Wie dacht dat Adolescence al zwaar op de maag lag, moet zich even stevig vasthouden: de makers van deze rauwe Netflix-miniserie duiken namelijk opnieuw diep in de menselijke ellende. De Britse productiemaatschappij Warp Films heeft aangekondigd dat ze een van de meest angstaanjagende films ooit gemaakt willen bewerken tot televisieserie.
Het gaat om de legendarische BBC-film Threads uit 1984, een post-apocalyptisch meesterwerk dat er wereldwijd trauma’s inhakte. Geen Hollywood-spektakel, geen heldhaftige overlevingsverhalen: Threads liet de naakte, rauwe realiteit van een nucleaire ramp zien. Warp Films wil dat unheimische gevoel nu vertalen naar een serie, en gezien hun eerdere werk in Adolescence belooft het opnieuw een verpletterende kijkervaring te worden.
Een ramp zonder opsmuk
In Threads volgen we het verloop van een nucleaire oorlog en de verwoestende nasleep ervan. Niet alleen de vernietiging zelf, maar ook de medische, ecologische en maatschappelijke implosie die volgt, maken van de film een nachtmerrie zonder einde. Het is geen fictieve ramp met een happy end, het is een huiveringwekkend realistisch scenario van hoe snel de samenleving kan afbrokkelen.
Op Reddit reageren kijkers verdeeld: “Ik wil er niet eens aan herinnerd worden, die film heeft me maandenlang slapeloze nachten bezorgd,” schrijft iemand. Een ander ziet het juist als een waarschuwing: “Gezien de wereld van vandaag is het misschien goed om te laten zien hoe broos onze beschaving eigenlijk is.” De dreiging voelt immers weer tastbaarder dan ooit.
Trouw aan origineel?
Of de serie net zo compromisloos zal eindigen als de film, is nog niet bekend. Maar als Warp Films trouw blijft aan het origineel, krijgen we geen romantisch hoopvol slot, alleen een schrijnende blik op wat er gebeurt als alles misgaat.
Afgelopen weekend introduceerde Prime Video de nieuwe actiethriller The Bondsman, met Kevin Bacon in de hoofdrol. Deze serie heeft zich snel bewezen en is sinds gisteren de meest bekeken serie op de streamingsdienst in Nederland.
The Bondsman volgt Hub Halloran (gespeeld door Kevin Bacon), een voormalige bounty hunter die wordt vermoord en door de Duivel weer in leven wordt gebracht en terug wordt gezonden naar aarde. Zijn bijzondere missie: ontsnapte demonen terug naar de hel brengen. Terwijl hij deze taak uitvoert, wordt hij geconfronteerd met zijn eigen zonden en zoekt hij naar een tweede kans.
Muziek
Naast Bacon bestaat de cast uit Jennifer Nettles als Maryanne Dice, Beth Grant als Kitty Halloran, Damon Herriman als Lucky Callahan, Maxwell Jenkins als Cade Halloran en Jolene Purdy als Midge Kusatsu. Interessant is dat zowel Bacon als Nettles ook hun muzikale talenten tonen; ze schreven samen nummers voor de serie, wat de serie wat ons betreft nog bijzonderder maakt.
De opnames vonden plaats in de Verenigde Staten, in steden als Atlanta, Grantville, Senoia en Sharpsburg. Deze locaties versterken de sfeer en weerspiegelen de innerlijke strijd van het hoofdpersonage. Critici hebben de serie geprezen om zijn mix van horror, actie en donkere humor, vergelijkbaar met een serie als The Boys.
Reviews
De serie scoort op IMDb momenteel een aardige 7,2. Niet bijzomder goed, maar ook niet slecht. Je zal de serie dus echt zelf moeten gaan kijken om te beoordelen of het wat is.
De combinatie van actie, drama en historie maakt oorlogsseries tot een populair genre op streamingdiensten. Op diensten zoals Videoland, Netflix en HBO Max staan tientallen series die uitblinken in dit genre. In dit artikel zetten we er drie op een rij.
SIX
Deze Amerikaanse serie is bedacht door William Broyles Jr. (Cast Away en Apollo 13) en zijn zoon en voormalig militair, David Broyles. De serie is te streamen op Videoland.
SIX volgt de leden van SEAL Team Six. Zij moeten wereldwijd de meest levensbedreigende missies uitvoeren tegen terrorisme. Tijdens één van deze operaties wordt een voormalig teamlid ontvoerd door een jihadistische groepering in Afrika. Het team moet hem koste wat kost zien te redden.
Surviving Black Hawk Down
Deze serie is een miniserie in documentaire-stijl over de beruchte slag in Mogadishu in 1993. Dit is waar de beroemde film Black Hawk op gebaseerd is.
Surviving Black Hawk Down gebruikt echte beelden en getuigenissen van soldaten en burgers om dieper in de gebeurtenissen van 3 oktober 1993 te duiken.
