serie voor haar première gelukkig kon geven. Met de zon aan de hemel gaat de camera van het strand naar de woeste golven, waar de dappere schooljongen zich de zee in spoedt voor een fataal aflopende reddingsoperatie.

Het is een tafereel dat qua beeldvoering enorm doet denken aan de dramatische ontknoping van Roma, waarvoor Cuarón zelf nog achter de camera plaatsnam.Waar die Netflix-film een paar jaar terug gelukkig nog in een hoop bioscopen te zien was, kun je voor Disclaimer maar beter Apple TV+ op je favoriete breedbeeldtelevisie installeren. Een mooier compliment kun je het prestigeproject van een streamingdienst eigenlijk niet geven.



Disclaimer is te zien bij Apple TV+.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'Funny Woman' seizoen 2: ondanks de zwakke humor nog altijd zeer onderhoudend
Recensie

'Funny Woman' seizoen 2: ondanks de zwakke humor nog altijd zeer onderhoudend

Wederom een luchtig drama over de Britse sitcomwereld met een actief en strijdlustig hoofdpersonage.

Regie: Oliver Parker | Cast: Gemma Arterton (Sophie Straw), Arsher Ali (Dennis Mahindra), Alexa Davies (Marjorie), Leo Bill (Tony), Olivia Williams (Gloria), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 46 minuten | Jaar: 2024

Funny Woman hanteerde in haar eerste seizoen een type humor dat duidelijk een ode was aan Engelse komedies uit de jaren zestig, waarin het verhaal zich afspeelt. Een leuke instelling, maar het werkte niet altijd. De toon kwam het best tot zijn recht op momenten waarop het hoofdpersonage in een sitcom speelde. Seizoen twee gaat op dezelfde voet verder en dat loopt opnieuw niet echt lekker.

Sophie Straws succesvolle sitcom is weliswaar van de buis gehaald omdat haar mannelijke co-ster dik meer betaald kreeg dan zij, maar de actrice is nog altijd immens populair. Zodanig zelfs dat ze haar eigen nieuwe serie mag starten. Maar een nieuw concept bedenken blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Dat haar geliefde Dennis ondertussen kampt met een echtgenote die weigert te scheiden, maakt dit proces niet makkelijker.

Funny Woman blijft een onderhoudende serie, maar voor een komedie valt er opnieuw weinig hardop te lachen. De fysieke grapjes en de dubbelzinnige opmerkingen zijn typisch iets van de tijd waarin de serie zich afspeelt, maar ten eerste deden ze dat toen beter en ten tweede leven we niet meer in die tijd. Een andere factor is dat Gemma Arterton, hoewel een getalenteerd actrice, simpelweg niet grappig is.

Ze komt het best tot haar recht in de sitcom vanwege haar talent om die stijl na te bootsen, maar helaas bewaart dit tweede seizoen die tot de laatste afleveringen. Tot die tijd draait het om het vinden van een nieuw televisieformat, Dennis' problemen met zijn echtscheiding, Sophies huisgenote die feministisch activist is (en als personage verder weinig anders te bieden heeft) en het privéleven van haar twee vaste schrijvers.

En dan is er nog ruim aandacht voor de moeizame relatie tussen Sophie en Dennis. Als Ross en Rachel uit Friends een tien scoren wat betreft betrokkenheid, dan zit het voor deze twee op… tja, een twee. Het laat bijna volledig koud of Sophie en Dennis ooit bij elkaar zullen zijn. Te vaak loopt een van de twee de kamer binnen en wisselen ze in stilte een lange blik. Daar moet de kijker het maar mee doen: de suggestie dat er een diep verlangen schuilt achter die blikken.

Sophie is echter nog steeds een personage dat betrokkenheid afdwingt, want ze is gedreven en komt voor zichzelf op. Vanuit meerdere hoeken wordt haar opgelegd hoe ze zich zou moeten gedragen en in welk hokje ze zichzelf dient te proppen, maar ze geeft nooit toe. Af en toe spreekt ze hierover in klagende toon, maar dat recht heeft ze.

Ook mogen we er weer van genieten dat de acteurs met hulp van de computer in echte jarenzestigbeelden van Londen zijn gestopt. Af en toe sluiten oud en nieuw beeldmateriaal niet naadloos op elkaar aan, maar dat stoort niet. Vanzelfsprekend is er ook weer een passende soundtrack aanwezig. Sets, kleding, haar en make-up: alle afdelingen creëren wederom een geloofwaardig tijdsbeeld.

Hoewel het geen lachen, gieren, brullen is, blijft Funny Woman een leuk geschreven en uitgevoerde serie die blijft boeien tot het einde. Zeker omdat de laatste aflevering de sterkste is met de introductie van de nieuwe sitcom waarin Sophie haar talent mag tonen. Het seizoen bestaat uit slechts vier afleveringen, wat doet verlangen naar meer. Gelukkig is er dan ook een open einde dat een interessant derde seizoen belooft.