Toen liep een Amerikaanse missie in Somalië volledig uit de hand. In de serie is te zien hoe de helikopters werd neergehaald en hoe de Amerikaanse soldaten vast kwamen te zitten in vijandelijk gebied.
Riphagen
Deze Zweedse miniserie is geregisseerd door Erik Leijonborg (Gåsmamman) en is gebaseerd op echte gebeurtenissen. De hoofdrol van journalist John wordt gespeeld door Joel Spira.
Riphagen speelt zich af in Zweden in de jaren '40. Dit land was in de Tweede Wereldoorlog neutraal, maar John ontdekte een web van spionage en politieke manipulatie. Hoe dieper hij graaft, hoe minder mensen hij kan vertrouwen.
Afgelopen zaterdag verscheen op Netflix het al afgeronde zesde seizoen van The Rookie, de populaire Amerikaanse politieserie met Nathan Fillion als John Nolan. De serie blijkt populair bij de kijkers, aangezien de serie nu op plaats 4 in de Netflix Top 10 staat.
The Rookie wordt in de Verenigde Staten uitgezonden op de zender ABC, waarop het zevende seizoen al is gestart. Netflix omschrijft de serie met de keywords Aangrijpend, Meeslepend en Actie. Ander rollen komen van Alyssa Diaz, Richard T. Jones, Melissa O'Neil, Mekia Cox, Lisseth Chavez en Shawn Ashmore.
Positieve ontvangst
Het zesde seizoen van The Rookie is goed ontvangen. Op Rotten Tomatoes heeft het seizoen een Popcornmeter van 85%. Op IMDb staat de complete serie op een prima 8,0/10.
Waar seizoen vier en vijf elk 22 afleveringen bevat, is seizoen zes slechts een kort seizoen met maar tien afleveringen. De serie heeft zwaar te leiden gehad onder de WGA en SAG-AFTRA in 2023.
Nu te zien
Wil je seizoen zes van The Rookie graag zien? Je vindt deze nu hier op Netflix.
De synopsis: John Nolan, de oudste rookie bij de LAPD, navigeert door de uitdagingen van zijn nieuwe rol terwijl hij en zijn team de nasleep van een gecoördineerde aanval op het politiebureau aanpakken.
Alsof er nooit een eind aan zou komen, zo voelde het wachten op een nieuw seizoen van How To Sell Drugs Online (Fast). Toen in 2021 het derde seizoen verscheen, leek de kous af. Jarenlang bleef het stil, ook nadat de prequel-film Buba met Bjarne Mädel in 2022 verscheen. Toch duikt de serie nu weer op. Maar niet voor lang: dit vierde seizoen betekent ook het definitieve afscheid.
Moritz (Maximilian Mundt) belandde in het derde seizoen in de gevangenis. Zijn briljant opgebouwde drugsimperium, ontstaan in zijn slaapkamer, werd hem fataal. En hoewel zijn vriend Lenny (Danilo Kamperidis) nog plechtig beloofde hem eruit te halen, bleef die redding uit. Nu, vier jaar later, komt Moritz vrij in een wereld die intussen stevig is doorgedraaid.
Nieuwe realiteit, oude patronen
Lenny is vader geworden en runt samen met de naïeve Dan (Damian Hardung) een succesvol techbedrijf ironisch genoeg precies wat Moritz altijd wilde. De frustratie die dat oproept, vormt de kiem voor een nieuw plan van Moritz, dat uiteraard opnieuw ontspoort.
De lange pauze tussen seizoen drie en vier wordt door de makers goed benut met een tijdsprong in de serie. De personages zijn ouder en serieuzer en geworden. Onderwerpen als vaderschap, verlies en morele grenzen maken het verhaal zwaarder. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor de kenmerkende zwarte humor en scherpe commentaren.
Diepvriesmagnaat
Ook de introductie van een nieuwe vijand (Hasan Ali Mete als 'ijskoude' diepvriesmagnaat) geeft een extra dimensie aan het plot. Toch blijft de serie trouw aan de energie en stijl die het tot een publieksfavoriet maakten. Op IMDb scoort de serie een nette 7,8.
Het lijkt erop dat Netflix binnenkort een bijzondere nieuwe serie toevoegt aan haar toch al zo brede aanbod, dit keer in de hoek van de reality-tv. Na eerdere successen met shows als Squid Game: The Challenge, werkt de streamingdienst nu aan een adaptatie van het iconische bordspel Monopoly.
In deze serie zouden de strategische elementen van het klassieke spel tot leven gebracht. Deelnemers strijden in een grootschalige sociale-experimentenwedstrijd, waarbij strategie, allianties en intense competitie centraal staan. Ze testen vriendschappen, vergaren rijkdom en proberen op slinkse wijze het spel te winnen.
Een wereldwijd fenomeen
Monopoly, oorspronkelijk ontwikkeld in 1903 door Lizzie Magie als 'The Landlord's Game', is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Sinds de lancering in 1935 zijn er wereldwijd meer dan 275 miljoen exemplaren verkocht. Het spel is beschikbaar in meer dan 100 landen en is vertaald in 46 talen. In 2023 bracht Scopely de mobiele versie Monopoly Go! uit, die binnen tien maanden $2 miljard aan inkomsten genereerde.
Netflix blijft zijn aanbod in de reality tv uitbreiden. Naast Monopoly werkt de streamer aan andere grootschalige realityshows, zoals The Golden Ticket, een competitie gebaseerd op de wereld van Willy Wonka. Deze projecten benadrukken Netflix' focus om zo divers mogelijke content aan een breed publiek aan te bieden.
Monopoly
Met de toevoeging van Monopoly aan zijn line-up blijft Netflix inspelen op de populariteit van zowel klassieke spellen als meeslepende realitycompetities. Netflix heeft overigens zelf nog geen commentaar gegeven op dit nieuws.
Was je net te laat om Den of Thieves 2: Pantera in de bioscoop te kijken, of wil je hem gewoon nog een keer zien? Goed nieuws: vanaf donderdag staat de film op Pathé Thuis.
Den of Thieves 2: Pantera is een Amerikaanse kraakfilm uit 2025. Het is een vervolg op de film Den of Thieves uit 2018. De sequel is opnieuw geregisseerd en geschreven door Christian Gudegast.
Nieuw leven
In de film volgen we wederom de meedogenloze rechercheur "Big Nick" O'Brien, die vastberaden is om de voortvluchtige meesterdief Donnie Wilson op te sporen. Intussen heeft Donnie een nieuw leven opgebouwd in Europa.
Daar smeedt hij banden met een mysterieuze bende, die gespecialiseerd is in diefstal van diamanten. Wanneer Donnie betrokken raakt bij een gewaagde overval in Zuid-Frankrijk, krijgt Nick hem opnieuw in het vizier.
Cast
Een gevaarlijk kat-en-muisspel is hiervan het gevolg, waarbij niets is wat het lijkt. Naarmate de druk toeneemt, moeten beide mannen keuzes maken die de rest van hun leven zullen beïnvloeden.
De rol van Nick wordt gespeeld door Gerard Butler (300, Olympus Has Fallen), die van Donnie door O'Shea Jackson Jr. (Straight Outta Compton, Obi-Wan Kenobi). Daarnaast zien we Evin Ahmad (Who Is Erin Carter?, Snabba Cash) als Jovanna en Rico Verhoeven (Black Lotus, Kickbokser: The Movie) als Vigo.
Pathé Thuis
Den of Thieves 2: Pantera ging januari 2025 in première en haalde wereldwijd $57 miljoen op, tegen een budget van $40 miljoen. Hiermee was de film helaas een financiële flop. Op Rotten Tomatoes scoort de film 63%.
Bekijk Den of Thieves 2: Pantera vanaf donderdag 10 april op Pathé Thuis.
Lang voordat Yellowstone de western nieuw leven inblies, was er een serie die het genre al decennialang stevig op de kaart had gezet. Een serie die in zijn eentje twintig seizoenen lang het wilde westen tot leven bracht op televisie, en daarmee televisiegeschiedenis schreef. De serie is echt een monument in de Amerikaanse tv-geschiedenis.
In 1955 maakte Gunsmoke zijn televisiedebuut, maar de oorsprong ligt nog drie jaar eerder op de radio. Daar leerden luisteraars voor het eerst Marshal Matt Dillon kennen, een stoere wetsdienaar die in het 19e-eeuwse Dodge City de orde probeerde te bewaren. Toen het verhaal naar televisie werd vertaald, kreeg Dillon een nieuw gezicht: James Arness, die de rol uiteindelijk twee decennia lang zou spelen.
Een western die de tand des tijds trotseerde
De serie groeide uit tot een fenomeen. Met zijn mix van spanning, tragiek en karakterontwikkeling bood Gunsmoke veel meer dan simpele shootouts. Het wist het publiek twintig seizoenen lang te boeien, van 1955 tot 1975 – goed voor 635 afleveringen én vijf televisiefilms na afloop. Tot de komst van The Simpsons was Gunsmoke de langstlopende Amerikaanse primetime-serie ooit.
Hoewel The Simpsons het record inmiddels ruim heeft verbroken met 783 afleveringen en 36 seizoenen, heeft Gunsmoke zijn plek in de tv-geschiedenis dubbel en dwars verdiend. Niet alleen zette het de standaard voor latere westerns, ook bewees het dat een tv-serie over het verleden moeiteloos de toekomst kon bereiken.
Te streamen
Gunsmoke is in Amerika te streamen, onder meer via Peacock en Paramount+. In Nederland is deze helaas niet beschikbaar maar wellicht dat deze golden oldie eerdaags op SkyShowtime te zien zal zijn? Voor wie houdt van trage opbouw, klassieke westerns en langlopende series, is dit een absolute must-see – al is het maar om te begrijpen waar het allemaal begon.