Funny Woman is te zien bij SkyShowtime.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'The Confidante': waar willen de makers met dit verhaal eigenlijk naartoe?
Recensie

'The Confidante': waar willen de makers met dit verhaal eigenlijk naartoe?

Psychologische thriller over een vrouw die zich na de Bataclan-aanslag zonder duidelijke reden bij een hulporganisatie aanmeldt.

Regie: Just Philippot | Cast: Laure Calamy (Chris), Ava Baya (Meriyam), Arieh Worthalter (Léon), Annabelle Lengronne (Emmanuelle), Alexis Manenti (man van Emmanuelle), Anne Benoît (moeder van Chris), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 46-55 minuten | Jaar: 2024

Op 13 november 2015 vond in het Parijse theater Bataclan tijdens een rockconcert een terroristische aanslag plaats. Diverse terroristen schoten lukraak rond, hielden mensen gegijzeld en lieten zelfmoordgordels ontploffen. Het schept hoge verwachtingen om zo'n gebeurtenis, die de wereld op zijn kop zette, te gebruiken als leidraad voor een miniserie met geprezen acteurs, maar The Confidante lost die helaas niet in.

Het verhaal van deze miniserie is weliswaar gebaseerd op deze aanslag, maar is verder volledig fictief. Centraal staat een vrouw genaamd Chris, die een achtergrond heeft in de rockmuziek. Een goede vriend van haar zou tijdens de aanslag zwaargewond zijn geraakt en dus sluit ze zich aan bij een organisatie die zich inzet voor de slachtoffers en hun naasten. Maar al snel blijkt dat Chris' verhaal van alle kanten rammelt.

Ze houdt de hele organisatie voor de gek, terwijl ze zich vol overgave in voor het goede doel inzet. Door die tegenstrijdigheid rijst de vraag waarom Chris precies de boel bedondert. Er is namelijk geen financieel gewin en niets in haar verleden wijst op een logische drijfveer.". Ook wordt Chris niet neergezet als crimineel of naar persoon. Dat het niet klopt wat ze doet is duidelijk, maar ze komt niet over als een dader. Maar evenmin als een slachtoffer.

Het is daarmee aan de kijker om het motief van Chris te raden. Zijn haar leugens puur bedoeld om zelf in de spotlights te staan? Om aandacht en medeleven te krijgen van mensen om haar heen? Om zich op een plek te positioneren waarop anderen van haar afhankelijk zijn? Het blijft bij gissen, want zelfs het slot biedt geen soelaas.

De makers falen daarmee in het creëren van een moraal. In menig serie werkt zulke onzekerheid over het hoofdpersonage uitstekend en vergroot het de betrokkenheid van de kijker, maar in dit geval zorgt het enkel voor teleurstelling en veel doelloos rondzwerven. Waar willen de makers met dit verhaal eigenlijk naartoe?

Zonde, want het acteerwerk is van hoog niveau. Zowel Laure Calamy, die de hoofdrol op zich neemt, als Arieh Worthalter, die de leider van de stichting speelt, laten een sterk staaltje acteren zien. Ook de rest van de cast stelt zeker niet teleur. Alleen aan de Engelse uitspraak van Calamy mag nog wat worden gewerkt.

Wat ook ontbreekt, is aandacht voor de aanslag. Menig kijker zal bekend zijn met de grote lijnen van deze schokkende gebeurtenis, maar veel meer kom jeer niet over te weten. Het plot draait volledig om Chris en haar leugens terwijl op het hoe en waarom van de aanslag wordt nauwelijks ingegaan. Bij gebrek aan diepgang en context op het fictieve vlak had het de makers gesierd om op zijn minst stil te staan bij de echte slachtoffers en nabestaanden, maar ook dat zit er helaas niet in.



The Confidante is te zien bij HBO Max.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Zendaya's gloeiend hete nieuwe film pakt koppositie in de Top 10 van Prime Video
Films / Nieuws

Zendaya's gloeiend hete nieuwe film pakt koppositie in de Top 10 van Prime Video

Dit sportdrama laat zowel sterke acteerprestaties als sterke sportprestaties zien.

Regisseur Luca Guadagnino is vooral bekend om Call Me By Your Name, wat een doorbraak betekende voor Timothée Chalamet. Zijn nieuwste film Challengers is met een andere 'Dune'-ster, namelijk Zendaya. De actrice speelt haar eerste volwassen rol in deze goed ontvangen productie. De film staat momenteel op nummer een in de Top 10.

Justin Kuritzkes werkte eerder met Guadagnino samen en schreef het scenario. De hoofdrollen worden gespeeld door Zendaya, Josh O'Connor en Mike Faist.

Ontvangst


Op Rotten Tomatoes zijn goede scores te zien: de Tomatometer wijst 88% aan en de Popcornmeter blijft met 73% niet ver achter.

De consensus onder de critici luidt als volgt: "Het trio hoofdrolspelers laat de bal geen seconde vallen en laten ons een sexy potje tennis zien op de baan".