De aangrijpende nieuwe miniserie Good American Family verschijnt woensdag op Disney+. Deze serie, geïnspireerd door waargebeurde feiten, belooft kijkers mee te nemen in een complex en mysterieus familiedrama. Dit moet je vooraf weten?
Good American Family vertelt het verhaal van een echtpaar uit het Middenwesten van de Verenigde Staten dat een meisje met een zeldzame vorm van dwerggroei adopteert. Naarmate ze haar opvoeden samen met hun drie biologische kinderen, ontstaan er twijfels over haar werkelijke leeftijd en achtergrond. Deze onzekerheden leiden tot spanningen binnen het gezin en roepen vragen op over identiteit en vertrouwen.
Makers en sterren
De serie is gecreëerd door Katie Robbins, bekend van haar werk aan The Affair en Sunny. De pilotaflevering is geregisseerd door Liz Garbus, een gerenommeerde documentairemaker die eerder What Happened, Miss Simone? regisseerde.
De hoofdrollen worden vertolkt door Ellen Pompeo als Kristine Barnett, Mark Duplass als Michael Barnett en Imogen Faith Reid als Natalia Grace. Pompeo is vooral bekend van haar rol als Dr. Meredith Grey in Grey's Anatomy, terwijl Duplass te zien was in The Morning Show. Reid is een opkomende actrice die met deze rol haar doorbraak lijkt te maken.
Voor wie is deze serie?
Good American Family is geschikt voor kijkers die geïnteresseerd zijn in waargebeurde misdaaddrama's en psychologische thrillers. Fans van series zoals The Act en Sharp Objects zullen waarschijnlijk geboeid zijn door de complexe personages en het intrigerende plot.
De serie bestaat uit acht afleveringen. In de Verenigde Staten startte Hulu al in maart met Good American Family. De laatste aflevering verschijnt op 30 april. In Nederland wordt de serie waarschijnlijk iedere woensdag aangevuld met een nieuwe aflevering.
De eerste beelden van de nieuwe Predator-film kwamen uit en die geven een volledig nieuwe twist aan het filmmonster. Nicolas Cage heeft het over de film waar hij spijt van heeft en een meesterlijk geacteerd oorlogsdrama doet het heel goed op HBO Max. Dat, en meer, domineerde de afgelopen dagen het nieuws op FilmTotaal.
Eerste beelden nieuwe 'Predator' geven een volledig nieuwe twist aan het filmmonster
Tijdens CinemaCon in Las Vegas heeft Disney het publiek verrast met een exclusieve preview van Predator: Badlands, de nieuwste toevoeging aan de beroemde sciencefictionreeks. De film is opnieuw geregisseerd door Dan Trachtenberg, die eerder lof oogstte met Prey.
Hoofdrolspeelster Elle Fanning kwam persoonlijk het podium op om een tipje van de sluier op te lichten over haar rol in het verhaal. Deze keer is de insteek opvallend anders: de Predator, traditioneel een vijandige jager, krijgt nu een meer centrale en zelfs sympathieke rol.
Een meesterlijk geacteerd oorlogsdrama over een ongelooflijke misleiding verovert de tweede plek op HBO Max
In oorlog zijn niet alleen wapens van belang, maar ook misleiding. Een geheime operatie, een briljant plan en een risico dat de loop van de geschiedenis veranderde: deze film brengt een bizar maar waargebeurd verhaal tot leven en verovert de top tien van HBO Max: Operation Mincemeat.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zagen de Britse geheime diensten een kans om de vijand met een gedurfde strategie om de tuin te leiden. Operation Mincemeat, geregisseerd door John Madden, vertelt het verhaal van een plan dat zo absurd was dat het bijna niet te geloven was. Maar dit was geen fictie, dit was werkelijkheid.
Dé film waar Nicolas Cage echt spijt van heeft: "Laten we het hier niet over hebben"
Nicolas Cage heeft een 'kleurrijke' carrière. De Oscar-winnende acteur heeft enkele pareltjes geleverd, maar ook grote fouten gemaakt. Toch is er maar een film waar hij zelf echt spijt van heeft.
De betere films van Cage zijn Face/Off en Leaving Las Vegas, maar flops zoals Pay the Ghost en Wicker Man zorgden ervoor dat hij juist weer lange tijd werd gezien als een B-acteur. Grappig genoeg wil Cage het zelf nooit meer hebben over Racing with the Moon, terwijl deze best goed onthaald werd.
Ben je dol op films?
Op FilmTotaal houden we je op de hoogte van het belangrijkste filmnieuws en bieden we je flink wat kijktips op de verschillende streamingdiensten. Als je dus ook van films houdt, neem dan zeker een kijkje.
Adolescence is nog steeds een van de populairste series van dit moment. Het is ook een van de meest bekeken series op Netflix en wordt nu al een van de beste series van dit jaar genoemd.
Naast de inhoud is er ook veel fascinatie voor de technische beheersing ervan. Elk van de vier afleveringen werd in één enkele opname vastgelegd, wat een nauwkeurige planning en eindeloze innovaties van de crew vereiste. Achter de schermen van Adolescence is er dan ook heel wat gebeurd dat je nog niet wist.
Gunst voor een vriend
Voor Adolescence was er Boiling Point, een film in één take met Stephen Graham in de hoofdrol en geregisseerd door Philip Barantini. "Daar begon het allemaal mee", herinnerde Graham zich. "Phil zei dat hij regisseur wilde worden. En ik zei: 'OK.' Toen vroeg hij: 'Wil je in mijn eerste film spelen?' En ik zei: 'Nee. Laat maar eerst zien wat je kunt. Als het goed is, praten we over een volgende.'"
Barantini deed precies dat, en zijn tweede idee werd de korte film die uitgroeide tot Boiling Point. "Ik maakte die korte film als een gunst voor een vriend", zei Graham. "Je weet maar nooit wat eruit kan komen." De twee werkten dus al samen voordat ze dat deden voor Adolescence.
Dol op swingball
Gezien het onderwerp werd er tijdens de productie veel aandacht besteed aan het beschermen van de jonge hoofdrolspeler Owen Cooper. "We hadden allemaal troostmiddelen om hem heen", zei Barantini. "Er was elke dag een kinderpsycholoog op de set. Hij werd heel goed verzorgd. Maar ik denk dat wij ons meer zorgen maakten om hem dan hijzelf."
Hij vervolgde: "Aan het eind van elke take was het emotioneel, iedereen had een rollercoaster achter de rug, en dan vroeg ik: 'Owen, gaat het?' En dan zei hij: 'Ja hoor, ik ga swingball spelen. Is dat goed?'" De schrijver van de serie Jack Thorne zei daar ook over: "Het enige wat hij wilde doen, was swingball spelen."
Cameraman te zien
In de laatste momenten van aflevering twee is er een ongelooflijke scène waarin de camera ineens de lucht in lijkt te vliegen en naast Graham landt. Barantini beschreef het zo: "Wanneer Ashley (Walters, als DI Bascombe) vertrekt in zijn auto, komt er een team achter Matt (de cameraman, Matthew Lewis) aan dat de camera met een haak aan een drone bevestigt. Dan vliegt de drone over de stad."
"Ondertussen rent Matt naar een busje, rijdt naar de eindlocatie, vangt de drone samen met twee anderen, koppelt hem los en loopt richting Stephen's gezicht." De timing moest op de seconde nauwkeurig zijn. En zoals Barantini onthulde: "Als je goed kijkt, zie je zijn busje het parkeerterrein op rijden terwijl de drone landt."
Droneshot
Die droneshot had er bijna heel anders uitgezien en er was ook een kans dat het bijna niet gebeurde. "Het oorspronkelijke idee was dat de drone gewoon zou opstijgen, over de plaats delict zou vliegen en dan verder zou vliegen", zei Barantini. "Dat zou het einde van de aflevering zijn. Maar op woensdag van de draaidagweek vroeg Toby Bentley, de Netflix-executive: 'Zou het niet geweldig zijn als we Stephen aan het einde konden hebben?'"
Elke aflevering werd over een week gefilmd. "We deden elke dag een opname in de ochtend en een in de middag", zei Graham. "Woensdag kwam Toby met zijn idee. We dachten: 'Dan hebben we alleen donderdag en vrijdag nog om het goed te krijgen.' Donderdag was er te veel wind. Vrijdagmorgen was de wind ok, maar de drone wiebelde en viel." Een plan B werd bedacht: het shot zou eindigen met Graham, die bij de school stond waar de aflevering zich grotendeels afspeelde. "Vrijdagmiddag was onze laatste kans", vervolgde Graham. "Laatste opname. Laten we kijken wat er gebeurt. Iedereen was gefocust. En de laatste take van allemaal is degene die je ziet."
Locaties tot in de puntjes onderzocht
Boiling Point speelde zich af op één locatie, een restaurant, zodat Barantini de camerabewegingen al schrijvend kon uitdenken. Maar Adolescence had veel meer bewegende onderdelen en werd op meerdere locaties per aflevering opgenomen. "Matt en ik hadden een kaart van het gebied en planden het van daaruit", zei Barantini. "Voordat er ook maar één acteur op de set kwam, hadden we de hele aflevering al uitgestippeld met de camera's."
Het grootste deel van aflevering één speelt zich af op een politiebureau. Dit was echter een set. "We vonden een locatie voor het bureau in Pontefract", zei Barantini. Maar het huis dat voor de arrestatie werd binnengevallen, was echt. "Dus moesten we een huis vinden op drie minuten rijden van de studio. Dat vergde nogal wat planning."