Waar te zien?


Challengers kun je zien op Prime Video.



Synopsis: Tashi (Zendaya) is een ex-tenniser die coach is geworden. De driehoeksverhouding tussen haarzelf, haar man Art (Faist) en haar ex-vriend Patrick (O'Connor) beslaat dertien jaar en speelt zich zowel op de baan als buiten de baan af.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Bespaar je de moeite: deze scifi-serie op Netflix raden we compleet af
Series / Specials

Bespaar je de moeite: deze scifi-serie op Netflix raden we compleet af

Deze sciencefiction serie op Netflix is teleurstellend en krijgt zeer lage beoordelingen.

Tegenwoordig hebben heel veel streamingdiensten een zeer groot aanbod aan series in elk genre. Dit klinkt als muziek in de oren van veel serieliefhebbers, maar de harde realiteit is dat niet elke serie van hoge kwaliteit is.

Enkele jaren geleden, in 2019, kwam een nieuwe serie op Netflix die sciencefiction combineerde met de spannende elementen van een thriller. Helaas was het engste aan deze serie de slechte kwaliteit.

Geen aanrader


De serie waar we het over hebben is The I-Land van maker Anthony Salter met een cast van onder andere Natalie Martinez, Kate Bosworth en Ronald Peet.

The I-Land volgt een groep mensen die wakker wordt op een verlaten strand. Niemand van hen weet hoe ze hier terecht zijn gekomen of wie ze zijn. De groep krijgt al snel ruzie en wanneer er iemand vermoord wordt, ontstaat er een grote chaos.



De opzet van The I-Land klinkt veelbelovend, maar helaas vonden kijkers en critici de serie niet goed genoeg. Dit is terug te zien in de Rotten Tomatoes-score, die slechts 8% is.

De critici bekennen dat de serie een aantal veelbelovende elementen heeft, maar dat deze helaas niet goed genoeg uitgewerkt zijn om daadwerkelijk indruk te maken.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Bloedschone actrice uit 'The Sopranos': "ik verdien met OnlyFans veel meer dan toen"
Series / Celebrity

Bloedschone actrice uit 'The Sopranos': "ik verdien met OnlyFans veel meer dan toen"

"OnlyFans heeft mijn leven gered, ik verdien nu meer dan ooit in Hollywood." - Drea de Matteo

Drea de Matteo, bekend van haar rol als Adriana La Cerva in de iconische serie The Sopranos, is een ander pad ingeslagen in haar carrière. De 52-jarige actrice onthult dat ze momenteel meer geld verdient met haar OnlyFans- account dan dat ze ooit met acteren heeft gedaan. Ze heeft echter wel een goede reden voor haar carrière in OnlyFans.

In de serie The Sopranos, een serie over een maffiabaas die de balans tussen zijn criminele leven en zijn gezinsleven probeert te zoeken, speelde De Matteo een belangrijke rol. Ondanks de bekendheid van de serie en de belangrijke rol die De Matteo speelde, was haar financiële situatie destijds uitdagend. Zo vertelt ze dat ze nooit goed betaald werd door haar werk, wat ervoor zorgde dat ze een andere bron van inkomsten moest zoeken. Ook haar latere rollen in shows, zoals Desperate Housewives en Sons of Anarchy, leverden niet veel op.

OnlyFans: een onverwachte redding


Toen haar financiële situatie zo kritisch werd dat ze haar huis dreigde te verliezen, besloot De Matteo zich aan te melden op OnlyFans. Zo gaf ze aan maar 10 dollar op haar account te hebben toen ze deelnam aan het adult platform. Het resultaat van deze beslissing was dat ze snel haar hypotheekschulden kon aflossen en dat het haar een nieuwe financiële start gaf. "In vijf minuten na mijn eerste post was ik uit de schulden," zegt ze.

Ondanks dat OnlyFans haar financieel gezien veel bracht, bracht het ook veel kritiek met zich mee. Toch neemt De Matteo dit voor lief. Ze zegt: "Iedereen die me wil veroordelen, moet dat vooral doen. Maar ik hoop dat je nooit in een positie komt zoals ik was, met twee kinderen om voor te zorgen."

Doorzettingsvermogen


Nu, met een bloeiende carrière op OnlyFans, heeft ze het merk van The Sopranos zelfs heringericht door 'THE SOPORNOS' in haar bio te plaatsen. Dit laat zien dat ze met humor en vastberadenheid het nieuwe pad in haar carrière bewandelt.

Bekijk op instagram



De Matteo's verhaal laat zien hoe ze ervoor heeft gekozen haar leven op een positieve manier te veranderen voor haarzelf en haar kinderen. Haar keuze om Hollywood achter haar te laten heeft haar meer vrijheid en financiële zekerheid gegeven, wat maakt dat ze compleet achter haar side hustle staat.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'La Máquina': de herfst van een boksersleven
Recensie

'La Máquina': de herfst van een boksersleven

Gael García Bernal en Diego Luna schitteren in een mix van een neonoir en een boksdrama met een teleurstellend script.