Coopers stem was bijna weg
De derde aflevering - het tweegesprek tussen Cooper en Erin Doherty als zijn kinderpsycholoog - was de eerste die werd opgenomen. Dit was een grote uitdaging, zeker omdat het Coopers eerste acteerrol ooit was.
Er werden meerdere takes gefilmd. "De take die ze gebruikten was degene waarin Owen een zware hoest had", zei Doherty. "Maar Phil vond hem geweldig." Cooper zei: "Ik was aan het schreeuwen en roepen in elke take, twee keer per dag. Dus ja, mijn keel werd helemaal gek. Tegen de laatste take klonk ik alsof ik al 30 jaar rookte."
Kijken?
Wil je Adolescence zien? Je kunt de serie bekijken op Netflix.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Wederom heeft het fictieve gedrag van Timothy Ratliff uit The White Lotus de aandacht getrokken van een echt merk. Bosch, de maker van huishoudapparaten, heeft gereageerd op het gebruik van een van hun blenders in enkele belangrijke scènes uit de finale van seizoen 3. Het bedrijf benadrukt dat de blender "niet werd geleverd of geplaatst door Bosch" voor de serie.
In een verklaring legde een woordvoerder van BSH (de huishoudelijke divisie van de Bosch Group) uit: “We waarderen de populariteit van de serie, maar willen verduidelijken dat het Bosch-product dat te zien is niet door ons werd geleverd of geplaatst. We kunnen bevestigen dat het product door het productieteam zelf werd aangeschaft tijdens het filmen in het buitenland.” De blender die in de serie wordt gebruikt, is bovendien niet beschikbaar in Noord-Amerika, maar kan in andere regio’s worden gekocht.
Eiwitshakes
In eerdere afleveringen van seizoen 3 werd de blender door Saxon (Patrick Schwarzenegger) gebruikt om eiwitshakes te maken, maar in de finale krijgt het een veel verontrustendere rol. Jason Isaacs’ personage gebruikt de blender om vergiftigde piña colada’s te maken, die hij met zijn familie wilde opdrinken. Uiteindelijk besloot hij toch anders, maar zijn zoon Lochlan maakt de volgende ochtend gebruik van de blender voor een eiwitshake, zonder deze eerst uit te spoelen.
Dit is niet de eerste keer dat een merk zich bemoeit met The White Lotus. Eerder dit seizoen uitte Duke University kritiek op het gebruik van hun merk, omdat hun logo werd getoond op een T-shirt van Isaacs’ personage, die zich afvroeg of hij zelfmoord moest plegen. De universiteit vond dit onaanvaardbaar vanwege de negatieve context rondom zelfmoord.
Gemoederen
Duidelijk is dat de succesvolle serie zeer in de publiciteit staat en dat deze 'merken' door op deze wijze te laten blijken dat zij 'onthutst' zijn, toch ook een graantje proberen mee te pikken van deze hooggewaardeerde serie.
De ziekenhuisserie Scrubs staat bekend om zijn unieke mix van humor en emotionele diepgang. Een aflevering die deze balans perfect illustreert, is 'My Screw Up' uit seizoen 3. Deze aflevering wordt door velen beschouwd als een van de meest aangrijpende momenten in de serie met een 9,7 op IMDb.
In 'My Screw Up' keert Ben Sullivan, gespeeld door Brendan Fraser, terug naar het ziekenhuis voor de eerste controle in twee jaar. Ondanks zijn eerdere leukemiediagnose heeft hij geen follow-up afspraken bijgewoond, wat leidt tot bezorgdheid bij zijn zwager, Dr. Cox.
Rouw
De aflevering wordt geprezen om zijn realistische weergave van rouw. Een Reddit-gebruiker merkte op: "Ik denk dat het de beste weergave van verdriet in de tv-geschiedenis is, en ik kan er niet over uit hoe diep het me heeft geraakt. [...] Deze aflevering is een must-see voor iedereen die ooit verlies heeft ervaren."
Een ander opvallend aspect van 'My Screw Up' is de onverwachte plotwending. De aflevering leidt de kijker aanvankelijk in een bepaalde richting, om vervolgens met een onthulling te komen die de emotionele impact versterkt.
Winter
De combinatie van sterke acteerprestaties, een doordacht script en een meeslepende soundtrack, met name het nummer 'Winter' van Joshua Radin, maakt 'My Screw Up' tot een memorabele en emotioneel geladen aflevering die nog lang bij kijkers blijft hangen.
Wat als de geallieerden de oorlog niet hadden gewonnen? Die vraag vormde het intrigerende uitgangspunt van The Man in the High Castle, een serie die bij de start meteen hoge ogen gooide. Toch bleef dat niveau niet lang gehandhaafd. Waar de eerste seizoenen nog werden geprezen om hun lef en originaliteit, raakte de serie al snel verstrikt in zijn eigen ambitieuze plannen.
In een Amerika dat opgedeeld is tussen de nazi’s en het Japanse keizerrijk, weet The Man in the High Castle een beklemmende spanning op te bouwen. De personages leven onder permanente druk, het verzet smeult op de achtergrond en mysterieuze filmrollen die alternatieve werelden tonen, zetten alles op scherp.
Complexiteit als struikelblok
Vanaf seizoen drie echter begint de reeks te ontsporen. Er worden steeds meer zijlijnen toegevoegd, de focus versnippert en de verhaallijnen worden complex zonder echt ergens naartoe te werken. De originele spanning wordt ingeruild voor verwarring. Zoals een Reddit-gebruiker het treffend verwoordt: "S1 awesome, S2 pretty good, S3 just a hot mess."
De wereld die The Man in the High Castle laat zien, had alle potentie om nog veel langer te boeien. Maar het verhaal werd steeds vluchtiger en de personages vlakker. Er werd te veel ingezet op parallelle werelden en sciencefiction-elementen, waardoor de oorspronkelijke kracht – het politieke spel en morele grijstinten – op de achtergrond raakten.
Conclusie
The Man in the High Castle begon als een van de meest veelbelovende series van Amazon Prime Video, maar werd helaas steeds zwakker. De serie scoort op IMDb overigens een uitstekende 7,9.
Het wachten is voorbij: het tweede seizoen van The Last of Us staat op het punt van beginnen. Fans kunnen zich vanaf 14 april opmaken voor een nieuw hoofdstuk in het post-apocalyptische verhaal van Joel en Ellie.
Sinds de eerste aflevering heeft The Last of Us indruk gemaakt met zijn meeslepende verhaallijn. De serie, gebaseerd op de populaire videogame, heeft zowel gamers als nieuwe kijkers weten te boeien. Met een Rotten Tomatoes-score van 96% en een IMDb-cijfer van 8.8 heeft de serie echt flinke indruk gemaakt.
Seizoen 2
Vijf jaar na de bloederige climax van seizoen 1 hebben Joel en Ellie een schijnbaar vredig bestaan opgebouwd in Jackson. Maar onder het oppervlak broeit spanning: Joel heeft Ellie nooit de waarheid verteld over wat er precies gebeurde in dat ziekenhuis. En die leugen vormt langzaam maar zeker de brandstof voor een nietsontziende vendetta die Ellie in haar eentje zal voeren.
In dit tweede seizoen worden Joel en Ellie geconfronteerd met de nodige onbekende gevaren en onverwachte bondgenoten. Terwijl ze door een verwoeste wereld trekken, worden hun loyaliteit en overlevingsinstincten tot het uiterste getest.
Eerste reviews
Uit eerste reviews van recensenten die de eerste afleveringen hebben mogen bekijken, blijkt dat de makers gelukkig wederom trouw aan de essentie van het originele verhaal blijven. De mooie balans tussen actie en emotie uit het eerste seizoen wordt ook in dit tweede seizoen gewaarborgd.
Wie de game The Last of Us Part II kent, weet dat het verhaal gewaagde keuzes durft te maken. De serie doet daar niet voor onder. Seizoen 2 bestaat uit zeven afleveringen en behandelt ruwweg de eerste helft van de game met een knap gekozen moment als cliffhanger. Originele elementen zoals in seizoen 1 (denk aan Bill en Frank) ontbreken dit keer grotendeels, maar wat wél toegevoegd is, voelt inhoudelijk relevant.
In het derde en waarschijnlijk laatste seizoen zal pas het tweede deel van de game getoond worden.
Tot slot
The Last of Us is ook dit tweede seizoen een verhaal waarin goed en kwaad niet zwart-wit is. Wederom een aanrader dus!
Streamingdiensten brengen wekelijks zoveel nieuwe series uit dat het soms moeilijk is een keuze te maken. Om het je wat makkelijker te maken, hebben we een selectie gemaakt van de drie meest opvallende nieuwe series van deze week die absoluut het kijken waard zijn.
Good American Family
Verschijnt op: Woensdag 9 april | Kijk op: Disney+
Deze serie, bedacht door Katie Robbins, heeft rollen voor Mark Duplass, Ellen Pompeo en Imogen Faith Reid. Het belooft een aangrijpend drama te worden dat verschillende maatschappelijke thema’s aansnijdt.
Synopsis: Deze serie duikt in het leven van een adoptiegezin dat verwikkeld raakt in een web van leugens, manipulatie en juridische gevechten. In het verhaal adopteert een stel uit het Middenwesten een meisje met een zeldzame vorm van dwerggroei, dat samen met hun drie biologische kinderen opgroeit in een klein dorpje in Indiana. Naarmate zij opgroeit, ontstaan er mysteries rondom haar leeftijd en achtergrond.