Regie: Gabriel Ripstein | Cast: Gael García Bernal (Esteban Osuna), Diego Luna (Andy Lujan), Eiza Gonzalez (Irasema), Karina Gidi (Carlota), Lucía Méndez (Josephina), Jorge Perugorría (Sixto), Andrés Delgado (Saul), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 29-52 minuten | Jaar: 2024

De Mexicaanse acteurs en jeugdvrienden Gabriel García Bernal en Diego Luna hebben verschillende keren samengewerkt, te beginnen met de klassieker Y Tu Mamá También. Toen ze grote sterren werden in zowel hun thuisland als Hollywood, was het ergens logisch dat ze samen een productiemaatschappij opzetten. La Máquina is de eerste serie die ze samen schreven en produceerden, waarin ze ook weer als acteurs tegenover elkaar staan. Dit had een hoogtepunt in beider carrières kunnen zijn, maar helaas sputtert de serie onbevredigend naar een climax.

Het hoofdverhaal van dit boksdrama doet denken aan een van die hoofdstukken uit Pulp Fiction. Weltergewichtbokser Esteban Osuna, bijgenaamd La Máquina, is al in de veertig en heeft zijn beste tijd gehad. Zijn laatste gevecht tegen een jonge tegenstander werd een fiasco en niemand gelooft nog in hem. Maar zijn manager en beste vriend Andy weet een rematch te regelen. En jawel, Esteban maakt een spectaculaire comeback. Daarom dwingt Andy zijn vriend tot een allerlaatste wedstrijd. Een geheime organisatie, waarmee Andy ooit een duistere deal heeft gesloten, wil echter een rekening vereffenen. Esteban moet verliezen.

Het zwaard van Damocles dat boven de hoofden van Esteban en Andy hangt, maakt de twee vrienden helemaal paranoïde. Dat gevoel wordt versterkt doordat ze met persoonlijke problemen kampen. De gescheiden Esteban kreeg zoveel meppen tegen zijn hoofd dat hij mensen ziet die er niet zijn en Andy, die wordt geterroriseerd door zijn dominante moeder, is verslaafd aan botox en liegt constant tegen zichzelf en zijn maatje. Beiden gaan door het lint. De enige die het hoofd koel houdt, is Irasema, de ex van Esteban die als journaliste die geheime organisatie wil ontmaskeren.

Dat Bernal en Luna het goed met elkaar kunnen vinden, druipt van het scherm af. Hun samenspel is vlekkeloos en ze zitten allebei stevig in hun personage. Maar het verhaal wordt nooit heel interessant of boeiend. Die schimmige organisatie functioneert enkel als dreiging. Als scenaristen hinten Bernal en Luna naar een All the President's Men-situatie met een Deep Throat-achtige boodschapper – is de overheid betrokken? – maar dat idee werkt niet echt. Als die maffiabende zich dan toch op een gewelddadige manier manifesteert, heb je een hoop vragen die je nooit beantwoord krijgt.

Het scenario tracht ook een mysterie rond het verleden van Esteban gewicht te geven. Die verhaallijn eindigt echter met een losse flodder. Hetzelfde geldt voor de queeste van Irasema. Haar onderzoek hangt te wapperen aan de rest van het verhaal en loopt af met een sisser. Dit personage is bovendien een wandelend cliché. Het is duidelijk dat Bernal en Luna niet in haar geïnteresseerd waren en haar enkel schiepen omdat ze een moreel centrum nodig hebben dat de twee losers de les kan lezen. Spijtig voor actrice Eiza Gonzalez.

Je verwacht dat in de laatste afleveringen alle losse eindjes aan elkaar worden geknoopt. Dat gebeurt min of meer, maar op een weinig originele manier. Alleen de allerlaatste bokswedstrijd krijgt een bevredigend einde. Wat je als toeschouwer vooral wil, is dat het verwachtingspatroon plots doorbroken wordt en dat lukt hier pas in de laatste minuten. La Máquina werkt het best als een leuk acteerduel en doorlichting van twee losers, maar zou baat hebben gehad bij een meer gestroomlijnd en nauwkeuriger uitgewerkt script.



La Máquina is te zien bij Disney Plus.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Deze drie fantasyseries veranderden drastisch van koers na één bepaalde aflevering
Series / Specials

Deze drie fantasyseries veranderden drastisch van koers na één bepaalde aflevering

Een serie kan sterk veranderen qua verhaallijn en qua toon.

Het fantasygenre kent als voordeel dat de realiteit zoals wij die kennen anders in elkaar steekt. Zaken zoals magie en werelden met onbekende wezens creëren ruimte om te experimenteren. Dit kan goed van pas komen wanneer bijvoorbeeld een acteur een serie verlaat, of wanneer een belangrijke verhaallijn is afgerond.