Hacks
Verschijnt op: Vrijdag 11 april | Kijk op: HBO Max
Televisiegigant HBO komt binnenkort met het vierde seizoen van deze geliefde komische dramaserie. Ook dit keer keren Jean Smart, Hannah Einbinder en Rose Abdoo terug in hun karakteristieke rollen.
Synopsis: Hacks onderzoekt een duister mentorschap dat ontstaat tussen Deborah Vance, een legendarische komiek uit Las Vegas, en een 25-jarige verschoppeling.
Doctor Who
Verschijnt op: Zaterdag 12 april | Kijk op: Disney+
Het legendarische sciencefiction-epos Doctor Who, dat al decennialang meegaat, keert in de huidige Disney-vorm terug voor een tweede seizoen. Showrunner Russell T. Davies serveert opnieuw een spannend avontuur, met Ncuti Gatwa die zijn rol als de Doctor weer op zich neemt.
Synopsis: Volg de epische avonturen van de Doctor en doorkruis tijd en ruimte in de TARDIS – een tijdreizend politietelefooncel. Overal waar hij gaat, wordt hij geconfronteerd met angst, plezier, achtervolgingen, vreugde en monsters. Doe mee aan de kosmische joyride van het leven.
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
De intrigerende miniserie Adolescence is een onverwachte hit gebleken voor Netflix, om alle juiste redenen. Het tragische verhaal over een puberjongen die gearresteerd wordt op verdenking van het doodsteken van zijn klagenootje Katie (Emilia Holliday) wordt massaal gestreamd. Naast de terechte lof zijn er echter ook punten van kritiek.
Sommigen stellen de vraag waarom Katie vrijwel afwezig is in het verhaal, aangezien dit overkomt als het uitwissen van haar bestaan. In een interview dat Screen Rant had met de componisten Aaron May and David Ridley werd echter duidelijk dat Katie overal aanwezig is. De stem van Emilia Holliday is namelijk consequent te horen in de soundtrack. Op deze manier is de stem van Katie zowel letterlijk als figuurlijk een belangrijke aanvulling op de vormgeving van het verhaal en wordt zelfs een kernelement van de soundtrack.
Positieve werkrelatie
May en Ridley hebben een positieve werkrelatie met de regisseur Philip Barantini, met wie ze al meerdere malen hebben samengewerkt. Het tweetal zei dus direct 'ja' toen hij hen vroeg om de muziek voor de film te verzorgen. Mede door de one-shot opnametechniek, waarbij scènes worden gefilmd in één lange take zonder enige onderbreking, gingen de muzikanten er goed voor zitten. May: "Er waren geen montages, zoals je die normaal gesproken hebt met scènes. We begonnen met improviseren en kijken wat zou werken".
"Pas toen we doorkregen dat we stemgeluiden moesten gebruiken, kwam de soundtrack goed op gang," aldus de componist. Vervolgens stuurde Barantini een aantal opnames van Hollidays stem, waarop ze wat nummers zong van Adele. May vervolgt: "Phil [Barantini] suggereerde om Emilia's stem te gebruiken bij de omlijstende muziek. Ze heeft een mooie en zuivere stem, en echt de stem van een kind". Dit bleek een gouden vondst, helemaal wanneer je bedenkt dat Katie nergens in de serie te horen is. Ze is uitsluitend zichtbaar op foto's, en verschijnt één keer op de beelden van een beveiligingscamera.
Kernelement
Ridley: "Katie's stem is voorgoed tot zwijgen gebracht in het verhaal. Door de nummers die te horen zijn, is ze echter constant aanwezig, als een geest die ronddwaalt. Haar stem vormt daarom een kernelement in het verhaal. Katie's aanwezigheid wordt voelbaar gemaakt in de soundtrack". Voor de twee muzikanten verhelderde dit inzicht hoe ze de soundtrack moesten uitwerken, zodat deze een perfecte omlijsting van de serie zou vormen. May en Ridley hielden de muzikale ondersteuning eenvoudig en gebruikten de muziek om de scènes goed in elkaar over te doen lopen. Op deze manier wordt de emotionele lading geïllustreerd, zonder dat je als maker je hand overspeelt.
Zo zie je hoe in de aflevering 2 Jamie's (Owen Cooper) vader Eddie (Stephen Graham) naar de plaats van het misdrijf gaat. Het nummer 'Fragile' van Sting is te horen, maar dit nummer wordt gezongen door kinderstemmen. Aan het einde van het nummer wordt een korte solo gezongen door Holliday, wat een perfecte illustratie is voor de locatie en de gebeurtenis zelf. Daarnaast is Holliday ook aan het einde van de serie te horen, waar ze opnieuw de laatste regels van een lied voor haar rekening neemt: 'Through the Eyes of a Child'. De makers hebben duidelijk een manier gevonden om het slachtoffer aanwezig te laten zijn om op die manier haar onrechtvaardige lot te laten zien. Je kunt het indrukwekkende Adolescence streamen op Netflix.