Het risico dat hieraan vastzit is natuurlijk dat een dergelijke koerswijziging het begin van het einde kan inluiden. Vaak opent het echter nieuwe wegen binnen de context van het verhaal. Hieronder lees je over drie series waarin er sprake was van een dergelijke omwenteling: Merlin, Outlander en True Blood.

Uit elkaar groeien


De BBC-serie Merlin is een vermakelijk verhaal over de tovenaar Merlijn/Merlin (Colin Morgan), die in zijn jeugd aan het hof van de Britse koning Uther (Anthony Head) terechtkomt. Hij wordt de bediende van de verwende Arthur (Bradley James). Morgana (Katie McGrath) staat onder de voogdij van de koning en de drie worden vrienden. Tovenarij is streng verboden, dus moet Merlin zijn magische krachten verborgen houden. Morgana beschikt ook over magische krachten en heeft een genuanceerde kijk op magie. In aflevering 12 van het eerste seizoen, 'To Kill the King', begint het tweetal langzaam maar zeker uit elkaar te groeien. Uther laat een onschuldige man executeren op verdenking van het praktiseren van magie, wat Morgana er toe aanzet om Uther te willen doden. Uiteindelijk leiden deze gebeurtenissen tot een diepe vijandschap tussen Merlin en Morgana.

In de historische fantasyserie Outlander maak je kennis met Claire (Caitríona Balfe) in de jaren 40 van de 20e eeuw. Ze werkt als verpleegster en wordt teruggetransporteerd in de tijd. Claire komt terecht in het Schotland van de 18e eeuw, waar ze Jamie Fraser (Sam Heughan) ontmoet. Het tweetal wordt verliefd en Claire besluit haar nieuwe leven te accepteren. In de zevende aflevering van het eerste seizoen, getiteld 'The Wedding' trouwt Claire met Jamie: vanaf dat moment staat hun relatie centraal en alles wat ze doen staat in het teken van hun samenzijn.

Andere kant


True Blood heeft ook een cruciale aflevering, maar deze speelt zich af aan het einde van het derde seizoen. In "I Smell A Rat" wordt de aantrekkingskracht tussen de serveerster Sookie (Anna Paquin) en de vampier Eric (Alexander Skarsgård) expliciet gemaakt, en dit compliceert de zaken gezien Sookie's relatie met de vampier Bill (Stephen Moyer). Daarnaast krijgt Sookie eindelijk duidelijkheid over haar telepatische krachten, wat tegelijkertijd haar aantrekkingskracht tot vampiers in een andere context plaats. Ze heeft elfenbloed, wat door zijn bijzondere eigenschappen vampiers in het daglicht kan laten lopen. Dit betekent dat Sookie's verhaallijn een andere kant opgaat en ze leert wat het betekent om te zijn wie ze is.



Merlin is momenteel niet in Nederland te streamen. Je kunt de dvd-box bestellen bij diverse webwinkels. Outlander kun je zien op Netflix en True Blood is zowel op Netflix als op HBO Max te bekijken.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Afgekraakte HBO Max-serie gecanceld na twee seizoenen
Series / Nieuws

Afgekraakte HBO Max-serie gecanceld na twee seizoenen

Het was al een wonder dat er een tweede seizoen kwam, maar nu is het echt afgelopen.

De omstreden animatieserie en Scooby-Doo-spinoff Velma lijkt zo goed als zeker gecanceld te zijn na twee seizoenen en een net uitgebrachte Halloween-special.

Artiest VelDavey Cummings deelde deze week een ondertussen verwijderde Instagram-post waarin werd aangegeven: "Er komt geen seizoen 3, maar ik hoop dat ik ooit weer met deze geweldig getalenteerde mensen mag werken."

Oorsprongverhaal


Max moet het schrappen van de serie nog officieel bevestigen, maar dat zal niet lang meer op zich laten wachten. Charlie Grandy is showrunner van Velma.

In de volwassen getinte comedy-serie horen we Mindy Kaling als Velma Dinkley. De serie vertelt hoe zij en de rest van de Mystery Inc.-groep bij elkaar zijn gekomen.

Slechtste serie ooit?


Velma debuteerde vorig jaar op HBO Max maar werd al snel door critici en vooral publiek afgekraakt. De serie was op een bepaald moment zelfs de slechtst gewaardeerde serie ooit op IMDb.



Naast Kaling horen we in de serie de stemmen van acteurs als Glenn Howerton, Sam Richardson, Constance Wu, Russell Peters, Melissa Fumero, Sarayu Blue, Jane Lynch, Wanda Sykes, Cherry Jones, Frank Welker, Nicole Byer, Gary Cole, Andia Winslow en Sara Ramirez.

Wat had kunnen zijn


De exacte reden voor het schrappen van de serie is nog onbekend, maar ook hier zal ongetwijfeld duidelijkheid over komen zodra HBO MAX er een verklaring over online deelt.

De eerste twee seizoenen van Velma stream je op HBO Max.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
SerieTotaal interviewt Thekla Reuten over 'Citadel: Diana'
Series / Interview

SerieTotaal interviewt Thekla Reuten over 'Citadel: Diana'

Neerlands trots in het buitenland maakte even tijd voor ons vrij via Zoom

Thekla Reuten is sinds eind jaren negentig niet meer weg te denken uit het Nederlands filmlandschap, maar ook internationaal is ze geen onbekende. Zo deelde ze het scherm met Colin Farrell, Jennifer Lawrence en George Clooney. Met een Italiaanse moeder en acteertalent te over is het geen wonder dat de makers van Citadel: Diana bij haar uitkwamen voor de rol van Julia Zani, de matron binnen een Milanese familie die het Italiaanse hoofdkwartier van Manticore bestiert.

Manticore kennen we nog uit de eerste Citadel-serie als de kwaadaardige tegenhanger van de onafhankelijke geheime dienst Citadel. Waar die laatste organisatie werd opgericht om de wereldvrede en het belang van de gewone mens te behartigen, dient Manticore slechts het machtsbehoud van enkele rijke families zoals de Zani's, die hun fortuin maakten in de wapenindustrie. Reutens personage valt dus aan de verkeerde kant van het morele spectrum, maar is toch vooral een vrouw die wordt verscheurd tussen de ambities van haar echtgenoot (Maurizio Lombardi) en haar zoon (Lorenzo Cervasio).

SerieTotaal sprak Thekla Reuten over Citadel: Diana en de corruptie van de macht, maar ook over andere maatschappelijke thema's. De actrice zet zich namelijk in voor de beweging Smartphonevrij Opgroeien. Dit (internationaal) ouderinitiatief heeft als missie kinderen behoeden voor schade en afleiding door smartphonegebruik, omdat de kindertijd te kort duurt om op een smartphone door te brengen. Dat gedachtegoed wordt toevallig gedeeld door de interviewer.



Lees ook onze recensie van Citadel: Diana.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Nieuwe epische actiefilm van Netflix gaat met veel geweld de top 10 veroveren
Films / Specials

Nieuwe epische actiefilm van Netflix gaat met veel geweld de top 10 veroveren

Het is tijd voor een nieuwe hit op Netflix: de spectaculaire film 'Uprising'.

Er is geen twijfel over mogelijk: deze nieuwe actiefilm gaat Netflix binnen no-time veroveren. Vanaf vrijdag kun je Uprising met eigen ogen bekijken.

Uprising is een Zuid-Koreaanse historische oorlogsfilm, geregisseerd door Kim Sang-man. De film werd geschreven door Shin Cheol and Park Chan-wook. De laatstgenoemde zou de film eigenlijk regisseren, maar gaf het stokje over aan Kim Sang-man omdat hij bezig was met de HBO-serie The Sympathizer.

Vrienden in oorlog


De film speelt zich af tijdens een tijd van oorlog, gedurende de Joseondynastie. Het verhaal volgt Cheon Yeong, een getalenteerde tot slaaf gemaakte zwaardvechter die naar vrijheid streeft. Ook volgen we zijn voormalig meester Jong-ryeo.

Hoewel de twee ooit bevriend waren, staan ze nu aan tegenovergestelde kanten van de oorlog. In de film ontmoeten Cheon Yeong en Jong-ryeo elkaar opnieuw, maar dit keer als vijanden.

Cast


Terwijl het land wordt verscheurd door de oorlog, moeten beide mannen moeilijke keuzes maken waardoor hun loyaliteit op de proef gesteld wordt. We zien de zoektocht naar vrijheid van de personages, terwijl ze de brute realiteit en de gevaren van het conflict proberen te overleven.



In de rol van Cheon Yeong zien we Gang Dong-won. Hem kun je kennen uit Temptation of Wolves en Peninsula. De rol van Jong-ryeo wordt gespeeld door Park Jeong-min, bekend van Hellbound en The 8 Show.

Te streamen op Netflix


Het scenario dat Park Chan-wook schreef voor de film was al af in 2019, maar de productie van Uprising begon in juni 2023. De film ging vorige week in première op het Busan International Film Festival.

En nu is het bijna zover: vanaf vrijdag 11 oktober bekijk je Uprising op Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
'Frodo Baggins' uit 'The Lord of the Rings' schittert in deze mysteryserie die je moet zien
Series / Specials

'Frodo Baggins' uit 'The Lord of the Rings' schittert in deze mysteryserie die je moet zien

Bijna niemand kent deze serie, maar eigenlijk mag je 'Dirk Gently's Holistic Detective Agency' niet gemist hebben.

Soms verdwijnt een serie compleet in de vergetelheid, terwijl dat helemaal niet terecht is. Dat is het geval bij de mysterieuze scifi-serie Dirk Gently's Holistic Detective Agency, met Elijah Wood in de hoofdrol.

Dirk Gently's Holistic Detective Agency is een komische scifi-detectiveserie, gecreëerd door Max Landis (Victor Frankenstein, Bright). Het eerste seizoen van de serie verscheen in 2016. Daarna volgde nog een tweede seizoen in 2017, wat ook meteen het laatste was.

Alles is verbonden


De serie is geïnspireerd op de gelijknamige romans van Douglas Adams. In het verhaal volgen we de excentrieke privédetective Dirk Gently, die gelooft dat alles in het universum met elkaar verbonden is.

Ook is er zijn assistent Todd Brotzman, een gewone man wiens leven plotseling wordt opgeschud door een reeks bizarre gebeurtenissen. Hij raakt verwikkeld in Dirks wereld van paranormale mysteries, tijdreizen en toevalligheden wanneer hij getuige is van een vreemde moord.

Mysterie oplossen


Meteen wordt duidelijk dat ieder detail, hoe klein ook, een rol speelt in het grotere geheel. De personages moeten een spannend mysterie oplossen, waarbij ze de chaos moeten accepteren en erin moeten vertrouwen dat alles uiteindelijk op zijn plek valt.



De rol van Dirk Gently wordt gespeeld door Samuel Barnett (Twenty Twelve, Penny Dreadful). Daarnaast zien we de bekende acteur Elijah Wood als Todd Brotzman. Hem ken je natuurlijk van zijn rol als Frodo in de The Lord of the Rings-trilogie.

Gecanceld


Er is helaas ook slecht nieuws over Dirk Gently's Holistic Detective Agency: na het tweede seizoen werd de serie gecanceld. Dit zorgde voor flink wat verontwaardiging bij fans, die een petitie begonnen. Die werd meer dan 100.000 keer ondertekend, maar daar is tot op heden niets mee gedaan.

Dirk Gently's Holistic Detective Agency is te zien op Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Serieus spannende trailer voor 'The Day of the Jackal'
Series / Trailer

Serieus spannende trailer voor 'The Day of the Jackal'

Eddie Redmayne is vlijmscherp in de nieuwe serie The Day of the Jackal van SkyShowtime.

Bij veel mensen is SkyShowtime nog geen enorm opvallende streamingdienst. Toch is de dienst er eentje om in de gaten te houden. Er verschijnen namelijk steeds meer interessante Originals op de streamingdienst online. Binnenkort is het de beurt aan The Day of the Jackal.

SkyShowtime heeft nu de eerste volledige trailer voor The Day of the Jackal online gezet. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Frederick Forsyth. In 1997 verscheen nog de bioscoopverfilming The Jackal met onder andere Bruce Willis.

De nieuwe Jackal


De hoofdrol wordt gespeeld door Eddie Redmayne die je kent uit de Fantastic Beasts-reeks en de sterk ontvangen films The Theory of Everything en The Danish Girl. In The Day of the Jackal speelt hij 'The Jackal', de beruchte en ongrijpbare huurmoordenaar die zijn brood verdient met het uitvoeren van moorden tegen de hoogste prijs.

In de serie van SkyShowtime ontmoet hij zijn gelijke in een vastberaden Britse inlichtingenofficier, gespeeld door Lashana Lynch. Zij opent de jacht op hem en er begint een kat-en-muisspel door heel Europa. Úrsula Corberó, bekend van La Casa de Papel, speelt de rol van Nuria, een belangrijke vrouw in het leven van de Jackal die geen idee heeft van zijn ware identiteit.

Grote namen


De serie onthult ook rollen van Charles Dance als Timothy Winthrop, Richard Dormer als Norman, Chukwudi Iwuji als Osita Halcrow en Lia Williams als Isabel Kirby.



Deze tiendelige serie wordt geproduceerd door Carnival Films en is geschreven door Ronan Bennett, de maker en schrijver van de veelgeprezen serie Top Boy. De internationaal bekroonde regisseur Brian Kirk (Game of Thrones, Boardwalk Empire) is de hoofdregisseur.

Einde van 2024


De moderne herinterpretatie van de gelijknamige filmklassieker uit 1973 gaat op 6 december in première.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Na vele pogingen krijgt deze nieuwe 'Terminator' wél een tweede deel
Series / Nieuws

Na vele pogingen krijgt deze nieuwe 'Terminator' wél een tweede deel

Een lek lijkt te hebben onthuld hoe de toekomst eruit lijkt te zien voor de anime-serie.

Netflix heeft een behoorlijk succes behaald door niet alleen klassieke anime-series beschikbaar te stellen op het platform, maar ook door geheel nieuwe anime-projecten te ontwikkelen.

Een van de grootste nieuwe titels voor 2024 was ongetwijfeld Terminator Zero, de eerste anime-serie in de franchise, die op 29 augustus beschikbaar werd gesteld.

Gelekte informatie


De serie werd door Netflix ontwikkeld in samenwerking met Production I.G. En hoewel er nog niet officieel is bevestigd dat er een tweede seizoen komt, lijkt dit wel via een lek naar buiten te zijn gebracht.

En dat zou niet geheel verrassend zijn, gezien de manier waarop seizoen 1 eindigde. In een tweet van Netflix Latin America werd in een bericht over de serie het woord 'Temporada 2' getagd. Dit is Portugees voor 'Seizoen 2'. Inmiddels is dit verwijderd, maar oplettende scrollers is het wel degelijk opgevallen.

Kwestie van tijd


Als seizoen 2 er komt, dan lijkt Netflix content genoeg te zijn met de prestaties van het eerste seizoen. Wij verwachten dat een bevestiging over een tweede seizoen in de zeer nabije toekomst zal volgen.

Rosario Dawson, André Holland, Sonoya Mizuno en Ann Dowd maken allen onderdeel uit van de stemmencast van animatie-serie Terminator Zero van Netflix.

Nieuw perspectief


De serie speelt zich af in twee tijdlijnen: 1997; het jaar dat Skynet online gaat, en 2022; wanneer de oorlog tussen mens en machine in volle gang is.

Terminator Zero seizoen 1 stream je op Netflix.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Grote monsterserie krijgt opvallende 'Predator'-killer in belangrijke rol
Series / Nieuws

Grote monsterserie krijgt opvallende 'Predator'-killer in belangrijke rol

Na een sterke rol in de film te hebben neergezet, is de hoop dat ze dit opnieuw doet.

Vorig jaar kwam het Monster-universum van Godzilla en co naar het kleine scherm, en het werd al snel verlengd voor een tweede seizoen. Nu is bekend geworden dat de cast wordt versterkt door Prey-ster Amber Midthunder.

Midthunder, bekend van tv-series zoals Roswell, New Mexico en Legion, en de veelgeprezen Predator-film Prey, zal te zien zijn in de Apple TV+ serie Monarch: Legacy of Monsters. Ze speelt de rol van Isabel, een intelligente en krachtige zakenvrouw.

Wezens in verschillende tijdlijnen


In de serie draait een deel van het verhaal om drie hoofdpersonages, waaronder kolonel Lee Shaw, gespeeld door Kurt Russell. Shaw jaagde vroeger op gigantische wezens, bekend als Titans of MUTOs, samen met Dr. Keiko Miura (Mari Yamamoto), de moeder van een van de andere hoofdpersonages.

Daarnaast speelt de serie zich af in een tweede tijdlijn, rond de jaren '40 en '50, waarin een jongere versie van Shaw, gespeeld door Wyatt Russell, samen met Keiko en Bill Randa (Anders Holm) de wetenschapsorganisatie Monarch opricht.

Veel meer monsters op komst


In april werd bekendgemaakt dat Apple TV+ niet alleen een tweede seizoen van Monarch: Legacy of Monsters heeft besteld, maar ook van plan is meerdere spin-off series binnen het Monsterverse te ontwikkelen. Deze uitbreiding van het Monsterverse belooft veel nieuwe verhalen en personages.



Bekijk alle afleveringen van Monarch: Legacy of Monsters op Apple TV+.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.
Eerste recensies gloednieuwe 'Disclaimer' met Cate Blanchett: kijken of skippen?
Series / Nieuws

Eerste recensies gloednieuwe 'Disclaimer' met Cate Blanchett: kijken of skippen?

Is deze gloednieuwe serie met Cate Blanchett de moeite waard of is het een grote flop?

De laatste tijd is de Australische actrice Cate Blanchett druk geweest met haar gloednieuwe serie. De grote vraag is nu natuurlijk of deze serie de moeite waard is om te kijken of dat je deze beter links kan laten liggen. De beste critici op Rotten Tomatoes hebben hun ongezouten mening gegeven.

De psychologische thriller, Disclaimer, is geschreven en geregisseerd door Alfonso Cuarón. Hij is vooral bekend door zijn werk aan Harry Potter and the Prisoner of Azkaban en Children of Men.

Rotten Tomatoes


De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Renée Knight en vertelt het verhaal van Catherine, een journalist. Ze komt erachter dat ze het hoofdpersonage is in een boek dat haar diepste geheim heeft onthuld.

De serie is pas vanaf 11 oktober te zien op Apple TV+, maar critici op Rotten Tomatoes hebben de serie al kunnen bekijken. Zij geven het verhaal een stevige score van 79% (op het moment van schrijven).

Een interessant narratief


De serie speelt nadrukkelijk met het narratief en het perspectief en volgens criticus Rafaela Sales Ross van Little White Lies zorgt dat voor een uniek verhaal.

Ze schrijft: "Deze experimentele benadering van het verhaal zorgt voor een interessante kijk op het perspectief, waardoor de grenzen tussen de waarheden in het verhaal nog verder vervagen."



Rachel Goodman van NOW Toronto schrijft dat de serie erin slaagt om in "de smerigste hoeken en gaten van de psyche van elk personage te duiken, waardoor diepte en dimensie wordt toegevoegd aan een meesterlijk geconstrueerd verhaal."
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.